PC turen (225 2k) (16.09.2017)  6

Styggehøe Øst (2.200m) 16.09.2017
Besuche anderer PBE Reinsspranget bro (1.140m) 16.09.2017
Visa helårsbro (1.095m) 16.09.2017
På Store Bukketinden, nummer 225 med Aud og Jørn.

Jeg hadde sånn mål sammen med pappa. Hvis jeg klarte 225 totusentopper i år, så skulle jeg få en egen PC. Ellers måtte jeg vente til ungdomsskolen sa pappa.
Det gikk litt vanskelig i år med masse dårlig vær og mange andre ting, men så var det noen veldig lange slitsomme turer med mer enn 10 topper og da gikk det litt fort og når september kom hadde jeg bare ni topper igjen. Forrige uke skulle vi gå de siste, men da var det bare veldig dårlig vær.
Men på lørdag skulle det bli fint vær. Men nå hadde det kommet masse ny snø så pappa var spent. Jørn og to damer jeg ikke kjente skulle være med.

Kjempetidlig opp og sånn

Jeg måtte stå opp halv seks. Skikkelig fryktelig tidlig. Jørn og damene var snart på plass. De hadde stått opp supertidlig nede ved Gjøvik. Så kjørte vi i vår bil til fjellet og Spiterstulen. Det var ganske kaldt og skyggete når vi begynte å gå, men veldig mye fin sol på toppene og masse blå himmel. Og så var det all denne hvite nysnøen da.

Fint og kaldt.
Over den fine broa.
Den toppen har jeg ikke vært på ennå.

Over en bro og opp en lang bakke

Etter en stund på stien, sa vi hade til den og gikk over en fin bro og like etterpå kom vi uti sola. Da blei det altfor varmt og vi svettet og blei tørste. Pappa hadde tatt med seg for lite drikke og blei tullete seinere på turen. Jørn og Grete syntes det var slitsomt, mens jeg og Aud snakket om kiosk på Sæbø neste helg. Pappa gikk først sa ikke så mye, sikkert fordi han syntes det var for slitsom å si så mye.
Vi så mange forskjellige fjell. Leirhøe som vi var på i juni og Glittertind som jeg var på i august. Leah skulle kanskje på Glittertind i dag, så vi kikket bort dit og tenkte litt på de.
På slutten blei det mye snø og det blei litt ekkelt å gå. Jeg hadde bare joggesko og blei litt kaldt på beina.

Lang oppoverbakke.
Snart oppe
Første toppen.
Andre toppen

Forsiktig nedover

Vi gikk på en luretopp, og så de to toppene som var på Styggehø, som fjellet het. Vi så fint på Galdepiggen og Eventyrbreen. Etter Stygghøtoppene måtte vi litt bratt og langt ned. Her er Jørn veldig flink og spratt av gårde. Jeg liker ikke sånn snø og bratt og glatt nedover, så det gikk veldig sakte med meg, men til slutt kom vi også ned. Så gikk vi over to topper som jeg var på om vinteren for et og halvt år siden før vi endelig kunne ha en pause. Den var fin i sola og jeg kunne ta av skoa og varme føttene. Nå blei det nye sko og sokker.

Jørn på fotosted

Masse isbre, snø og sprekker

Videre gikk vi med tau. Jeg gikk først. Pappa klaget på at jeg slanget så mye, men hen sjangler selv så. Litt oppi bakken kom vi til en sånn stor grop i snøen med en snøvegg på 10 meter og nedi der var det is og sprekker. På toppen av snøbakken ville ikke Grete og Jørn bli med lenger, men heldigvis ville Aud, så da kunne vi gå med tau rett bort til neste topp. Det vare mye snø nede på breen og vi passerte noen store sprekker. Det var litt slitsomt å gå i alle den snøen, men til slutt kom vi til topp nr 219. En skikkelig tulletopp.

