Topptur i mørten (02.12.2014)

Ascents Sæteråsen (395m) 02.12.2014

Hva skal man bruke en tirsdag ettermiddag til tro? Jo, topptur i Svelvik, på vei hjem fra jobb, hørtes ut som en god idé. :)
Og med god hodelykt som lyser opp, bar det i vei. Jeg fant ikke Skalland P-plass i Google maps appen min, men jeg tok sikte på Ebbestad skole og så kjørte jeg litt til i retning av toppen. Der fant jeg en parkeringsplass som lå rett ved en lysløype.

Skilt og tavle ved Skalland P-plass

I følge UT-kartet lå stien til toppen rett bortenfor.
Jeg fulgte lysløypa og gikk igjennom et skogholt, ikke langt unna lå Skalland P-plass.

Her var det skiltet til Tårnet og det er flere veier til toppen. Jeg gikk rett frem og det gikk greit å følge den brede stien oppover. Så gikk den over i mindre men flott skogssti og selv om jeg surra litt her og der, så fant jeg frem. Det gikk endel opp og ned og over myr som var greit planket.

Tårnet på toppen av Sæteråsen

På toppen fant jeg Tårnet, og opp dit måtte jeg jo, til tross for velkomst-advarselen: "Velkommen opp, på eget ansvar". Her hang det ikke mindre enn to postbokser, hvorav den ene var DNT sin.

Nå akselererer samlinga

Written by Olepetter 04.12.2014 12:41

synes jeg. Svelvik vokste jeg opp i, og denne kommunetoppen er den eneste jeg har tatt på selveste julaften! Hodelykt og greier - det har sin sjarme. Sansene blir skjerpet i mørket.

Sv: Nå akselererer samlinga

Written by cathrine 05.12.2014 07:17

Hihi :) ..og mer skal det bli :)

Har bodd på Bergeråsen i Svelvik, men aldri vært på denne toppen, så nå var det dags.

På julaften og greier ja, det får'n si. :)

Noe eget....

Written by morsor 04.12.2014 12:15

... med toppturer i mørket! Sti eller vei helt opp gjør dette enkelt og man merker en ekstra spenning ved å karre seg opp på kveldstid om vinteren.

Sv: Noe eget....

Written by cathrine 05.12.2014 07:19

Ja, mørt-topp-vandring er noe jeg har gjort endel og vil gjøre mer av fremover :)