Archiv - Nach Datum

Gesammelte Listen

Første totusentur siden prosjektet

08.05.2021

Fin tur men litt kald vind. Fin nedkjøring. Min første totusentopp siden prosjektet mitt blei ferdig i fjor.

Fagerdalsrunde rando

06.05.2021

Fin liten ettermiddagsrunde etter norsktentamen ved Bygin.

Skjeltrene

11.04.2021

Ski i august

09.08.2020

Etter den siste totusenmeterturen i går var det så fint vær at mamma og pappa absolutt ville på en tur til. Heidi og Sindre og May Britt blei også med og pappa ville absolutt prøve skia. Jeg var litt skeptisk og tenkte at det kanskje ikke var så bra midt på sommern Vi gikk med skia inn til breen og så opp på snøen. Det gikk veldig fint. Siste biten til toppen skiftet vi til joggesko. Det var et superdupert vær og vi kunne sitte så lenge vi orket på toppen med utsikt. Å kjøre ned gikk veldig fort og det var gøøøy. Spesielt øverst hvor snøen var veldig fin. På vei hjem gikk vi bortom en fin snøfonn og tok noen bilder. Før vi kjørte via Årdal hjem igjen.

377 og ferdig med det

08.08.2020

Jeg ville bli ferdig med totusentoppsamlinga før jeg begynte i 10. så etter hvert bestemte vi at vi skulle bli ferdig den nest siste helga før skolen begynner. På fredags morgen reiste besøk fra Tyskland og litt etterpå kom NRK på besøk for å lage en liten sak. Den kom til og med på dagsrevyen uten at bestefar visste om det, så han blei ganske overraska. For han ser alltid på NRK og ikke andre kanaler. Litt seinere på dagen ble Vilde Marie med oss og så reiste vi til Lom. Der møtte vi Øyvind og Lars,og så til Leirvassbu. Der var det ganske grått vær. Men vi slo opp teltet. På lørdagsmorgen regnet det kjempemasse og bekker rant ned utpå teltet, men heldigvis sluttet det litt. Det var ikke meldt så bra vær, men samme det. Vi har jo gått på tur i verre vær før liksom. >>>

Min nest siste totusentur

30.07.2020

For å kunne bli klar til den siste turen min, måtte jeg bli ferdig med mange topper på Dovrefjell. Pappa ville ikke være avhengig av bussen inn så vi planla en annen tur fra en annen kant. Jeg fikk ny tursekk dagen før turen, så nå kunne jeg også bære litt mer. Vi kjørte med Else Mari fra Valdres og over flere fjellveier til vi kom til Dovre. På vei inn, der sideveien til Skamsdalen tar av er det et sånn triangelkryss. Vi hadde tatt igjen Sindre og Heidi like før, og de overså første avkjøring i trekantkrysset. Da var vi raske og tok og kjørte på innsiden. Det var gøy! Jørn og Grete var allerede på parkeringen. Etter litt pakking var vi klare til å gå tidlig på kvelden. Det blei en ganske lang tur og vi måtte vade flere ganger. Etter den siste gangen med vading var jeg >>>

Langsua

8:07h
Entfernung:
18,1km

Denne gangen var jeg heldig at Marit ville være med på tur. Vi har gått noen små fjellturer før, men aldri en stor fjelltur, men Marit er sprek så. Vi kjørte om Lomen og hentet Marit, og så stoppet vi på det nye dokioskanlegget på Flya og tok en avstikker til Ridderspranget før vi kjørte til Lom. Pappa sa han hadde glemt teltstengene, så det var litt krise. Vi dro til Europris og kjøpte et nytt telt. Etter en stund dro pappa sin vei for å sove et annet sted og jeg og Marit koste oss aleine på campingen og i Lom. Morgenen etterpå kom pappa tilbake og vi pakket og reiste. Fordi det er sånn asfaltering til Leirvassbu kunne vi bare kjøre på spesielle tidspunkter og kl. 11.30 kunne vi kjøre opp. De var litt forsinka med å åpne for oss, så vi begynte å gå først klokka 12.20. >>>

Karte

10 topper igjen (De siste Surtningssuene)

02.07.2020
Entfernung:
37,8km

Været var blitt vanskelig å forholde seg til og onsdagstur blei til torsdagstur, men da var vi endelig klare og kjørte tidlig til fjellet. Pappa er gjerrig, så vi parkerte ved hovedveien og sykla inn til Gjendevannet hvor vi parkerte syklene. Så gikk vi innover langs vannet. Vi passerte tre gutter og så så vi ikke flere folk på en stund. Pappa ville vi skulle gå noe som het Bjørnebølet, en slags vei opp til Besseggenstien, men jeg vet ikke hvor bra vei det er. Det var i alle fall masse tett skog og buskas oppider og nesten som en "krig" å komme seg oppover. Det blåste litt kald vind og lenger oppe lå det noe bratt snø. Den første snøen gikk vi rundt sånn at vi måtte gå inne i en stor sprekk mellom snøen og fjellet. Det var litt klyving her og pappa datt ned i sprekken >>>

Midtmaradalstinden med fine folk

26.06.2020
Tourcharakter:
Hochtour

Nå skulle vi tilbake til der vi gikk for 6 år siden med Barnas Turlag. Den dalen med store fosser for å gå til to veldig bortgjemte topper som jeg manglet. Pappa hadde vært på noen andre Valdresbokturer først, så jeg fikk kjøre med Leah til der turen begynte. Det blei litt seint før vi kom av gårde på syklene våre, men det er jo lenge lyst så ... Først passerte vi Hjellefossen som var veldig vannstor og skummende. Vi måtte sykle i regn og motvind fra fossen på veien. Vi syklet også forbi en annen stor foss, Avdalsfossen. Der var det enda mer vannsprut og vind. Det var litt mye oppoverbakker, men kjekt med sykkel allikevel. Etter å ha parkert syklene gikk vi videre på beina, over en spennende gyngehengebro rett over millioner av liter med vann som tordnet rett under føttene. >>>