Sommerens store mål - Trænstaven (13.07.2022)  6

Ascents Trænstaven (336m) 13.07.2022
Visits of other PBEs Sanna båtrute (1m) 13.07.2022

Trænstaven

Sommerens store mål ble pønsket ut i forbindelse med Hilde Karis flytting fra Bodø til Østlandet. Bilen skulle fylles med flyttelasset hennes, og vi skulle ta oss god tid nedover Helgelandskysten. Idéen om Trænstaven ble luftet for Truls tidligere i sommer, og vips så var det satt i stein at vi gjorde et forsøk på denne fascinerende fjelltoppen onsdag 13. juli.

Morgendagens mål fra hotellrommet på Lovund Hotell (kan anbefales)

Hilde Kari og jeg sov natta i forveien på Lovund Hotell, mens Truls hadde kommet inn med fly til Sandnessjøen og hoppet på hurtigbåten derfra. Vi planla å møtes på denne på Lovund før vi fortsatte inn til Husøya på Træna sammen. Det viste seg dessverre at denne båten var kansellert pga. høy sjø, så vi bestemte oss for å vente til neste planlagte båt etter tre timer. Dette var 44 meter lange MS Fredrikke Tønder-Olsen som skal tåle bølgehøyder på inntil 4 meter.

Fredrikke som skulle ta oss ut på en dramatisk båtferd

Etter en voldsomt turbulent tur over havet var det godt at vi måtte vente halvannen times tid på lokalbåten MS Sanna over til Sanna. Da fikk vi landkrabber tid til å summe oss litt. Etter en kort overfart til Sanna prøvde vi å få avtalt skyss med noen lokale tilbake til Husøya på kvelden, men fikk ikke napp. Dermed ville morgendagens ferd tilbake til Stokkvågen og fastlandet ta laaaaang tid med mye venting, men det fikk være.

Målet fra nærmere fergeleiet på Sanna

Vi satt opp telt rett øst for kirkegården på vei innover, og la igjen overflødig utstyr. Videre tok vi fatt på innmarsjen gjennom vegetasjon til livet. Startet rett ovenfor stien, og fant den ikke før vi nærmet oss halvveis til innsteget. Denne var fin å følge, for mosegrodd og vegetert steinur er vrient å forholde seg til.

Stor sjø satt et dramatisk preg på turen - Her mot Nova fra rett rundt innsteget

Fremme ved fjellets fot satt vi i gang med å forsere gressbakken opp til innsteget. Det starter med ei dyp kløft mot sørvest som man går ut av via et hyllessystem mot nord når man nærmer seg toppen. Videre er det et klyvepunkt som markerer starten på gressbakken. Her var det ekkelt å passere på vått berg med det brølende havet rett under. Vi kom oss alle forbi, og fortsatte opp den bratte gressbakken til innsteget. Skiftet straks til vindtett og stilongs i den sterke vinden, og gjennomgikk fort taulagsrutiner. Vi var 3 stk på 60 meter tau, og løste det ved å binde Truls i den ene enden, og Hilde Kari og meg i den andre enden ca. 4 meter fra hverandre. Kommunikasjonen gikk over walkie talkie, som viste seg å være helt nødvendig under dagens forhold - Umulig å høre hverandre mer enn 10 meter unna grunnet havbrøl og vind.

