Archive - Date

Stetinden - Vestveggen & Vesteggen

02.07.2023
Alpine climbing

Turen til nord skulle begynne med det som skulle vise seg å være den råeste turen undertegnede har opplevd til nå. Både Ole og jeg hade lite til ingen erfaring med så mange taulengder på rad i fjellet, og vanskelighetsgraden på enkelttaulengdene hadde vi bare snust på tidligere. Denne dagen oversteg absolutt alle forventninger. Anmarsj til innsteget Værmeldingen for Nord-Norge var nå snudd på hodet. Hele juni hadde vært knallvarm og fin sørpå, samtidig som det hadde regnet mye i nord. Nå var det stikk motsatt, og det skulle vise seg at de neste to ukene skulle inneholde sol, varme og generelt stabilt godt sommervær. Dette skulle i tillegg vise seg og gjelde for resten av sommeren også. Anmarsjen til innsteget tok litt over halvannen time. Vi drakk mye vann langs stien da vi >>>

Skagastølsryggen - Opp Halls Hammer

20.08.2022
Duration:
16:46h
17.4km

Et værvindu viste seg å skulle treffe denne lørdagen, og da passet det perfekt at Ole, Arne og jeg hadde snakket om å ta turen til Hurrungane. Fikk med en fersking i Edevard på denne turen også. Han skulle få kjenne luft under rumpa ulikt noe han hadde opplevd tidligere. Jeg hadde titta litt på føreren når det gjaldt klatrepartiene. V-skaret virket greit, men Halls Hammer var jeg veldig usikker på. 6+ på trad ville være pers. Begynte litt etter klokka 6 fra parkeringa på Turtagrø. Spradet friskt opp i tåka til NTK-hytta på omtrent en time. Så ikke ut som det var folk på hytta (men de har vel vært ute og klatra i noen timer allerede?). En rask vannpause og ei brødskive, før vi tok av mot Nørdre. Det kom noen gløtt med blå himmel på vegen opp ura her, men når vi nådde >>>

Map     4 comments

Eggen, tilbake via Høgdebråtet

14.08.2022
24.8km

En nydelig dag måtte utnyttes da jeg var i nærområdet. Eggen manglet på lista, og passet derfor perfekt. Jeg tok ikke med tau eller sikringsutstyr da turen fint kan gåes uten dette om man går frem og tilbake samme veg. Pakket ellers lett. Start på ei parkering i nærheten av Vargebakken. Jogga/gikk (Gogga) nedover langs med Leirungsåe. I området der jeg traff på vannkanten fra Øvre Leirungen ble stien nesten borte. Endte derfor med å kave meg gjennom noe voldsomt kratt. Tok meg opp i lia, og fulgte høyden mot elva som renner ned ved Veslløyfttinden. Herfra var det fint helt fram til nordøstsiden av eggen. Her valgte jeg å følge ryggen helt opp på eggen. Dette gikk veldig fint med fine tak og noen gode sprekker. Et slags bratt galleri viste veien. Vanskeligste flytt på om lag >>>

Knutsholet rundt m. Skarvflyløyfttinder

19.07.2022
Duration:
22:00h
30.3km

Det var duket for sommerens store tur. Knutsholet rundt. Ole og jeg hadde oppholdt oss i Gjendeområdet i 2 dager med et par mindre turer som underholdning mens vi ventet på Arne. Været var middels med mye tåke og regn, men meldingene fra yr sa det var godvær i vente! Krattvandring langs Gjende Klokken 02.30 ringte klokka. Alt var pakket og klart, så vi dundret i gang etter litt galgenprat og noen gode kopper kaffe. Som første del av turen ventet den (ikke så?) populære krattvandringen langs sørsiden av Gjende. Vekslende dyretråkk og tett vegetasjon var god morgentrim. Etter dette bar det opp langs elva mot Knutsholet. Her var det veldig fint terreng å gå i, til motsetning av den første timen. Vi møtte ved elva en av Gjendes stolte skikkelser - en skikkelig sværing. Haltende, spratt >>>