Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Kalven, Veslebjørn og et par nederlag på Skeie

30.03.2024

Yr meldte godvær fra morgenen av, og tåke utover dagen. De traff med tåka. Startet 06 med håp om sikt og gode forhold. Plan A var Skeie fra vest opp vestveggen. Var på Kalven 08. Delvis god sikt og økende vind. Vi hadde aldri vært over ryggen mot Skeie. Gikk fint over ryggen, men det lå delvis mye snø her. Tråkka nedi til midt på låra noen partier. Ruta så overkommelig ut, selv om det lå litt snø og is. Vinden var ganske heftig. Prøvde på oppover, men hadde ikke nivået inne. Det lå is og snø på alle tak og i sprekker som måtte hakkes bort. Etter å ha fomla og somla en god stund måtte jeg innse nederlaget og sette igjen litt utstyr. Ble bråkald på fingra og klarte ingen ting. (Liten forfrysning på 4 fingertupper, som prikka og var numne en del dager etterpå). Vi pakka >>>

Tverråtindan

10.02.2024
Randonnée/Telemark

Turen starta fra teltplass like ved Spiterstulen. Fine forhold med lettskya vær, lite vind og litt puddersnø, men kaldt. -21 ved teltet og kaldere i høyden. Gikk til nedre del av moreneryggen som går opp til Svelnosbreen, og fulgte denne opp. Rå skiforhold her! Videre nordvestover opp til breen. Fikk en time i sola her, før vi runda venstre og inn på nordsida av ryggen. Var noe spente da breen flatet ut, og vi så ruta sørover opp mot ryggen. Begge snøflankene var bratte, med ganske mye vindpåvirka snø og solid skavl på toppen. Ikke et bra sted å være. Vi gikk på mellom snøflankene, i stor grad på fast fjell med noe snø på. Ble smått ubehagelig halvveis oppi, og vi sikret en taulengde (30m). Litt seint å skrape/børste fram tak, så tok litt tid. Mye avblåst oppe på ryggen, >>>

Storgrovtinden

12.01.2024
8:00h
14.0km

Våkna i teltet ved Ytterdalssætre til fint vær og synet av ekstremt snøfattige dalsider. Fra 1200moh og videre mot Heimre Illåbrean ble det bedre. Håpet om fin skikjøring fra Bakarste Storgrovhø til Heimre Illåbre ble skrinlagt. Da vi kom til breen. Bare stein. Vi fortsatte opp breen og sikta på bandet mellom Nørdre og Søndre Heimre Illåbreatind. Lite snø på breen, og partier med bare is. La igjen skia og kravla oss opp på ryggen mot Nørdre Illåbreatind. Delvis stein og delvis snø med gjennomslag. Oppe på ryggen ble det lettere også. Klyving opp på Nørdre gikk greit. Gode tak og bra grep på all stein. Det viste seg at begge hadde hodelykt i sekken, så vi kunne fortsette selv om sola begynte å bli lav. Videre var ryggen fin mot Storgrovtind. Tok oss greit over et lite >>>

Skardstinden

26.06.2023
Hillwalk
7:00h
15.0km

Starta fra Geitsætri klokka 8. Skyfri himmel og litt vind. Gikk jevnt og trutt opp mot Dumhøe,. Det opplevdes egentlig litt langt oppover der. Nådde Vestre Skardstinden etter snaue 2 timer. Drikkepause her� Videre tok det litt tid. Hammeren jeg hadde hørt om var ikke så liten. Fant fram utstyr for sikret klatring. Starta, bomma litt og klatra ned igjen. Litt usikker nå. Det hjalp å treffe på innsteget. Klatra opp, laga anker, ned igjen, hente utsyr/anker og klatra opp igjen. Samme prosedyre på neste hammer. Den tredje så kort ut og føltes mindre utsatt. Greit opp her. Fortsatte videre til toppen og til Nåle. Fra skarvet ved Nåle tok jeg på regnbukse som forberedelse til å bruke snørenner ned til kanten av Illobrean. Bratt start, rappell kan være aktuelt her. Sklei de bratteste >>>

Geite

18.03.2023
5:00h
15.0km

Gikk fra telt ved Geitsætri til Breabakkan før vi gikk mot Storbrean. Videre breen forbi værstasjonen til vi var på høyde med sadelen mellom Geite og Rundhøe. Fint føre, med halvløs snø opp til sadelen. Fra sadelen og opp hadde det blåst. Veldig bratt rundt 1830. Her måtte skia på sekken et lite parti før vi kunne gå på ski til topps. Matpakke på toppen med full sol, og uten et vindpust. Retur samme vei. Elendige kjøreforhold fra toppen og ned de første 200 øydemeterne, med litt løst, litt skavler, litt fokkflak. Videre var det egentlig veldig bra!

Nørdre Bukkehøe

21.01.2023
5:00h
13.5km

Startet fra camp ved Geitsætre og gikk mer eller mindre slakeste mulige rute til Nørdre Bukkehøe. Lite snø og avblåst både nede i Leirdalen og mot toppen, men kunne gå det meste på ski. Blåste ganske ekstremt over 2000 meter, og det var vanskelig å gå kontrollert. Ryggen videre mot Bukkehøe ble helt uaktuell. Lett og fin løssnø å kjøre i ned igjen!

Nautgardstinden fra Russtangen (Randonneetur)

09.05.2020

Fast skare fra teltet om morgenen. Sikta i utgangspuntket mot Russlirundhøe, men en del bare flekker når vi kom over tregrensa gjorde at vi måtte gå litt sikk sakk. Måtte av med skia et par ganger. Tåka tetta seg til fra Russlirundhøe, men da vi kom litt opp i bakken så letta det og det ble likevel greit å gå videre til Austre Nautgardstind og videre til topps. God sikt på toppen og vi så oss ut en bedre nedfart med mer snø ved å følge bekkedalen ned mot Nørdre Tverråe, og fulgte den ned til Russdalen. Delvis blaut råtten snø siste 1-2km, men nok snø. Brukte drøye 5 timer inkl. pauser. Stravafil med kart