Den vindgryta
Store Bukketinden
På en tulletopp. Nr. 219

Klagepappa og topper på rekke og rad

Videre gikk vi opp en snørygg. Den var skikkelig fin og så tok vi av sekker og sånn og klyvde opp på nr. 220. Bukkeholstind V4 sier pappa at den heter. Den var litt fin å klyve på.
Nå fikk pappa kramper i beina og jamret og klaget fælt. Og plutselig så vi en sort klump nede i sporet vårt på snøryggen. Det var handsken til pappa. Han sa at hvis jeg sprang og hentet den så skulle jeg få 20 kr. Da gjorde jeg det og så møtte jeg de andre litt lenger borte.
Opp til neste topp gikk Aud først. Det var mye snø. Men ikke så langt opp. 221 topper.
Til neste topp gikk pappa først. Det var mye snø og hull. 222 topper. Her møtt vi spor, Grete og Jørn hadde visst vært her. Litt til og så var det 223 topper. Vi kunne ikke drikke så mye, for det måtte jo vare.
Nå kunne vi se Grete og Jørn laaaaangt der borte som to små prikker. De ventet nok ikke så mye som de sa de skulle.

Jeg og pappa på 220
Fin utsikt og sånn. Storebjørn 2222 midt på bildet.
Jeg og Aud på 221
På 223

Nest siste og morsom snøbakke

Nå var det legg og gå og det gikk ganske fort. Det var en topp som jeg har vært på før så den kunne jeg gå forbi, men jeg gikk litt sammen med Aud oppover og overtalte henne til å gå på den. Som pappa sier, det er dumt å la alenetopper stå igjen. Så gikk vi sakte mot Jørn og Grete som ventet på neste toppen. Nr. 224. Skikkelig bratt ned fra den varden altså.
Nå begynte det å bli kveld og sånn. Vi kunne ikke ha mer pauser og pappa blei litt utålmodig. Til slutt var alle klare og vi kunne gå ned en lang fin snøbakke. Den var supergøy. Og så laget vi 100 små snøklumper som spratt nedover snøbakken. Det var veldig gøy å se på. Det så helt stilig ut!

Stygghø den første
På 224-toppen

Enda mer sprekker

Pappa sa vi måtte ta på tauet og så gikk vi forsiktig forbi noen store sprekker og helt tett på Store Bukketinden sin vegg. Det var mektig. Og så måtte vi opp en snøbakke. Og jeg måtte veldig på stor do og det er dumt i tau og sele. Og så måtte det ta lenger tid, for først kom det en kjempedyp sprekk som vi måtte gå forsiktig over, og så for å komme ut av breen måtte vi klatre på litt ekkelt løst fjell. Puh. Endelig do og ikke sele og tau.
Jørn og Grete ville ikke på Store Bukketinden, men nå var det ikke langt igjen så vi overtalte alle.

Store Bukketinden

Etter en liten stund ombestemte Grete seg, så vi andre gikk opp. Det var litt glatt og klyving, pluss en liten luretopp, men det gikk veldig bra. Til og med så var ikke varden på ekte toppen, så vi måtte gå 10 meter til.
Her var det veldig fin kveldssol og kjempevakkert, men klokka ville ikke vente på oss. Bare Grete ventet, så vi måtte forte oss ned. Det var litt løst og ekkelt så vi gikk sakte og forsiktig.
Nå hadde jeg 225 topper. Det var et par små topper igjen, men sola datt veldig fort nedover og vi skulle over en kjempesprekkebre så pappa sa vi måtte droppe de siste for å ha lys på breen.

På vei ned fra Storebukk

Sprekkebreen og brann på fjellene

Vi fortet oss å ta på tauet og gikk først ned en superbratt snøbakke og så trasket vi lenge uten noe som skjedde, men så datt pappa i en sprekk med en fot og fikk krampe igjen. Kanskje noen blei litt engstelige da. Litt senere skjedde det igjen. Og nesten alle tråkket i hver sin sprekk. Skummel bra! Jeg var glad vi var i tau.
Til slutt kom vi over breen og da gikk sola ned og det begynte å brenne på fjellene. Siden det var mange skyer mange steder var det bare mange små branner der sola slapp til. Det var veldig fint.

Mørkere og mørkere

Nå måtte vi gå på mye stein. Heldigvis var alle vi damene pratsomme så det gikk veldig fint. Så blei det mørkere når vi skulle ned mot elvedalen og vi måtte gå mange ekle steder og det blei vanskeligere og vanskeligere å se noe. Jeg likte det ikke så godt, og så blei jeg trøtt og sliten. Men heldigvis pratet vi og pratet. Nede i dalen blei jeg kjemperedd for at vi ikke skulle finne broa, men den fant pappa heldigvis og nå var det veldig mørkt og jeg fikk bruke hodelykt.

