Storsylen. Espen. (09.08.2014)  5

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Nedalshytta (785m)
Endpoint Nedalshytta (785m)
Storsylen (1,763m) 09.08.2014
Storsylen S1 (1,638m) 09.08.2014
Storsylen S2 (1,562m) 09.08.2014

Syltraversen tenkte Espen Rønning Skoglund og jeg på ei lita ukes tid og når været så bra ut reiste vi til Nedalshytta tidlig på lørdags morgen. Gikk i retning Ekorrdøra. Når vi kom til grensa fulgte vi reingjerdet oppover mot Storsola. Det var veldig fint å følge gjerdet og stien oppover og det var trivelig med mange reinsdyr rundt oss på alle kanter langt oppover dalsida. Etter en kort rast på Storsola begynte vi nedstigningen til Storsola NV og Storsylen S2. Fint og raskt å gå her.

Ryggen oppover mot Storsylen blir mer og mer storslagen. For meg ser den også litt vanskelig ut. Men Espen er ved godt mot og det oppkvikker meg også. Jeg vil ta det med ro oppover slik at jeg har litt krefter igjen til ryggen ut mot Nordsylen og Espen siger sakte, men sikkert ifra i sitt eget og rolig tempo.

Opp mot Storsylen S1 blir det brattere og morsom klyving hvor hendene må tas til hjelp en sjelden gang. Gruer meg mer og mer til den siste hammeren opp mot toppen. Det irriterer meg at det er mye folk på toppen som står og ser utover og sikkert skal ha det morsomt på min bekostning når jeg kommer frem til punktet jeg gruer meg for.

Det viser seg imidlertid, som det nesten alltid gjør, at problemene løser seg opp når en kommer fram til det som ser vanskelig ut. Det var godt med tak for både hender og føtter og det var heller ikke så luftig at det bød på problemer.

Det er nesten litt plagsom å komme opp til så mye folk som det var på Storsylen denne dagen, når en har gått i ensomheten i mange timer. Vi tar derfor bare en rask pause for å fylle på med væske, sjokolade og nøtter, før vi haster videre mot ryggen med Nordsylen hvor vi vet det igjen er mindre folk. Opp mot Litjsylen ble det morsom klyving og henda måtte tas i bruk også her.

Litt forbi Litjsylen tok vi dagens siste matpause og nå kjente jeg at jeg var sliten. Det gjensto imidlertid bare å tusle over Nordsylen, kreke seg ned sida til stien mellom Storerikvollen og Nedalshytta og gå innover de kjedelige flatene før vi var fremme.

Til sammen brukte vi 9 timer på turen uten noen særlig lange pauser.

Turkamerat Espen i starten på turen med Nesjøen i bakgrunnen
Ryggen mot Storsylen sett fra Storsylen S1.
Espen på Storsylen.
Syltraversen fra Storsylen S2 til sadelen mellom Storsylen og Litjsylen. Vi ser også Bandaklumpen, Sylporten og Storsylen S1.