Archive - Date

21.05.2023
4:31h
7.9km

Kjørte opp mot Øvstedal fra Bolstadøyri og parkerte på p-plassen ved toppen av veien. Fulgte sti innover et stykke, men denne førte bare til en hytte og forsvant tilsynelatende her. Ble derfor nødt til å navigere på kompasskurs gjennom lett skog og en del halvbløte myrer. Fjellet viste seg vanskeligere å komme opp på enn først antatt, da det var mange plasser vanskelig å komme seg opp pga plutselig stigning på 10-20 meter, og måtte derfor navigere langs høydekonturer for å finne farbar vei opp. Platået på litt over 700 moh (Øykjakvilet) viste seg også unødvendig å komme seg opp på, for jeg ble nødt til å gå ned på andre siden. Burde nok sett nærmere på kartene i forkant. Her og der en del snøflekker som det gikk an å gå på. Selv siste stigning til toppen måtte >>>

Lauvhovden

29.08.2021
2.7km

Utfordring å finne turer som verken er for langt unna eller som tar for lang tid å gå i disse dager. Heldigvis skulle det vise seg at Lauvhovden var en heller rask affære. Kjørte mot Lemme, og videre inn på Singeset stølsvei, helt frem til grinden, der det er parkeringsplass like bortenfor. Herfra gikk jeg gjennom grinden og fulgte veien opp til denne slutter, så videre på tydelig sti, som ender på et fint topplatå. Toppen merket med trigmerke. Her var det fin utsikt både mot Lønahorgi og motsatt side mot Raundalsryggen. Streifet litt rundt på toppen på diverse utsiktspunkter.

Sommertur på Vikafjellet

01.07.2020
4:09h
12.6km

Fin-fin tur på Vikafjellet denne sommerdagen. Var tenkt å kjøre inn til demningen ved Stora Muravatnet, men en gravemaskin som holdt på med dreneringsarbeid satte en effektiv stopper for dette. Så da tok jeg bena fatt og spaserte inn dit. På vei tilbake bestemte jeg meg for å sjekke ut Valanipa , siden det var helt snøfritt og tørt på denne siden. Flott utsikt i alle retninger og en fin varde. Vikafjellet viste seg fra sin vakreste side denne dagen!

Sonvesåsen

11.06.2017
0:44h
2.1km

Rakk en kort kveldstur til Sonvesåsen. Startet fra Voss ski og tursenter. Gikk opp til bygget ovenfor skiskyterblinkene, og fulgte en lysning i skogen oppover i terrenget. Det gikk en vannledning et godt stykke oppover, der skogen ikke var tett. Siste stykket var det noe tettere og myrlendt. Toppen er markert med noen steiner og planker. Ikke all verdens utsikt, men man kan iallefall skimte høyere nabotopper.

Grauaåsen

04.06.2017
0:41h
2.1km

Etter å ha vært på Andershovden , bestemte jeg meg for at jeg også kunne rekke opp på Grauaåsen. Kjørte opp mot Grauo, og parkerte ved porten som går opp til lagerplassen litt lengre oppe. Fulgte en grusvei på høyre side av lagerplassen til oppsiden av jordet, der veien så ut til å slutte. Fant etter litt leting en tynn sti som går opp i skogen og inn på en lite brukt traktorvei lengre oppe. Fulgte denne til toppen lå rett øst for meg, og forlot den så gjennom tett skog til jeg ankom koordinatene. Der var det en stein og en stubbe, og lite annet som markerte Grauaåsen. Ingen utsikt, men vandret litt rundt for å se etter annen merking. Fant ingenting, så jeg tok en matbit før jeg fulgte en annen sti ned til jordet. En ganske forglemmelig tur i fuktig terreng, men da var iallefall denne >>>

Andershovden

04.06.2017
0:37h
2.3km

Fikk omsider tid til å komme meg ut, og brukte et par timer denne dagen på å ta et par småtopper på Voss. Første topp var Andershovden, lett tilgjengelig fra Gudleikstreet P-Lomme. Fulgte skogsvei fra busskuret innover rundt 100 meter og tok av på første sti mot venstre. Denne følger opp til en ny vei som i skrivende stund holder på å lages, mon tro om det er et nytt boligfelt som oppføres? Stien fører videre på andre siden av veien, og krysser veien på nytt lengre oppe. Stiene er merket med DNT/Voss Utferdslag, og jeg kom opp til et skilt med "Andershovden 381 moh" før jeg innså at jeg var gått litt for langt, da stien begynte å gå nedover i feil retning (sørover) fra koordinatene. Et par steinkast før skiltet, gikk det en umerket sti som går opp til toppen. >>>

