Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

Fongen - Selbu - 24/24

13.10.2018
6:00h
15.2km

Siste kommunetopp i Sør-Trøndelag fylke ble Fongen, høyeste punkt i Selbu kommune. Jeg var heldig og hadde med meg meget godt selskap, nemlig mine gode venninner Marit og Eirin. Vi kjørte innover mot Ås i Tydal fra Trondheim fredag kveld, og tok oppover mot skilting Ramsjøhytta rett ved bensinstasjonen der. Vel fremme ved parkeringa var det blitt mørkt, men vi hadde med hodelykter så det gikk fint. Innover til hytta var det god sti. Noe gjørmete siden det hadde vært endel nedbør, men den var tydelig og lett å følge. Vi brukte 1 time og 24 minutt til Ramsjøhytta med en avstand på 4,3km. Måtte krysse en liten elv, og dette var ikke så lett i mørket. Vel fremme innlosjerte vi oss i den nye sikringshytta, da det allerede var endel folk i hovedhytta. Sikringshytta viste seg å >>>

Forollhogna (Holtålen+Midtre Gauldal) fra Bakksetra - 23/24

07.10.2018

I nydelig høstvær kjørte vi inn gjennom Synnerdalen til Bakksetra som var startpunktet for Forollhogna. Det hadde vært litt nedbør så fjelltoppene var dekket med kvit snø og vi var litt spente på hvor mye snø som faktisk kom til å være der, om det var gangbart. Opp gjennom stigninga fra Bakksetra gikk det fint, det var endel gjørme, men den var heldigvis spekt så tidlig på morgenen. Etter første høydedrag, på rundt 1000moh møtte vi snø. Heldigvis gikk det fint an å gå her likevel. Vi prøvde å følge noen litt bortblåste spor så langt vi kunne, resten måtte vi bare tråkke opp vår egen vei. Møtte på skodde før vi endelig så Forollhogna komme til syne og da var det straka vegen opp. Veldig mye snø siste høydemeterne, som førte til at jeg måtte krabbe opp. Samme >>>

Kråkfjellet (Klæbu) fra Samsjøen - 22/24

02.09.2018
Hike
4:00h
13.2km

Nydelig septembervær denne søndagen og kommunetoppen i Klæbu stod for tur. Vi kjørte til Lundamo og tok av mot Samsjøen der, passerte bommen som kostet 75kr (bankkort) og kjørte videre inn til Samsjøen og parkerte ved demningen ved veis ende. Fulgte rødmerket løype i ca. 1,2km hvor vi tok av mot skilting «Kråkfjellet» og fulgte merkinga til skiløypa (?) litt oppover før vi siktet oss rett på Kråkfjellet som vistes i det fjerne. Det var heldigvis tørrere å gå enn vi hadde fryktet. Måtte krysse noen små bekker, men ellers var det ganske tørt og fint å gå i lyngen. Vi nådde toppen etter ca. 6,5km og 2 timer. Vi så en liten reinsdyrsflokk på 5 individer som slappet av bak en hei like nedom toppen. Fantastisk utsikt fra toppen. Vi traff ingen andre på tur/retur Kråkfjellet >>>

Finnvollheia (Åfjord) fra Sør Furudalen - 21/24

26.08.2018
5:00h
16.5km

Kjørte helt til veis ende i Sør Furudal og parkerte her. Det var satt opp en innhegning i enden av veien. Jeg satte kompasskurs (heter det det?), selv om jeg er helt elendig i bruk av kompass... Heldigvis for meg gikk det sti fra baksiden av innhegningen som jeg fulgte. Om du skal gå denne turen så kan du kan følge denne stien i omtrent 6km før du tar av til venstre og fortsetter de siste 2km til toppen - du ser toppen fra stien. Vel fremme på toppen av Finnvollheia var det lite å se (følte jeg), det regnet, blåste og jeg var sliten, kald og sur og motivasjonen for å gå 8km tilbake samme vei var ikke tilstede, for å si det sånn. Heldigvis hjalp det å få i seg litt mat, sjokolade, smoothie og varm ullgenser og vinden lettet litt så jeg fikk prøve å nyte utsikten. Personlig syns >>>

Ytre Skurvhatten - Rissa - 20/24

25.08.2018
2:00h
5.7km

Lørdag kveld gikk turen til Ytre Skurvhatten, høyeste topp i Rissa kommune, og jeg kunne krysse av kommunetopp nummer 20 av listen. Kun 4 igjen! Kjørte opp Fagerlia og parkerte ved første hytte som var utgangspunkt for turen. Det var en slags bomkasse nederst ved veien, men jeg er usikker på om den var fungerende (?) da den så litt nedslitt ut. Betalte likevel de 40kr (kun cash her). Det var veldig bløtt og gjørmete hele veien fra start til slutt, og jeg var dessverre ikke så heldig med været. Regn og vind gjorde turen sur og kald. På toppen kom skodda, men heldigvis lettet den like fort som den kom og jeg fikk nyte utsikten litt. Totalt ble turen 5,7km lang og jeg brukte ca. 2 timer.

