Archive - Date

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Mjølkedalstinden.....nesten

19.09.2020

Etter en vellykket tur til Falketind noen uker tidligere, bød det seg en mulighet for Odd Petterson, Per Hunnes Hansen og Knut Skallerud å ta fri mandag og tråkke til med en langhelg siden værmeldingen var lovende. Eller som det heter på ekspedisjonsspråket "Det åpnet seg et værvindu". Ja, hvor skulle vi dra? Torfinnstindene? Nei båten har sluttet å gå. Gjendebu? Nei utsolgt på Gjendebåten. Langsua? Litt for tamt. Vente til skisesongen. Vi kjørte til Beito fredag kveld, videre til Eidsbugarden lørdag morgen. Høstfargene på busker og trær langs veien til Tyin var på sitt vakreste i alle sjatteringer fra gult til orange og rødt. Etter å ha stoppet langs Tyin og tatt bilder av utsikten mot Falketind og Urdanostinden som lå badet i flott morgensol fra en skyfri klar >>>

Falketind

07.08.2020

Planen var å bestige Falketind lørdag 8.8.20, men da vi satt og drakk kaffe på Odds hytte på Beito etter å ha feiret hans 69 års dag kvelden før, sjekket vi yr.no. Værutsiktene var atskillig bedre fredag enn lørdag, så vi spiste en rask frokost, pakket og dro avgårde, Odd, Per, Carlos og Knut. Klokka var blitt 14 før vi tok fatt på lia opp i enden av veien i Koldedalen. Man skal ikke følge stien mot Uranostind/Skogadalsbøen, men fortsette mot hytta og ta av på skrå oppover lia til høyre fra veien. Fint å gå oppover og over kanten ned til breen. Der tok vi på klatreseler, stegjern og festet oss i tauet. I hånden isøks. Fulgte tråkket bortover breen, under åpent blåisfelt og opp til den høyre av to snørenner som går mot det laveste punktet på ryggen til høyre for >>>

Stetinden ved Leirvassbu

25.08.2019

Etter en dag i tåke og bløt nysnø på tur til Vestre Skardstind, var det fint å rusle på tur til Stetinden i sol og varmt sommervær. Siden vi har vært på den andre Stetinden i NordNorge, var det viktig også å besøke denne flotte fjelltoppen med samme navn. Per hadde reist hjem for å jobbe mandag, mens Odd og Knut hadde tatt fri både fredag og mandag denne siste helgen i august 2019. Vi teltet 2 netter inntil elva Leira 1 km nedenfor Geitsetra, så vi kjørte opp til Leirvassbu ved å bane oss vei gjennom en kuflokk som fant det smartest å gå midt i veien. Turen til Stetinden bør få mer oppmerksomhet. Det er en fin og variert tur som veldig mange kan gjennomføre. Her starter man på grusvei inn Gravdalen, fortsetter på sti oppover på mykt og godt underlag, følger så vardene >>>

Vestre Skardstind

24.08.2019

Planen var å bestige Skardstind og Nåla med hjelp av Ingvild Øyjordet fra Fyrst & Fremst i Lom. Problemet var at det hadde snødd våt nysnø over 1900 meter dagen før. Per Hunnes Hansen, Odd Petterson og Knut Skallerud stilte ved Geitsetra lørdag morgen etter å ha overnattet i telt 1 km lenger ned langs elva Leira. Tåka kom og gikk på toppene rundt oss og det var yr i luften da vi startet på de lange bakkene opp til Dumhøplatået, vel vitende om at det ikke var sikkert vi ville nå toppen denne dagen. Ingvild kunne veien så vi var raskt oppe på den store slake steinørkenen Dumhøe. Her oppe plukket vi de 2.000 meter "toppene" eller vardene som ligger utover platået. Borte ved Vestre Skardstind lå det 10 cm bløt nysnø. Etter noen minutter blåste den tette tåka bort >>>

Hardangervidda fra Ustaoset til Rjukan

16.03.2019

Toppturer er flott, men turlivet kan også varieres med flotte vårskiturer på fjellski. Deltakere: Per Hunnes Hansen, Odd Petterson, Knut Skallerud Etter å ha gått noen skiturer nord på Hardangervidda: Hallingskarvet rundt og Finse - Krekkja - Seltjønnslegeret - Tuva, samt Solheimstulen - Mårbu - Rauhelleren - Solheimstulen, var i år valget enkelt: Krysse Hardangervidda fra nord til sør. En hel uke ble satt av til prosjektet og på grunn av den sene påsken i 2019 ble turen lagt til midt i mars, uken før de betjente hyttene åpnet. Vi valgte å gå av Bergenstoget på Ustaoset og gå opp til den private turisthytta Tuva på lørdagen. Der har vi kost oss veldig på en tidligere tur. Vi fikk til og med samme rom som sist, nemlig "Jomfruburet"!!! Sola skinte og føret var upåklagelig >>>

