Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

Tysilen

19.12.2020

Fluehelvete mot Moldulhøe

26.07.2020

Vi startet fra Heimste Lundadalsætre og etter noen høydemetre kom dagens slitsomme følge: En million innpåslitne fluer. Har aldri opplevd det så ille i fjellet før! Det var turfølget som ble mest plaget, hun svetter mer i ansiktet enn meg. Se fluebilde? Trykk her Turen oppover gikk fint, vi ség avgårde. Været var (heldigvis) mest overskyet, ellers hadde flueplagen blitt enda verre. Det var meldt masse vind, men den uteble. Fin utsikt mot Skjåk og innover Lundadalen inkl et glimt av Tussetind. På toppen var det mer tåke, men vi fikk sett oss omkring og tatt noen bilder. Retur cirka samme vei. Vi brukte seks timer opp og ned inkl. pauser. Kart med ruten

Gyranfisen

06.08.2019

Ingen trengsel i dag. Faktisk møtte jeg ingen på hele turen. På vei hjem fra turer i og ved Jotunheimen tok jeg en stopp på Vikerfjell. Natten ble tilbragt på Vikerkoia, ny og gild og folketom (slik som da vi var der før jul). Turen opp hit startet ved Lykkrosmyra, derfra gikk jeg et stykke på vei før jeg fulgte tråkket i skiløypa i Fjelldalen. En veldig fin tur, fikk den fjellfølelsen jeg var ute etter. Myr og mygg var det også, men våte tær kan jeg leve med når det ikke er for kaldt. Vikerfjell kjenner jeg etterhvert ganske godt, men toppene har jeg ikke vært på så mange ganger. Ved Store Stein har jeg vært på ski, og skkert også den gangen vi besteg Jøranfisen for ca. femten år siden. Stien fra steinen til toppen var vekselvis tydelig og utydelig. geocaching

Veslemukampen

04.08.2019

Store Kvitingskjølen

02.08.2019

En nydelig sommerdag, nesten skyfri og ingen her oppe. Kvitingskjølen er egentlig en evig lang oppoverbakke og ditto nedover. Underveis lange fotopauser pga rype og rein. Mitt medlemskap tillater dessverre ikke opplasting av flere bilder, men de finnes på Facebook i toppturgruppa for Jotunheimen. Holdt meg i lia nedenunder 1700- og 1800-meterspunktene og kom direkte opp på Nordre-platået. Nordre er paddeflat og bort til Store er det snilt som et stuegulv. Lang nytelsespause her, før jeg fortsatte mot Vestre, over bandet med en liten vorte på. Her ble det mange stopp for å se og fotografere reinflokken på Storfonne. Da jeg nærmet med, jeg hadde tenkt å gå i en bue nedenfor dem for ikke å forstyrre, reiste de seg og gikk sin vei. Da ble det enda flere bilder. Tok meg opp på fonna, >>>

18.04.2019

17.09.2017

09.07.2017

Uhuru Peak

17.09.2016

Til Tussetind: I Therese Bertheaus fotspor

28.07.2016

Nytt år, nye muligheter: I 2013 ble ikke denne toppturen noe av fordi veien mot Nørdstedalseter var stengt av ras. Nå bød muligheten seg igjen. Etter å ha ladet opp med å gå Kamperhamrane (Sunndalen i Oppstryn - Skridulaupbu - Framrusti/Skjåk) slo jeg meg sammen med turfølget og kjørte inn forbi Nørdstedalseter. Derfra gikk vi til Trulsbu, noe som betød nytt kryss på listen "DNT-hytter jeg har overnattet på" (hard core-versjon av hyttesamling). Vår tur var delvis inspirert av "Jakten på Tussetind" , verdt å lese. I ettertid viser det seg at Tussetind atter er feilplassert på nye kart. Toppturdagen opprant med gråvær. Vi fulgte T-stien tilbake mot vann 1431 og tok så av nordover og fulgte lia oppover. Tussetind-jegerne hadde sagt at "dere ser hvor dere skal gå" og det gjør >>>