Archive - Date

Archive - Activity

Peakbook-Friends

So far I'm not a Peakbook-friend of anyone.

Collected lists

I haven't joined any lists yet.

Til Veslesmeden i tåke med hund

23.09.2023
5:37h
14.3km

Sykkelutleia på Spranget var over for i år, så vi kastet et par sykler bak på bilen istedenfor. Det var veldig mye mer effektivt og behagelig å bruke sykkelen t/r Spranget-Rondvassbu. Sparte oss vel for minst tre timers gange. Det er også ganske lett lei å sykle begge veier. Vi slengte syklene fra oss rett før Rondvassbu og gikk oppover den merkede stien til Veslesmeden via Rondhalsen og baksiden av Svarthammeren. Knallvær så langt, men tåka kom uheldigvis sigende idet vi kom opp på ryggen mellom Svarthammeren og Veslesmeden. Med en sikt på ca 30 meter tok vi oss til topps på Veslemeden på relativt enkelt vis. Litt rim de siste 30 høydemetrene gjorde det litt sleipt. I bakhodet vurderte vi om vi skulle forsøke oss på runden om Smedbandet og Storesmeden, men ante at det var en >>>

Rolig tur til Kyrkja med fruen

08.07.2023
7:05h
8.8km

Det er langt til Leirvassbu når du bor i Land. Kom opp sammen med fruen fredag kveld for å ha nyte noen fine fjelldager uten mas. Vi gikk inn til Høgvaglen med full oppakking hvor vi slo leir ved en ypperlig teltplass omtrent midt i stikrysset (sosial plass å telte...) Planen var å gå Kyrkja i ro og mak på lørdag og ha en aften ved teltet før vi reiste ned igjen søndag. Å våkne opp til denne utsikten gjør ikke noe negativt med humøret :-) De første kirkegjengerne kom forbi teltet rett over kl 08.00, og når vi gikk 09.00 hadde vi fem-seks personer foran oss. Et par-tre timer senere var det mange oppover ryggen av Kyrkjeoksle. Svetten silte tross tidlig morgen, lav gangfart og kun shorts og t-skjorte. Dette kom til å bli en fin dag. Etter ei god pause ved starten av Kyrkjeryggen bar >>>

Turtagrø til Store Dyrhaugstind

13.08.2022
9:26h
17.2km

Dessverre en dag med mye tåke. Gikk fra Turtagrø kl 8.30 og fulgte stien oppover til nedre og øvre Dyrhaug. La igjen et par pils på kjøling i øvre Dyrhaugsvann for tilbaketuren :-) Det var jo meldt sol på ettermiddagen må vite. Videre fra øvre Dyrhaug starter urgåinga oppover Dyrhaugsryggen. Vi gikk der vi følte for, i jven tralt oppover. Ved passering 2000 m smalnet ryggen noe av og vi fulgte kanten ned mot Skagastølsbreen (uten at vi så noe annet enn tåke...). REtt før Nordre Dyrhaugstind tok vi igjen ei jente alene på tur som lurte på om hun kunne slå følge ut til store Dyrhaugstind, da hun litt tidligere i sommer måtte snu pga dårlig vær. Fra nordre endret fjellet karakter og det ble med ett langt mer rufsete og luftig. Men det gikk helt greit å komme seg frem til store >>>

Snøhetta t/r fra Snøheim, stortoppen i stiv kuling

03.09.2021
9:28h
15.1km

Kjapp eftastur til Snøhetta Vesttoppen fra Snøheim.

01.09.2021
2:03h
13.7km

Kom inn til Snøheim med bussen ca kl 14 og hadde noen timer å slå ihjel før middag. Fellestur til Snøhetta stortoppen i morgen. Tok på meg lett utrustning med terrengjoggesko og liten sekk med en halvliter cola og to mellombarer. Været var så som så. 6-7 grader. Frisk bris og regn. Sikten var sånn passe under 1800 meter, og noe tettere tåke på toppene. Grei løpbar sti første par kilometerne, men det gikk fort over i ur. Prøvde å trippe kjapt på steinene. Ok feste selv om det var bløtt. Kom etterhvert opp på ryggen, og merkelig nok avtok vinden noe over 2000 moh. Hadde litt sikt utover i gryta der jeg fulgte kanten oppover, men pga litt vonde kastevinder holdt jeg meg noen meter unna. Litt seigere opp siste delen, men tok meg ikke mer enn en drøy time opp til toppen fra Snøheim. >>>

