Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

Skaretur til Fanaråken

02.06.2023
Cross-country skiing
29.8km

Siste dag på samling på Sognefjellshytta. Etter å ha testa skaren litt på 1.økta dagen før, så ble valget enkelt om å ha Fanaråken som mål dagen etter. Tilfeldigvis ville det svenske damelaget også prøve seg, så vi inviterte gladelig de med på vår tur. Kl 0800 sto vi klare utafor hytta med skia på beina, og det var ikke en sky å se på himmelen. Vi satte i gang i et lett og fint driv og fulgte sommerruta. Sakte, men sikkert jobba vi oss oppover og runda foten av fjellet. Deretter var det bare å forsere de to-tre bratte henga før den lange slake sletta opp mot toppen. Nydelig utsikt mot Hurrungane og resten av Jotunheimen. Nedkjøring gikk greit, og vi utnytta skaren til å ta oss en runde rundt i fjellet, før vi vendte snuten tilbake til hytta.

Topper fra Juvass

14.05.2023
17.0km

Jeg satt i bilen på Geitsætre etter å ha besteget Storebreahøe og var gira på flere topper. Etter at 3-dagersturen med Anders og Øystein ble avlyst, og jeg allerede var i heimen, så ville jeg utnytte finværet videre. Ville flytte litt på meg, så valget falt på å kjøre opp til Juvass og ta Veslepiggen, Galdhøe og Kjelhøe. Jeg parkerte ved Galdhøpiggen Skisenter og begynte å gå sommerruta mot Galdhøpiggen. Oppover Styggbrean var det skare, så det gikk radig oppover. Kom opp til Porten etter en time, og når jeg titta over kanten og så videre over Storjuvbrean og Storjuvtinden, så var fristelsen stor til å erobre den og. Ned Porten var det solid snø og gode spor, og med stegjern så var det null problem. God flyt over breen og runda nordvestsiden av Storjuvtinden og begynte >>>

Storbreahøe

14.05.2023
12.4km

Bil og sekk var pakket og klar for en 3-dagers tur i Jotunheimen sammen med svoger Anders og kompisen hans, Øystein. De skulle kjøre fra Bergen kl8, og avtalen var å møtes ved Russtangen kl14. (Planen var å overnatte under åpen himmel fra søn-tirs oppe ved Veotindene/Surtningsue) Med en fin værmelding og en rastløshet for å få noen topper, så tjuvstarta jeg turen med å dra fra Lillehammer kl6 for å rekke og bestige Storebreahøe før vi skulle møtes. Rett før jeg kom til Lom, så fikk hele 3-dagers planen seg en real knekk. Sønnen til Anders hadde blitt sjuk, og han måtte derfor melde avbud på tur. Jeg beholdt opprinnelig plan, og ankom Leirdalen litt før kl9. 5 varmegrader og fint vær møtte meg når jeg parkerte på Geitsætre. Tok på meg ski og begynte å gå oppover >>>

Nørdre Bukkehøe og Bukkehøe med Lars

09.04.2023
6:00h
19.1km

Lars kom kjørende fra Sjusjøen og plukka meg opp 06:20, og vi var klare for en nydelig dag i Jotunheimen. Dette var vestlendingens første topptur på ski i Jotunheimen, så det lå til rette for en fin debut. Ankom P-plass på Geitsætre litt over kl9 og ble møtt med -7 (veldig snille) grader og knallblå himmel, så det var bare å ta av seg klær og smøre seg med solkrem. Veien gikk oppover langs Ytre-Illåe, og videre oppover Søre-Illåe. Etter en liten stund knakk vi opp til venstre og jobbet oss oppover i mellom Tunga og Svarttinden. Fulgte et spor som gikk helt på venstre siden av breen under Svartinden. Litt stein siste høydemeterne, men hadde på oss skia hele veien. Kom oss opp på N2 (2078moh) og gikk videre bort til Nørdre Bukkehøe. Vindstille og nydelig utsikt mot Skardstinden >>>

Tverrbottindene

23.04.2022
6:05h
15.3km

Fra camp Leirdalen/inngang Storbrea og opp Leirløyfte. Bratt til tider, så boota opp et parti hvor det var skare. Tusla opp til Vestre Tverrbottind V1. Noen gikk eggen over til Vestre Tverrbottind, mens jeg var glad jeg hadde den i boka fra noen år tidligere. Kjørte ei renne ned til Illåbreen før vi runda rundt og under Store Tverrbottind og kom opp oss i mellom Midtre og Store. Rusla deretter opp Midtre Tver.Nord og Midtre Tver. Sør. Så tilbake og opp Store. Fra Store kjørte vi en fin slushflanke ned mot Leirholet/Leirvassbu, før vi runda rundt fjellet og kom inn på oppstinging til Leirløyfte.

Rundtur rundt Smørstabben

22.0km

Kveldstur til Geite

21.04.2022

Helgecamp med Marcos dag 2.

25.04.2021
5:52h
18.4km

5t50min Start på Spiterstulen. Lang og seig anmarsj til Galdhøpiggen. Tidvis bra med vind og andre ganger vinstille. Skyene letta nærmere på toppen. Full sol og god utsikt på toppen. Planen var ned til Porten og videre over Storjuvbrea til Storjuvtinden og Ymmelstinden. Ble usikre på tidsbruket og trasén ned igjennom porten, så fant en renne mellom Keilhaus og Galdhøpiggen ned til Svellnosbrea. Kjempekul renne. Litt småkram snø. Men løssnø. Vandra over Svellnosbrea, inntil Svellnosbreahesten og opp til Store Tverråtinden. Kjempefin oppstingning og snø. Fra toppen tok vi straka veien over breen og til Spiterstulen.

Helgecamp med Marcos dag 1.