Rusketur til Kjerkeberget (23.11.2014)

Start point Stryken stasjon (229m)
Endpoint Stryken stasjon (229m)
Ascents Kjerkeberget (630m) 23.11.2014

Turen startet på sykkel fra Stryken stasjon. Det var lettere drizzle drazzle i lufta så vi ble rimelig våte etterhvert og jeg ble litt kald på beina. Etterhvert som vi steg i høyden ble det endel snø/slaps på veien, men det gikk greit å sykle i bilsporene. Det er en forholdsvis lang og drøy oppovertur som ender i en lengre nedovertur før du ankommer Sandungen gård. Vi tråkket jevnt på hele veien.
Når vi ankom Sandungen gård var det enkelt å se skiltet som viste vei til Kirkeberget, slik de skriver det i Oslo. Vi fulgte stien og det var endel rusk, rask og trefall her og der. Når stien tar av mot høyre, var det litt misvisende skilting og ingen blåmerking videre. Men stien var såpass grei å følge likevel. Artig med hytta på toppen der, men noe utsikt var det heller lite av. Nå er jo tåke og snøfall også ganske fint da :)
Fin tur til tross for småregn, snø og slaps.

Grått og vått....

Written by knutsverre 25.11.2014 20:49

Så vått og grått ut, ja. Hadde de ryddet øvre del av stien for trefall som det var mye av da vi var der i sommer?

Sv: Grått og vått....

Written by cathrine 25.11.2014 20:59

Det var muligens ryddet noe, men det var fortsatt endel trefall over stien her og der. Den blå stien var heller ikke merket annet enn av et skilt som pekte inn i skogen men ingen sti.. vi måtte lete litt før vi fant stien, og takket være at den ikke var totalt snødekt så fant vi veien videre. Vi savnet også en markering av toppen; et sånt DNT-skilt som sier "Kjerkeberget (631 moh)"; så hadde det ikke vært noen tvil om at man faktisk var der. En postkasse hadde jo også vært koselig. :)