Archiv - Nach Datum

Peakbookfreunde

Ich habe mich noch nicht mit anderen Peakbookbenutzern befreundet.

Gesammelte Listen

Bisher habe ich mich noch an keiner Liste angemeldet.

Klassikeren i Rondane

15.03.2024

Hvert år tar vi en lengre skitur med overnatting på DNT-hytter en uke før palmehelgen. Da åpner de betjente hyttene og mange løyper i fjellheimen er kvistet. Førpåsketuren 2024 ble lagt til Norges første nasjonalpark, Rondane, som ble opprettet allerede i 1962. I fjor startet Per og Knut fra Høvringen og gikk sydover til Jammerdalsbu og Ringebu. I år kunne også Odd bli med og vi ønsket å starte lenger nord og gjennomføre en ekte klassiker i Rondane. 15.03.2024 HJERKINN – GRIMSDALSHYTTA – 16,7 km Samme dag som kvistingen var klar og de betjente hyttene i Rondane åpnet, tok vi tog og buss for tog fra Oslo til Hjerkinn. Bussjåføren var grei og lot oss gå av ved Hageseter, så vi slapp å labbe 3 km langs E6 fra Hjerkinn stasjon. Været var grått og rundt 0 grader. Selv om vi >>>

Romeriksåsen på langs

22.08.2023

Odd og Knut denne gang. Etter fjorårets flotte tur, da vi sammen med Per tok Nordmarka fra nord til sør, fristet det å ta marka lenger øst på samme måte. Droppet timevis i bil for å komme til fjells, tok "buss for tog" til Grua og vandret sørøstover gjennom nydelige skoger og forbi store blanke innsjøer til Skedsmokorset, der bussen tok oss tilbake til Oslo på en halvtime. Vi var innom 4 DNT-hytter, 4 Kjentmannsmerkeposter og 2 topper. Nærturer er effektive! 3 dager og 60 km til fots. Vi la turen innom Kjentmannsmerkeposten Port Arthur, en gammel gruve og litt senere oppom Kirkebyhøgda 408 moh, der det litt sør for toppen også står en Kjentmannsmerkepost.

Trolløypa fra Høvringen til Måsåplassen

04.03.2023

Vi ble bare to på denne turen, Per Hunnes Hansen og Knut Skallerud. Odd Petterson måtte bli hjemme på grunn av en fallskade i familien. Vi var spente på hvordan stortåa og foten til Per ville oppføre seg etter en nylig operasjon. Det faste mannskapet var derfor ganske redusert i år. Turen startet med tog til Otta, minibuss til Høvringen Fjellstue, "verdens beste buffet", god frokost og avgang kl 10.00 lørdag 4. mars i kjølige og "blåsete" forhold. Sol, blå himmel, minus 10C og vind i 10 m/s i ryggen. Atskillig mer i kastene. Første stopp var Smuksjøseter for kaffe, bolle og på med mer klær. Oppkjørte løyper dit. Neste stopp var Peer Gynt-hytta, som vi hadde besøkt før og som selger gode vafler om sommeren. Nå stengt. Flott fredet steinhytte! Etter et par kilometer >>>

Nordmarka på langs

21.09.2022

Tog til Grua, taxi til Mylla for Odd, Per og Knut denne gang. Litt over 10 på onsdag 21.09.22 var vi i gang på vår lille ekspedisjon gjennom Nordmarka. Morsomt å prøve noe lokalt, da været vest på Hardangervidda satte en stopper for planene der. Vi gikk: Bislingen 693 moh Rast ved Ålsjøseter Kollern 688 moh Forbi Tverrsjøstallen Pershusfjellet 650 moh Overnatting på Sinnerdammen (DNT) Forbi Finnstad Innom vannet Døypefonten Prekestolen 560 moh Forbi Finnerudseter Overnatting på Katnosdammen (DNT) Kjerkeberget 631 moh Forbi gården Sandungen Sandungskollen 610 moh Porthøgda 620 moh Kikut 612 moh Overnatting på Kikutstua (Skiforeningen) Rast på Kobberhaughytta Frognerseteren T-bane til byen

Hardangervidda diagonalt

28.03.2022

Fast innslag før påske har vært en tur på Hardangervidda. Etter at løypene er ferdig kvistet og før påsketuristene velter inn på turisthyttene, er Hardangervidda et eldorado for langtur på ski. Ikke akkurat område for toppturer, men supert å lange ut over hvite vidder uten snøskredfare. Værmeldingen var svært dårlig for søndag 27.03., med regn (!) og vind i kastene midt på tjuetallet. Avreise ble derfor utsatt til mandag morgen. Vi tok Bergenstoget til Haugastøl, vel vitende om at første etappe ville by på motvind, men at vinden ville løye utover i uka. DAG 1: HAUGASTØL - KRÆKKJA Fra togstasjonen bar det mot vinden i styrke 10 - 15 m/s på et føre som man sjelden møter så høyt til fjells. Regnbygene og senere frost hadde gjort underlaget til en glassert ruglete sementflate, >>>