Storsylen - Tydal - 19/24

28.07.2018
7:30h
23.1km

Overnattet i telt ved Nedalshytta siden denne var stengt da vi ankom (vi kom seint på kveld og hadde ikke meldt fra på forhånd). Startet tidlig dagen etter å gå mot Storsylen, vi fulgte merket rute fra Nedalshytta. Det var lagt ned mye arbeid i planker og trapper på turen, godt jobba! Turen innover til foten av fjellet tok ca. 2 timer og var på ca. 8km. De siste 3,5 km brukte vi også 2 timer på, så totalt 4 timer fra Nedalshytta og opp. Stigningen opp var rimelig heavy (syns jeg) men FYFADER for en utrolig KUL topp!!!! Det var bare noe med den majestetiske utsikten og den ekstreme fjellsiden rett ned som gjorde meg helt målløs. Noe lett klyving helt opp til toppen, men det er godt merket hele veien, og oppe på toppen flater det litt ut. Virket som en populær topp da vi møtte mange >>>

Storskrymten - Oppdal - 18/24

23.07.2018

Jeg og mitt kjære søskenbarn Kjersti kastet oss ivei på denne turen, litt spontant, søndag 22.juli. Vi hadde full oppakning med telt og soveposer og gikk inn fra Skamdalsætrin til Lesjøen for å telte. Det var 5,7km å gå inn til Lesjøen og vi var vel fremme i 23 tiden. På bilturen fra bommen i Lesja og inn til parkeringa ved Skamdalsætrin så vi både elg, rev og dompapp. Bommen kostet 125kr og betales med bankkort. Vel fremme ved Lesjøen fikk vi satt opp teltet, spist litt mat og lagt oss i soveposene for opplading til langtur dagen etter. Turen inn til Storskrymten viste seg å bli ganske lang, men dette var vi forberedt på. Det var heldigvis deilig underlag å gå på og relativt flatt innover fra Lesjøen og til foten av fjellet - en avstand på ca.9 km. Vi møtte flere spreke >>>

Galdebergtinden fra Eidsbugarden

19.07.2018
7:46h
20.8km

Storviglen - Røros - 17/24

30.06.2018

Vi reiste fra Trondheim inn til Røros fredag etter jobb, og syklet innover til Ljøsnåvollen (i 4 grader!!). Sykkelturen målte vi til 12,5km. Vi ankom sætra ganske seint så det var stille på tunet, men husvertene hadde vært snille og hengt opp lapp om at vi kunne overnatte i bua bak hovedhuset. Vi innlosjerte oss, fyrte opp i peisen og la oss for å sove. Etter en sein frokost dagen etter startet vi på turen mot Storviglen etter en hyggelig prat med husfruen Ingrid. Turen opp var grei, vi startet å gå i motsatt retning av det vi kom fra dagen før, altså fra sætra og «oppover» over brua og fulgte merka sti innover, vi holdt elva på vår høyre side når vi møtte den igjen litt lenger opp. Vi hadde knallfint vær med sol og blå himmel hele veien. Totalt brukte vi 4 timer og >>>

Resfjellet - Meldal - 16/24

09.06.2018
8.9km

I nydelig junivær kjørte jeg og dagens turpartner (og for så vidt partner in life) inn til Resdalen. Vi kjørte fra Trondheim mot Orkanger og videre mot Meldal. Tok til høyre innover Resdalsveien i Å i Meldal og kjørte denne veien i ca. 6 km før vi tok av Resdalsveien og svingte opp til høyre ved en infotavle merket «Eldalen». Her står det for øvrig at det er privat parkering og at overtredelse fører til bort-tauing, men etter å ha lest peakbookbruker «otto» sin beskrivelse visste vi at dette skiltet ikke var gyldig i sommerhalvåret. Veldig glad han hadde skrevet dette! Takk! Etter vi tok av mot Eldalen kjørte vi vel ca. 2,2 km før vi stoppet - da vi så et skilt merket «Resfjellet» ved veien. Vi valgte dermed å ikke kjøre hele veien inn til Vålåskaret, men stoppet her, >>>