Eldsfjellet i soloppgang

14.10.2016
0:58h
2.4km

Hadde en verkstedsavtale for å skifte vinterdekk på morgenen, og bestemte meg derfor for å ta en fjelltur i forkant. Valget falt på Eldsfjellet, kommunetopp i Meland. Startet grytidlig fra Voss, og kjørte veien over Nordhordalandsbroen, tok av på Fv 564 og parkerte på parkeringslommen på østsiden av toppen. Spaserte 50 meter langs veien, til skilt markerer hvor stien starter. Stien går ganske bratt opp til 200 moh, der man kommer høyt nok opp til å se motorsportbanen nedenfor, samt bra utsikt østover. Etter vel 25 minutter var jeg oppe på toppen, i tide til å få med meg en aldeles spektakulær soloppgang på denne disige morgenen, der tåken som omsveipet omgivelsene gav en illusjon av å være mye høyere oppe enn de 324 moh jeg faktisk befant meg på. Tok meg god tid og en frokost >>>

Russåsen

01.10.2016
1:01h
3.6km

Fikk akkurat klemt inn en kort topptur på Fusa-listen på en ellers travel dag på hytten. Takket være elbow (Vegard Magnussen) sine GPS spor i Fusa, var det ikke så mye tid jeg trengte på å planlegge denne utflukten (ca. 5 min for å være presis). Fulgte derfor hans spor, fra vestsiden av toppen. Jeg fikk ikke til å parkere ved starten av skogsveien på riktig side av veien, på grunn av grind, men ca 100 meter sør er det en liten lomme med akkurat nok plass til en bil. Veien går først gjennom det som så ut som et gårdstun. Jeg gikk rundt dette gjennom en våt gresseng, før jeg penslet inn på traktorveien. Langs denne ligger det noe skrot, både gamle møbler og en gravemaskin som har sett sine beste dager. Veien snor seg rundt høydedraget 187 m, nord, øst, nord, før den går noe brattere opp på kammen >>>

Seldalsnuten

15.09.2016
Hillwalk
7:32h
16.1km

Grunnet overhengende fare for finvær denne uken, bestemte jeg meg tidlig for å sette av en dag til å erobre en ny topp i Voss. Siden jeg nylig hadde vært opp på Olsskavlen , bestemte jeg meg for å gå på naboen, Seldalsnuten, siden dette var siste topp jeg manglet for å komplettere Raundalsryggen ( Nordbotnnuten ikke medregnet). Jeg hadde funnet turbeskrivelse på alltid eminente westcoastpeaks.com av arntfla (Arnt Flatmo) . Startet fra parkeringslommen iht turbeskrivelsen, ved Reimegrend, og krysset toglinjen. Mens det hadde vært tjukk tåke ved Vangen, var solen allerede fremme i Raundalen, og kun et disig slør lå igjen. Terrenget frem til broen over Raundalselvi var svært bløt etter noen dager med nedbør, og det var heller ikke noen stiomveier rundt myrhenget, så jeg ble fort fuktig på beina. Det at temperaturen raskt kom opp mot 25 grader >>>

Olsskavlen

21.08.2016
Hillwalk
6:22h
13.0km

Det var duket for en etterlengtet dagstur til en ønsket kremtopp. Valget falt på Olsskavlen, kommunetopp i både Voss og Granvin. Tidligere leflinger med å gå hele Raundalsryggen ble raskt avfeid, da treningsgrunnlaget bar sterkt preg av altfor få fjellturer de siste månedene. Været var upåklagelig, og jeg reiste fra Vossvangen kl. 08:30. Brukte 45 minutter på det som etterhvert ble tidvis smale og svingete svinger opp gjennom Raundalen, frem til parkeringslommen. Betalte 20 kr (sommeravgift - 50 kr vintertid) som jeg la i en konvolutt merket med dato og regnr på bilen, og satte avgårde. Første del går på tydelig og god sti opp til Vollbotnen. Krysset togskinnene (tog kom noen minutter senere...) og rett etterpå broen over Raundalselvi. Oppe ved Vollbotnen glemte jeg å lese turbeskrivelsen, >>>