Resfjellet - Meldal - 16/24 (09.06.2018)

Endpoint Resfjellet (1,165m)
Ascents Resfjellet (1,165m) 09.06.2018

I nydelig junivær kjørte jeg og dagens turpartner (og for så vidt partner in life) inn til Resdalen. Vi kjørte fra Trondheim mot Orkanger og videre mot Meldal. Tok til høyre innover Resdalsveien i Å i Meldal og kjørte denne veien i ca. 6 km før vi tok av Resdalsveien og svingte opp til høyre ved en infotavle merket «Eldalen». Her står det for øvrig at det er privat parkering og at overtredelse fører til bort-tauing, men etter å ha lest peakbookbruker «otto» sin beskrivelse visste vi at dette skiltet ikke var gyldig i sommerhalvåret. Veldig glad han hadde skrevet dette! Takk!

Etter vi tok av mot Eldalen kjørte vi vel ca. 2,2 km før vi stoppet - da vi så et skilt merket «Resfjellet» ved veien. Vi valgte dermed å ikke kjøre hele veien inn til Vålåskaret, men stoppet her, parkerte bilen langs veiskuldra og startet fjellturen herfra.

KLEGG!! Det var helt brutalt mye klegg som klengte seg på allerede idet vi gikk ut av bilen for å skifte sko og få på oss sekker, det var nesten umulig å stå rolig uten at 1, 2, 3, 4 klegg landet på oss!! Krise….. Slo sikkert i hjel 5-6 klegger FØR vi hadde begynt å gå, så jeg tenkte; f*** skal det bli sånn hele veien – da blir jeg gal! Heldigvis roet det seg litt etter hvert som vi begynte å gå, men det var stadig noen som surret rundt oss så det ble en del vifting med hender, bein og caps.

Stien var bra, det var merket med rødt med jevne mellomrom, noe myrlendt terreng i starten, men «heldigvis» for oss hadde det vært såpass tørt at det gikk veldig greit å gå der. Noen snøfonner lå igjen noen steder over stien, men snøen var såpass hard enda at det var ingen problemer å forsere. Vi møtte flere folk både på tur opp og ned igjen, så det er liten tvil om at dette er en populær topp. Noe som er forståelig siden det er passe stigning, passe lengde og en helt FANTASTISK utsikt!! Altså hallo – den panoramautsikten mot Trollheimen er det lenge siden jeg har sett. Helt nydelig.

Vi tok en rast på toppen før vi returnerte samme vei. Brukte totalt 3 timer og 10 min ifølge min kjære Garmin. Tid i bevegelse ble målt til 2 timer og 17 minutt – noe som sikkert stemmer i og med at vi hadde flere stopp på tur ned igjen for å nyte utsikt, ta bilder og se på reinsdyr � Totalt ble det 8,86km tur/retur.