På vei opp over etter Truls - Hans oransje hjelm kan skimtes helt øverst

Første taulengden gikk rundt til høyre for første blokk, og deretter rett opp noen riss rett i front (Dette er nok nærmere 500fjells variant enn normalruta). Videre gikk det inn i et hyllesystem. Etter ca. 30 meter klatring satt vi standplass grunnet taudrag, og Hilde Kari og jeg fulgte etter på en taulengde som føltes hard uten svasko. Opp kom vi, og Truls fortsatte å lede opp til første sett med bolter. Ny standplass her, før vi fulgte fort etter denne taulengden som var langt enklere enn den foregående. Her fikk vi bestilt billett til lokalbåten innen tidsfristen for behovsanløpet. Truls fortsatte stødig videre til neste sett bolter. En del vandring i gressbakker før et kort klatrepunkt før neste sett bolter til standplass. Enkelt og greit. Herfra var det nok en gressbakke opp vår 4. taulengde til 55 meter var klatret/spasert ut. Ikke bolter å finne, så det ble en ny standplass i fjellet her. Videre fra denne standplassen var det kun et supereksponert klyvepunkt mot sørstupet før vi var ved siste sett bolter og kunne legge fra oss klatreutstyret etter 5 taulengder.

Nest siste standplass var behagelig
Ute av tauet for de siste høydemeterne

Gikk rolig opp de siste 100 høydemeterne opp til Trænstaven som fortonet seg veldig udramatisk nå som vi var akklimatisert med høyden. Etter ca. et kvarter kunne vi gledelig bestige Trænstaven sammen, og nøt dette til det fulle. Vinden hadde løyet en del siden første taulengden, og vi satt oss til rette med nista vår som var kjeks, nøtter og sjokolade. Vi oppdaget et falkereir med unge rett sør for toppen, og en sint/redd falkemor som sirklet rundt oss mens vi satt der oppe. Prøvde derfor å begrense oppholdet vårt i størst mulig grad for å ikke forstyrre mer enn nødvendig. Ble derfor ikke altfor lange oppholdet på toppen.

Endelig toppen! Mot Husøya, Lovund, Tomma og fastlandet
Truls og undertegnede på toppen!
Liten og godt kamuflert falkunge
Lovund
Hestmannen
Båten vi hadde et optimistisk håp om å rekke. Kun halvveis på turen enda...

Noe spent på returen der vi kun hadde 60 meter tau å rappellere på. Heldigvis løste det seg fint for oss på følgende måte:

1. Rapell fra bolter til gresshylle (ca. 20 meter). Sette standplass.
  2. Sikret downclimb/nedfiring 55 meter mens jeg satte sikringer. Truls ned på revers led.
  3. Rappell fra bolter til gresshylle (30 m).
  4. Spasere ned gressbakke til neste boltede standplass
  5. Rappell ned til stor blokk (25 m). Slynge rundt denne
  6. Rappell til innsteget fra slynge (20 m).
  7. Rappell fra innsteg og ned i toppen av kløfta (29,5 m) for å omgå kinkig gressbakke

Så får det være en slags oppskrift om noen ønsker å kopiere. Anbefaler to 60m tau så får man gjort unna rappellene mer effektivt - men vår løsning fungerte overraskende bra.

Første rappell
3. rappell
Nest siste rappell. Siste rappell gikk fra boltene i bunnen og ned over venstrekanten (nordsida) av eggen.

Vel nede ved gressbakken gikk klatreutstyret i sekken, og vi tok fatt på utmarsjen. Noen fall i glatt gress, men heldigvis her og ikke tidligere på dagen! Avsluttet med mat og øl i en fantastisk solnedgang på Sanna, og tok inn inntrykkene. Tidlig på’n neste dag for å rekke båten 07:30 og deretter videre til Stokkvågen som vi kom fram til kl. 16.

Fantastisk lys
Vakker solnedgang i campen

Takk for en super tur i et fascinerende øyrike! Helgeland leverte virkelig.

Takk for denne gang, Træna! For en fantastisk plass.
Start date 13.07.2022 14:36
End date 13.07.2022 23:22

Spennende turrapport

Written by Stigun 09.08.2022 23:18

og flotte bilder som jeg koste meg med! Gratulerer med en skikkelig "tricky" kommunetopp!

Sv: Spennende turrapport

Written by vemundmathiesen 10.08.2022 13:03

Tusen takk! Her må både logistikken og været klaffe, så jeg er meget fornøyd med å få gjennomført dette! Fantastisk flott er toppen også, i et herlig kystlandskap.