Archive - Date

2:30h
Distance:
16.0km

Kjørte til den fine parkeringsplassen med infotavle fra Indre Østfold Turlag. Veldig greit å finne fram. Tok veldig fin grusveg over Svarverud gård og sørover langs vassdraget. Første ordentlige grusveg til venstre oppover. Og så til høyre der det er skiltet mot Nordre Stange varde. Vips så var jeg fremme. På tilbakevegen fikk jeg innfall om å se hvor Turlaget hadde merket sti, så da fulgte jeg skiltingen deres. Angret på det da jeg ble dehydrert og slapp, men det var en fin sti. Den går blant annet gjennom Fuglemosehøgda naturreservat som er et område med gammel skog og mange tjern. Anbefales! Totalt 16 km, så anbefaler å ta med mat og drikke.

Gastgiveren - Høyest i Sarpsborg

Danserfjella i Råde

Distance:
3.4km

Kjørte til fin P-lomme 50-100 meter nord for kommunegrensa. Fine ganske nye tømmerveier oppover og litt sørover fram til ei myr hvor det var nylig hogd. Derfra rett vestover resten av veien. Gode sko anbefales, da det er en god del blaut myr. Jeg fulgte en vei/tråkk ut på den store myra omtrent halvveis, til jeg så at den svingte nordover mot et annet vann. Krysset da rett over og fant et fint tråkk som kan følges helt til topp-knausen. For de eventyrlystne kan jeg også anbefale å klatre opp mot toppen fra øst.

Trettekollen

17.05.2021
Jogging
1:00h

Dagen før var jeg på Øvre Eiker sin høyeste topp, så jeg tenkte jeg fikk ta med meg Nedre Eiker når jeg først var i området. Kjørte gjennom Lierbyen og opp i åsen. Bomvei med 30,- på Vipps. Parkerte på Solvang P-lomme . Tydelig vintersted dette, med store parkeringsplasser og skiløypetraseer. Greie grusveger. Jogga innover veien forbi Eiksetra etter å ha kikka på beskrivelsen til Uncas . Her var det mer snø enn jeg hadde trodd gitt... Etter Svarthamnsetra kom en krapp sving med en traktorveg opp til høgre som lovet. Her hadde det lagt seg veldig mye trær over stien, så det ble litt hinderløype. Fulgte denne stien helt til et kryss med skiløypetrasee. Tok til høyre oppover mot høyspentledningene. Kom opp på myra og under høyspentledningene. Etter å ha fulgt disse 50-150 m går det en svært >>>

Myrehogget natt til 17. mai

16.05.2021
Hike

Rasletind og Kalvehøgdene

28.04.2018
Backcountry skiing
10:00h

Å reise rett fra jobb til topptur er alltid en god følelse. Jeg kjørte opp på Valdresflya fredag kveld. Føret var tørt og fint, og det virket ikke som de hadde hast med å stenge bommen for natta. Med madrass bak i bilen hadde jeg en fin natt på Valdres' tak/Jotunheimens platting. Sto opp rundt 6 og var i gang først av alle. Det var allerede kurant å gå i kun ulltrøya, og skia gikk lett over flata. Fulgte sommerruta opp på Austre Rasletind, kommunetoppen i Øystre Slidre. Nå ble fellene på fjellskia resten av dagen. Gikk over Rasletind og videre til Mugna. Turens eneste spennende punkt var rundt ryggen på vei opp til Austre Kalvehøgde, hvor det føltes ganske utsatt. Ved toppen her traff jeg Geir, som jeg slo følge med resten av turen. Og som også "vervet" meg til >>>

Vårskitur til Norefjell

29.04.2017

Ei ledig helg i april ble det tur til Norefjell. Tre venninner skulle på tur, så jeg slengte meg med. Jeg kjørte opp til Fyrisjøen og skulle møte dem før vi gikk opp mot toppen. Starta litt oppover lia mer eller mindre i sommertraseen før jeg venta på dem. Etter hvert så jeg dem komme over flata fra Gulsviksetra med retning rett mot Høgevarde, så jeg gikk min planlagte rute. Litt skorpete, men fint føre for fjellski og feller. Kom opp på platået til herlig solnedgang Kom fram til turisthytta rundt ti. Jentene kom ikke opp før vel en time seinere, de hadde klatra rett opp brattsida med skia i handa... Jaja, forksjellige måter å gjøre ting på. Så seint kunne vi ikke lage middag uten at sleiva bråkte mye i gryta, så da ble vi jagd over i gamlehytta. Surt. Dagen etter toppa >>>

Ti topper i Rondane

29.07.2013

Hadde hørt at det var ti 2000-metere i Rondane og bestemte meg for å besøke dem. Dag 1: Tog til Alvdal, buss til Folldal. Gikk derfra på veien til Fallet, kjedelig. Slo opp teltet nord for Veslkringla. Dag 2: Gikk opp på Storkringla og kikka på toppene jeg skulle ta dagen etter. Stakk innom Øvre Dørålseter for å kjøpe potetgull og se på værmeldinga. Rusla opp over Skranglehaugan til stidelet sørvest for Digerronden. Her er det fine teltplasser visste jeg. Dag 3: Lot teltet stå og kravla meg opp steinrøysa på Digerronden. Forholdsvis løst men lett fra vest. Surt og grått på toppen. I tåkevær er det fint med topper med store varder på. Fortsatte over midtrondene til Høgronden. Tjukk tåke hele veien. På et tidspunkt starta jeg videre i feil retning, men der var det bare stup, >>>