Panorama fra V1

Tusen takk for turen

Klokka blei over ti når vi var fremme. Jeg fikk sitte foran av de snille voksne og så kjørte vi fort hjem. I Lom var ingenting åpent, men hjemme blei det nudler og brus før jeg la meg.
Tusen takk til turen alle sammen. Det var slitsomt og fint og hyggelig. Ses om en uke på Sæbø!!!!

Mange småbranner i solnedgang på Bukkebreen

Flere bilder

Kart

Benutzerkommentare

Gratulerer

Geschrieben von Nils 19.09.2017 20:55

så mye med mål oppnådd, Linn Therese! Nå skal pappas bankkort gå varmt i butikken! :-) Det er en vel fortjent PC!

Og for en tur også da! Fantastiske bilder i et aldeles nydelig høstvær! Kveldsbildene er jo helt eventyrlige.

Sv: Gratulerer

Geschrieben von linntherese 20.09.2017 21:06

Ja, endelig! Nå sitter jeg på Pc-en og skriver svar :) Det var veldig fint, men det ble en slitsom tur ned...

Gratulerer med 225 :)

Geschrieben von Eikås 18.09.2017 21:07

Hærleg Linn Therese og takk for sist! :) Du imponerer meg stort nok ein gong :) Stasleg og velfortjent med ein pc då :) Den kan du fylle med mange nye fine turer og fantastiske bilder :) Fin rapport å lese og nok ein gong mange hærlege bilder :)

Sv: Gratulerer med 225 :)

Geschrieben von linntherese 20.09.2017 21:07

Tusen takk! håper vi kan på tur sammen igjen :)

Premien..

Geschrieben von otto 18.09.2017 19:01

Artig lesing, glimrende bilder og vel fortjent pc. Dine bragder overgår det meste.. Spent på hva premien blir når du er kommet i mål...

Sv: Premien..

Geschrieben von linntherese 20.09.2017 21:08

Den spreke fjellgeita

Geschrieben von Atomsilda 18.09.2017 16:11

Takk for sist Linn Therese! Veldig bra gjennomført tur og gratulerer med oppnådd mål. Håper på flere turer sammen...men da må vi ha med pølser og lomper ;)

Sv: Den spreke fjellgeita

Geschrieben von linntherese 20.09.2017 21:08

Haha... Vi må vel det. ;)

Gratulerer med 225 stk 2k ;0)

Geschrieben von Gråbein 18.09.2017 13:12

Du er er en racer på tur, og det er kjempe morsomt å lese de flotte turrapportene dine. Meget bra skrevet. Håper vi får til flere turer sammen, for det er veldig trivelig, selv om du skravler som ei bøtte :0))

PS! Nå haler du fort innpå i samlinga også :-O Jeg er redd du blir ferdig før meg... :0#

Sv: Gratulerer med 225 stk 2k

Geschrieben von linntherese 20.09.2017 21:09

Ja, jeg er veldig glad i å snakke! Men jeg tror nok ikke jeg blir ferdig før deg...

Herlig jobba:-)!

Geschrieben von Maja 18.09.2017 01:20

Gratulerer så mye med alle dine 225 topper Linn Therese, utrolig bra! Det er mange lange oppoverbakkene og turer du har gått;-)! Grattis med egen PC, det var flott! Kjempe fin turrapport du har skrevet om denne turen også-gøy å lese! Du er kjempe flink!! :-) :-)

Sv: Herlig jobba:-)!

Geschrieben von linntherese 20.09.2017 21:10

Tusen takk! Håper det blir tur på oss snart!

Fantastisk!

Geschrieben von JonnyA 17.09.2017 21:59

Gratulerer med 225 og ny PC! Kjempeflotte bilder.

Sv: Fantastisk!

Grattis

Geschrieben von Naboen 17.09.2017 21:56

Med pc, Linn Therese.. Vel fortjent!! :) Fine bilder fra lang tur!

Sv: Grattis

Tusen takk!

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.