Tjønnholstind og Steinflytind fra Tyskerplassen

28.08.2021
7:25h
15.3km

Det var meldt fantastisk vær i helga, og snøen som kom på de høyeste toppene for et par uker siden hadde smeltet vekk. En perfekt anledning til å legge seg til i Leirungsdalen og ta noen høye topper i Gjendealpene. Vi hadde bestemt oss for en topptur med guttunga i løpet av sommeren, og nå var det duket. Jeg og Geirbror med våre to eldste startet fra Dokka kl 0700 og var fremme ved p-plassen ved Heimdalsmunnen ca kl 09.00. Vi pakket på oss store sekker med telt og soveposer, klare til å gå inn til Tyskerplassen for å slå leir før vi gikk videre med lett oppakning. Lett lei innover, og vi passerte sør for Rauhammaren og slapp oss ned til Leirungsåe og fulgte liten sti på sørsiden av denne oppover. Fantastisk fint å komme gjennom skaret fra Rauhammeren og se oppover Leirungsdalen. >>>

Fastpacking Gjendebu-Svartdalen-Leirungsdalen med topper

12.08.2021
9:54h
37.2km

Noen timer på auget på Gjendebu gjorde seg etter den druge gårsdagen i Hellstugumassivet. Med overraskende velfungerende bein tok vi fatt på en omtrent like drug dag 2. Storsekken ble sendt med MS Gjende tilbake til Gjendesheim, mens vi inntok lett jogg i bjørkeskogen inn til bakken opp til Svartdalen. En halvtime senere sto vi klare til å ta fatt på den lange oppstigningen til Store Knutsholstind i Vestflanken. Vi begynte å ta litt høyde ved det første bittelille tjernet. Det var varder litt her og der, men hovedtråkket ble etterhvert ganske lett å finne. Det tok sin tid oppover steinrøysa. Litt løst her og der, men aldri særlig utfordrende. Bare jevnt bratt over tid. De andre to hadde også i dag litt høyere marsjfart enn meg oppover stigningene, men de hadde vett på å ta >>>

Fastpacking fra Gjendebu over Hellstugutinder m.m.

11.08.2021
11:13h
37.4km

Tok båten inn til Gjendebu på morgenen. La igjen sakene der og la i vei med kun liten 12 liters sekk med det aller nødvendigste. Lett jogg oppover Storådalen og inn til Hellerfossen. Tok av til høyre oppover lia hvor vi etterhvert møtte steinura innover mot foten av Hinnåtefjell. Et ganske anonymt fjell ved siden av alle de andre piggene i området (særlig fra sørvest), men en lett start på dagens 2K-samling. Videre vestover mot Hellstugutindtraversen. Lett opp til Søre. Videre opp til Nestsøre er det et par gule trekanthammere som vi kviet oss litt til, men det gikk overraskende greit. Litt grei klyving uten problemer, selv i lett regn, verken luftig eller utsatt mente vi. Nå var det en helt grei parademarsj opp til Store Hellstugutind, som uten tvil er en flott topp, både fra >>>

Da høydeskrekken tok meg på Uranoseggen

06.09.2020
6:46h
13.3km

Ble invitert på en ordentlig fjelltur for første gang. Heldigvis med kyndig føring av en erfaren gammel klassekamerat. Han mente sørveggen på Uranostind måtte være en fin førstegangsutfordring, da jeg så tydelig mente at jeg var både vågal og i god form. I litt traust septembervær, med tåke over 1500 meter vandret vi i vei fra Koldedalsvatnet. Ganske kort og grei anmarsj før man begynner ryggen som etterhvert går over i en egg. Ved 1800-1900 moh ligger det gradvis mer og mer snø, noe som gjør forholdene litt mer utfordrende. En liten hammer var litt ekkel å passere, og jeg kjente at dette var hakket mer spennende enn jeg hadde forutsett. Men fortsatt gikk det greit, og sikten var ikke på mer enn 20-30 meter. Vi jobbet oss jevnt og trutt oppover og jeg merket at eggen smalnet >>>