Archive - Date

19.08.2023
10:06h
21.9km

Grøvelnebba ser utfordrende ut på avstand og noen partier krever sikring med tau. Etter å ha sett på andre turrapporter og litt studering av kart, planla jeg en tur uten sikring, men med litt luftig klyving. Det var fint værvarsel med masse sol, men jeg var litt bekymret for vind som var meldt opp til 25m/sek. i kastene. Jeg parkerte på Dalen og gikk opp fin og bratt sti ved Dalsbøen. Deretter gikk jeg rett på stigningen opp til Mohaugen og sjekket av denne før jeg satte kursen mot Grøvelnebba. Fra vest kan man komme opp på Grøvelnebba relativt greit med litt luftig klyving. Vel oppe, og med en avstikker innom Fulånebba på vei ned, gikk jeg samme veg tilbake og rundt til Søre Grøvelnebba. Her synes jeg også det ble noen luftige partier, men helt greit. Jeg vurderte et øyeblikk >>>

Trollhøtta

18.08.2023
6:34h
15.7km

Det er fire topper i Trollheimen med navnet Trøllhøtta eller Trollhetta. I dag satte jeg kursen for den jeg enda ikke har vært oppe på. Den ligger i området mellom Nerskogen og Oppdal og noen vil ikke definere dette som Trollheimen, men det er nok det. Vi kjørte inn til Leverdalen og parkerte ved grustaket. Derfra er det en fin og lettgått sti opp til toppen. På turen kan du utforske både " Knappstuggu " og " Trollfoten ". Dette er en populær tur for småbarnsfamilier ettersom turen er enkel og innholdsrik. Dersom turen opp til Trollhøtta blir for lang, kan man gå opp til Dugurdsknappen som er kortere. På tur ned tok jeg en avstikker for å utforske to topper som ligger i nærheten. Gluphøa øst og vest.

Såtbakkollen og Tåga

12.08.2023
6:49h
9.2km

Ny dag i fjellet der jeg våknet til fantastisk vær. Planen var å gå opp til Såtbakkollen for å følge denne bort til Tåga. Deretter ville jeg se på muligheten av å gå ryggen bort til Tårnfjell, men jeg var ikke spesielt optimistisk ettersom det fortsatt var ganske bløtt i skyggepartier. Jeg kom meg raskt opp på Såtbakkollen ved å gå opp ei bratt renne. Fulgte ryggen bortover som ender i et markert hakk og et klyvepunkt både ned og opp igjen. Klyvepunktet opp er merket med grønn trekant, men jeg følte at klyvingen ned fra Tåga S2 var vel så utfordrende. Enkel vandring videre fram til Tåga; en av de flotteste toppene i Trollheimen. Så var det å utforske eggen mot Tårnfjell. Jeg valgte å ikke ta denne utfordringen alene og med ikke optimale forhold, så denne får jeg ha >>>

Storsalen og Navardalsnebba

11.08.2023
10:13h
16.2km

Etter en lengre periode uten fjelltur med telt, kom endelig anledningen. En helg som skulle bli grei værmessig ble planlagt med utgangspunkt fra Fale i Sunndalen. Siste oppdatering på vær viste at det kom til å bli en regnfull tur inn til camp, men bedre utover neste dag. Det var jo ikke noe positivt at ekstremværet Hans hadde dynket fjellet med store nedbørsmengder den siste uka, men nå var sekken pakket og fjellet ventet. Jeg parkerte bilen ved Fale bru og startet på nesten 1000 høydemeter opp til planlagt camp i Tverrådalen. Stien opp lia var overraskende fin selv etter store nedbørsmengder. Jeg våknet opp i teltet dagen etter med tåke og bestemte meg for å starte med vesttoppen av Storsalen. Denne "smultringen" har kommet til siden jeg lastet ned listen for flere år >>>

Sommertur til Dronningkrona

29.07.2023
8:41h
16.9km

Dronningkrona besøkes gjerne på vinteren, men hvorfor ikke også som sommertur? Litt bratt og løs ur, men jeg synes dette ble en kjempefin tur. Etter å ha parkert bilen på Sanden parkering, valgte jeg å gå langs veien bort til Dalsbøen for å finne stien opp lia. Dette gikk greit og jeg fulgte denne helt opp til ca. 750moh hvor jeg tok av mot venstre bratt opp mot Sandvikhaugen som skulle bli første topp. Utforskertrang gjorde at jeg, på tur ned, valgte stien som går rett til parkeringen fordi jeg planlegger en ny tur opp her om ikke alt for lenge. Denne stien var dårlig, så jeg velger nok stien fra Dalsbøen neste gang også. Fra Sandvikhaugen var det meste av høydemeter unnagjort, så turen videre mot Dronningkrona ble enkel. Lang og god lunsj på toppen med flott utsikt i det >>>

Ekkertind via Vollasetra

09.07.2023
3:08h
9.5km

Ferietid og tur til "Trollheimens prekestol". Vi parkerte ved Vollan gård og stratet på den bratte bakken i skogen opp til Vollasetra. Her åpnet terrenget seg opp og siste biten opp til toppen føltes lettere. Fantastisk utsikt fra toppen og dramatisk med den loddrette veggen som går stupbratt ned i Sunndalen.

Blåhø fra Nerskogen

04.04.2023
Backcountry skiing
7:41h
37.4km

Endelig var dagen kommet da jeg skulle gå fra hytta på Nerskogen til Blåhø. Værmeldingen var fantastisk og jeg la av gårde med fjellski og en solid dagstursekk. Jeg var glad for valget av fjellski med stålkanter ettersom det var partier med skare og hardpakket snø. Fellene ble også benyttet opp bratte bakker og litt nedover skarepartier. Noe av utstyret kunne jeg nok lagt igjen, men jeg liker å være på den sikre siden. Det ble verken bruk for vindsekk, dunjakke, nødpeilesender eller liggeunderlag ...

Galdhøpiggen fra Juvasshytta

30.07.2022
6:28h
11.6km

Endelig ble det tid til en lenge planlagt tur opp til Galdhøpiggen fra Juvasshytta. Overnatting med guide over Styggebreen var bestilt for lenge siden og vi var svært heldige med været som ble fantastisk denne ene dagen. Relativt kaldt til årstiden å være, men lettskyet og pent vær. Avmarsj kl.09.00 med taulag fra Juvasshytta. Planen var ca.1 time inn til brekanten, 50min. over breen og 40min. opp "Piggura" til toppen. For min del var brevandring i taulag en ny erfaring. Styggebreen sies å være meget farlig å passere uten å gå i taulag.

Storlifjellet

28.08.2021
10:00h
36.0km

Fantastisk dag for topptur og valget falt på Storlifjellet der jeg manglet 5 «smultringer». Tidlig start med småjogg fra Bårdsgården, men det ble tidlig roligere når høydemetrene gjorde sitt. Totalt 36k og 2236 høydemeter kjennes i beina, men en skjelden flott dag i fjellet.

Rindhatten og Rypfjellet

22.08.2021
8:58h
25.6km

Siste dag av smultringetur i strøkene nordvest for Jøldalen med Rindhatten som den største. Fantastisk flott vær etter gårsdagens litt skiftende skydekke.