Skogshorn og Ranastøngji

23.06.2018

Begge har vi hytte i Valdres, Odd Petterson og jeg, så da bilen stoppet før Hønefoss på vei mot Jotunheimen, ble planene endret til topptur til lokale fjell. Vi hadde egentlig tenkt oss til Storjuvbreen innenfor Porten ved Galdhøpiggen. Etter å ha tauet bilen til Hønefoss og fått låne bil av familie i nærheten (tusen takk Jørgen Haugen!) kjørte vi til Odds hytte, plukket opp turutstyr og fortsatte til Vaset og p-plassen nedenfor Skogshorn på selveste St.Hans aften. Enkel fin sti å gå opp, flott utsikt fra toppen og absolutt verdt en tur. Denne toppen er svært synlig fra Nord Aurdal og jeg har mange ganger hver vinter kikket over mot Skogshorn på egne skiturer. Hyggelig endelig å kunne stå på toppen å se tilbake mot Valdres. Et av ønskene på denne fjellturen, var å ligge >>>

Påsketur på Hardangervidda

24.03.2018

Palmehelg på Hardangervidda Solheimstulen - Mårbu 24.03.2018 Per, Anders og Knut kjørte fra Osloområdet lørdag morgen 24.03. til Solheimstulen i Uvdal. Gikk de nærmere 2 milene i forholdsvis kraftig motvind, men i sol og pent vær. Ved start gikk vi litt feil. Tok løypa som følger stien opp på venstre side av bekken og inn på vidda. Kom etter hvert inn på kvistet løype. Ved start fra Solheimstulen skal man følge løypa mot Rauhelleren noen hundre meter og så ta av til venstre. 5 timer med flere pauser. Mårbu - Rauhelleren 25.03.2018 Vinden i mot, men sol og pent. Lett løype de 2 milene bort til Rauhelleren. Artig å krysse "veien" av spor som reinsdyrene hadde laget. Noen hadde også sett flokken. 5 timer i behagelig tempo. Rauhelleren - Solheimstulen 26.03.2018 Etter å >>>

PIGGEN RUNDT

26.05.2017

Kristi Himmelfartshelgen har i mange år vært en yndet langhelg for toppturer på ski og turene har som regel avsluttet skisesongen. Mange ganger også har turene vært høydepunktet i skisesongen. Odd Petterson, Per Hunnes Hansen og undertegnede var for noen få år siden en tur på Vesle Galdhøpiggen og så da ned på Porten, som ligger mellom Vesle og selve Galdhøpiggen. Siden den gang har vi lurt på hvor vanskelig det er å komme ned gjennom denne Porten til Storjuvbrean. Vi leste så på Juvasshyttas hjemmesider om en fellestur som går ned Porten og rundt Galdhøpiggen. Turen fristet, men vi ønsket å ligge i telt på breen og bruke to i stedet for en dag. 26.05.2017 Avgang fra Juvasshytta Etter en god middag og en hyggelig overnatting på koselige Juvasshytta hos vertinne Anne Wangen, >>>

Map     2 comments

Rondane: 3 topper

27.08.2016

DÅRLIG VÆR I VEST - FINT VÆR I ØST Per Hunnes Hansen, Odd Petterson, og Knut Skallerud Planen vår var å bestige Hellstugutindene denne siste helgen i august. For et par siden hadde vi gått opp Hellstugubreen fra Spiterstulen og sett tinderekka Hellstugutindene mot vest. Der så det flott ut og det ga mersmak. Værmeldingen for dette området var dårlig, mens vi la merke til at været for Birkebeinerrittet fra Rena til Lillehammer var lovende. Slik også for været for Rondane. På veien over Sollihøgda endret vi plan og tok til høyre før Hønefoss og kjørte til Hadeland over Lyngnaseter til Gjøvik, Lillehammer og Otta, videre opp til Mysuseter og inn til parkeringsplassen ved Spranghaugen. Været hadde ikke roet seg ennå, så med sterk vind og regnbyger fra siden gikk vi den drøye >>>

Tur retur Trulsbu

05.05.2016

Kristi Himmelfartshelga har i flere år gitt åpning for toppturer i fjellet. Denne gang hadde det gått 10 ras i Jotunheimen med skiløpere innvolvert og faregraden var 3 på varsom.no. Odd Petterson og undertegnede kjørte fra Osloområdet til Beito på formiddagen 5. mai 2016. Etter noen praktiske ærend passerte vi et hundretalls biler parkert på Valdresflya i sol og pent vær. Folk gikk på langrennski i oppkjørte løyper, randonéski i bakkene mot Rasletind og fjellski innover i Leirungsdalen. Vi fortsatte riksvei 51 mot Vågå og tok til venstre til Lom og videre til Sjåk. Veien til Lundadalen er godt merket og vi fortsatte helt inn til Heimste Lundadalssetra. (Bom kr 50,- cash). Klokka var blitt 16.45 da vi med sekk på ryggen bar skiene med oss sydover setervollene på høyre side >>>