Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Uranostindtraversen

20.08.2016

Smørstabbtindtraversen

14.05.2016

Endelig Corno Grande

18.07.2014

Etter litt plunder året før, var veien åpen og alpe(ninne)været velsignet oss med et lite vindu uten torden så vi kunne komme oss til topps. Vel, vi hadde to forsøk i år også - et par dager før var vi blitt utålmodige og kjørt opp på parkeringsplassen ved hotellet bare for å se at det lå tjukk tåke over taket på Rifugio Degli Duca - det ble til at vi gikk opp dit for en espresso før vi slukøret gikk ned til bilen igjen. Der oppe hadde vi fått et godt tips - det lå en del snøfonner igjen på normalveien, så damen som bodde og jobbet der oppe for sesongen anbefalte oss en annen rute "cresta", som er brattere enn normalruten, men ikke fullt så bratt som "direttissima", hvor man bør sikre. Tre dager etter returnerte vil til mye bedre vær - og i kom oss >>>

Hellstugu-Traversen

19.07.2013

Yess! Kikket ut teltåpningen der vi hadde campet i svingen på Hellstuguåi og så at det ikke var en sky på himmelen. Da var det bare å komme seg opp, få i seg litt mat, pakke sammen campen, gjemme sekkene og legge avgårde. Det var Robert og meg som var på tur. Ingen av oss hadde særlig tinderangling-erfaring, men vi hadde lest litt om denne traversen, og vi pakket med oss klatreutstyr og planen var å se hvor langt vi kom. Bra vært og tørt og fint hele veien. Det gikk med en del tid til sikringsarbeid et par steder siden taulagsrutinene våre ikke var så innarbeidet. Klyving opp mot Midtre Vi hadde en vanvitting flott tur i bra vær, men vi måtte gi oss under Store. Da var klokken 20.00, og vi skulle til å sette i gang med klatringen (som omtrent starter over øverste snøfeltet der?). >>>

Memurutinder i blåst

18.07.2013

Vi hadde lagt oss i telt på den fine plassen hvor Hellstuguåe svinger for å vente på fint vær. Så ut som "god-rekka" på yr.no stadig ble dyttet fremover i tid. I mens hadde vi blinket oss ut et par turer. Dagen før, den 17. forsøkte vi å ta oss opp snørenna på breen sør for Veoskardet som ender opp under (like nord for) Nord for Store. Da vi kom opp dit var det tjukktåke og det raste en del snø og stein ned renna - den var blitt ganske tynn mot toppen pga snøsmelting. Vi tok advarslene på alvor og holdt oss unna. Vi fulgte breenvidere opp for å se om vi kunne komme oss opp på det slake partiet Nordvest for Vesttoppen, men sikten var så dårlig at det ikke var mulig å se hva vi skulle begi oss oss ut på, så vi valgte å returnere til teltet. Neste dag, den 18. >>>

Minitravers, Store Soleibotn fra Lauvnos

26.06.2013
Characteristic:
Alpine trip
Duration:
10:30h

Denne turen var en del av Norgesguidenes Fjellsportkurs. Vi parkerte i Berdalen og gikk opp Lauvnostinden fra Nordvest og traverserte rundt til Store Soleibotntind. Siden vi alle var ganske ferske gikk det med en del tid til sikringsarbeid både i fjell og snø. Veldig lærerik tur for oss!

Fottur i Gran Sasso

14.05.2013
Characteristic:
Hillwalk
Duration:
4:00h
Distance:
8.4km

Det er mye fint i Abruzzo. Du kan være i fjellet hele dagen – eller du kan stå opp tidlig, bestige et 2900 meter høyt fjell for så skvulpe i vannkanten på en adriaterhavsstrand utpå ettermiddagen, spise middag på en uterestaurant mens du drikker god lokal vin og ser solen gå ned bak den fjelltoppen du stod på kun timer tidligere. Vi besøkte Gran Sasso for første gang i fjor – dessverre ville ikke tid og omstendigheter at vi fikk gått i fjellet, men vi lovte at vi skulle komme tilbake. Det finnes ikke mye informasjon om ruter på nett – hvertfall ikke på engelsk. Området er ganske enkelt lite turistifisert, men vi fikk tak i noen turkart fra Technopress. Vi parkerte bilen ved Fonte Vetica, og derfra går det merkede stier. Den nordlige fjellkjeden strekker seg fra FonteVetica >>>

Map     2 comments

Galdhøpiggen

13.10.2012

La oss til i telt over elven ved Spiterstulen. Dette er siste helgen Spiterstulen er åpen for i år. Førsøkte oss på Memurutinden fredagen, men startet litt sent og gikk feil ved breen, så vi valgte å snu. Lørdagen hadde vi håpet på breføring på Svellnosbreen, men var for få påmeldte, så vi valgte å gå Galdhøpiggen i steden. Var kommet litt snø fra 1700-1800 meter og oppover, men det var tråkket greit opp. Sol og klart vær hele dagen, så det ble en flott tur. - 5 til - 10 grader.