Bygdin Rundt

18.09.2021

Vi startet med to denne gang. Odd og Knut kjørte til Beito, tok Slettefjellveien til Fleinsendin og fulgte veien til Olefjorden, der vi parkerte ved demningen. Etter flere turer med bæring av tunge sekker med klatretau og telt, ville vi gå raskt i terrenget, så vi hadde pakket lette sekker. Været var grått, tåka hang over toppene, så en topptur ville vært utelukket likevel. Rypejakta var i gang og det smalt så det ljomet fra nordsiden av Olefjorden. OLEFJORDEN - YKSENDALSBU 11,2 KM, 4 TIMER Første etappe gikk vestover til setergrenda Kvithaug, over elva Dingla, bort til passasjen mellom vannet Yksnin og Skjetnin som vestenden av Olefjorden kalles, videre opp til DNT-stien fra Bygdin. Derfra vestover til den selvbetjente hytta Yksendalsbu. Hytta består av en hovedhytte og et anneks. >>>

Øystre Torfinnstinden

21.08.2021

Helgetur til Rondane eller Jotunheimen? Et uvær som gikk over Sverige og Trøndelag skulle gi tåke i nordlige Rondane fredag og lørdag formiddag. Vestover og på Østlandet var det meldt fint vær, så valget falt på Jotunheimen for Per Hunnes Hansen og Knut Skallerud. Per har lenge ønsket å klyve opp på toppen av Torfinnstind eller som den heter Øystre Torfinnstinden. Den er jo synlig fra mange kanter i Valdres og rager majestetisk opp bak turisthytta Torfinsbu, som Olav Thon har reddet og som er gjort om til selvbetjeningskvarter for DNT`s medlemmer. Første overnatting ble på stranda ved Bygdins østlige bredde, under Synshorn, like ved brygga til M/S Bitihorn som tok oss inn til Torfinsbu en helt utrolig vakker augustmorgen etter en frostnatt i våre nye telt. Blant flere telt rett >>>

Karte

Folgefonna fra fjord til fjord

26.06.2021

Den gamle Turistvegen over Folgefonna starter ved Sunndal i Hardanger, går over breen og ned til Odda. Vi var heldige med været og tok turen 26. – 27. juni 2021. Turen betyr 1500 meter opp, krysning av bre og 1500 meter ned. Odd Petterson, Per Hunnes Hansen og Knut Skallerud tok turen siste helg i juni, kjørte fra Osloområdet etter lunsj på fredag, parkerte en bil i Tokheim ved Odda, overnattet hos familie i Hardanger og startet fra Sunndal lørdag morgen kl 10. Været var nydelig og varmt da vi med optimistisk mine gikk de første kilometrene innover Bondhusdalen. Endelig var vi heldige med været! Vi har hatt dårlig vær på to turforsøk hittil i år. 500 meter før Bondhusvatnet tok vi av veien og fulgte den gamle Keiserstien som nå er omdøpt til Turistvegen, da det reist tvil om >>>

Haukeliseter - Hellevassbu - Haukeliseter 21.-22. mars 2021

21.03.2021

Odd, Per og Knut har tatt en tur på Hardangervidda rett før påske de senere årene. Da har vi mest gått på nordre og østlig del av vidda. Turen på den søndre delen av Hardangervidda var planlagt å gå før påsken i 2020, men ble utsatt på grunn av pandemien til 2021, skjønt det var ikke lett å få den gjennomført i år heller. Vi var nå 3 karer som kjørte i samme bil, leide egen campinghytte underveis og hadde booket DNT-hytter bare for oss selv. Vi holdt oss unna andre mennesker. På grunn av værmelding om sterk vind fra nord, hadde vi utsatt avreise med en dag. Nå var det meldt "bare" 15 m/s midt i mot. Mot Hellevassbu På Haukeliseter er det greit å parkere mot noen kroner pr døgn. Det går en kvistet rundløype fra Haukelister opp i fjellet på nordsiden av veien. >>>

Mjølkedalstinden.....nesten

19.09.2020

Etter en vellykket tur til Falketind noen uker tidligere, bød det seg en mulighet for Odd Petterson, Per Hunnes Hansen og Knut Skallerud å ta fri mandag og tråkke til med en langhelg siden værmeldingen var lovende. Eller som det heter på ekspedisjonsspråket "Det åpnet seg et værvindu". Ja, hvor skulle vi dra? Torfinnstindene? Nei båten har sluttet å gå. Gjendebu? Nei utsolgt på Gjendebåten. Langsua? Litt for tamt. Vente til skisesongen. Vi kjørte til Beito fredag kveld, videre til Eidsbugarden lørdag morgen. Høstfargene på busker og trær langs veien til Tyin var på sitt vakreste i alle sjatteringer fra gult til orange og rødt. Etter å ha stoppet langs Tyin og tatt bilder av utsikten mot Falketind og Urdanostinden som lå badet i flott morgensol fra en skyfri klar >>>