Sagitraversen, Mjølkedalspiggen og Langeskavltind (13.07.2014)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Fondsbu (1,065m)
Endpoint Samme (1,065m)
Langeskavlen SØ1 (1,740m) 13.07.2014 21:30
Visits of other PBEs Fondsbu (1,065m) 13.07.2014 09:00

DRØMMEDAG RUNDT MJØLKEDALSBREEN

Etter tre dager på Snøheim i Dovre satte jeg kursen sørover mot Fondsbu. Turen til Sagi og Mjølkedalspiggen var egentlig planlagt til dagen etter (14.7), men værmeldingen var dårlige med regn, lyn og torden. Dagen i forveien fikk jeg derfor fremskyndet turen takket være stor fleksibilitet fra Steinar i Jostedalen Breførarlag (JBL). Jeg møtte min gode venn Tshering på Fondsbu ut på kvelden. Vi gikk tidlig til ro etter å ha pakket ferdig sekkene og fått gode råd av Solbjørg på Fondsbu om rutevalg til Mjølkedalsbreen. Turstart kl 09 i nydelig sommervær. VI gikk gjennom hyttefeltet vest for Mjølkedøla og fortsatte vest for alle småvannene helt frem til Mjølkedalsbreen. Her var det veldig greitt og lettgått terreng, og vi slapp helt unna elvekryssninger som kunne blitt problematisk ved andre rutevalg.

Stien hadde rast ut et sted sør for Mjølkedalsvatnet
På vei innover mot Mjølkedalsbreen

Før Mjølkedalsbreen tok vi på sele og tau. Stegjern var ikke nødvendig. Vi valgte vi en rute med snø til å begynne med. Litt lenger oppe krysset vi mellom noe store bresprekker før vi kom opp på det flate partiet av breen der det var snødekt og lettgått.

Vi nærmer oss Mjølkedalsbreen
Sagi i sikte!
Ikke fritt for sprekker på breen!
På fortoppen sør for Søre Sagi. Uranostinden til høyre

Vi gikk opp sør-sørøstryggen til Sagi. Til dels løs ur og lett klyveklatring et par steder øverst, men ingen problemer. Etter å passert en liten fortopp sto vi plutselig på dagens første topp, der jeg hadde vært tidligere under en vintertur fra Fondsbu i april 2009.

Søre Sagi

Gjensyn med Søre Sagi!
For Tshering var det en førstebestigning
Fra Søre Sagi mot Mjølkedalspiggen
Mot Langeskavltinden, Urdaknatten og Uranostinder

Liten varde på 455260 6812521. Her begynte vi å få oversikt over eggen videre nordover. Til å begynne med var det bredt, fint og lettgått terreng frem til neste mål
Sagtakken mellom Sagi Sør og Sagi Nord

Bredt og lettgått første delen nordover Sagryggen
Tshering nærmer seg Sagtakken

Det var helt greit å komme seg opp på denne toppen, men koordinatene på PB var over 40m feil, noe som plasserte Sagtakken langt ned i vestsiden av Sageggi. Min GPS viste 455146 (PB 455100) 6812657 (PB 6812650). Korrigert på PB. Da faller toppen på plass også på tracket til Ole-Petter som var der 16.6.2014. Liten varde som Tshering i vant stil bygget litt på under tilbaketuren!

På Sagens Sagtakk! Mjølkedalspiggen i bakgrunnen

Videre nordover var det greit og uproblematisk til å begynne med før eggen smalner virkelig til! Jeg er ikke så modig som han karen som var her 16.6, og fant det tryggest med sikring herfra. Tshering gikk først og sikret meg mens jeg aket meg forsiktig bortover den smale eggen med stup på begge sider.

Her begynner rideturen over Sageggi!
Jeg avanserer nordover mens Tshering tar bilder!
Snart ferdig med det mest eksponerte partiet
Luftig langs Sageggi!
Spennende egg!
Perfekte forhold!
Fra hammeren sørover mot den smale eggen

Eggen går over i en klatrehammer mot nord. Ikke vanskelig å komme seg opp her, men sannsynligvis verre ned igjen.. Nå var det uproblematisk videre nordover til

Nørdre Sagi (N1)
Oppe ved den beskjedne varden kl 1513. GPS 454990 6812809.

Nørdre Sagi!
Tshering på Nørdre

Nå gjensto bare siste topp på Sagi-traversen

Sagi N2
Brukte bare noen minutter bort hit. GPS 454913 6812957.

Tshering på Sagi N2
Utsikt sørover fra N2 mot Nørdre Sagi
Hurrungane fra Austanbotntindane til venstre til Gjertvasstind mot høyre

Sagi-traversen var gjennomført, og nå var det bare å ta fatt på returen sørover. Dette gikk helt uproblematisk under de perfekte forholdene vi hadde med tørt fjell og bare lett bris. Det mest spennende var å ta seg ned klatrehammeren like nord for den smaleste eggen. Her måtte vi bare slippe oss forsiktig ned i forvissning om at det fantes fotfeste halveis nede før eggen, noe vi hadde konstatert på turen nordover.

På tilbaketuren ved klyve-hammeren nord for eggen
Tshering på vei ned hammeren

Vel ned på bandet mellom Sagi og Mjølkedalspiggen bevilget vi oss en god pause og nøt utsikten og tilværelsen generelt!

Fra Bandet mot Sageggen
Sageggi fra Mjølkedalspiggen. Hurrungane bakerst

Vest for Mjølkedalspiggen
Vi fortsatte østover mot denne "på veien toppen" mot selve Mjølkedalspiggen. Toppen består av brunt fjell som gir utmerket friksjon. Vi gikk rett opp vestflanken mot toppen. Det er to punkter som er omtrent like høye her oppe, et mot vest på GPS 455963 6812489 og et annet mot øst på GPS 456053 6812474.

Vest for Mjølkedalspiggen fra vestsiden
Østligste varde, Mjølkedalspiggen i bakgrunnen
Vestligste varde, Sageggi i bakgrunnen

Mjølkedalspiggen
Vi satte fra oss sekkene før den siste oppstigningen. Like før toppen er det en klyvehammer (2+ under dagens fine forhold) som vi gikk rett på og kom oss greit opp. Muligens er der en noe lettere rute noen meter lenger nord langs en sprekk i fjellet. Varde ute mot vest på det flate topp-partiet. Hvorfor dette fjellet har fått navnet Mjølkedalspiggen er en gåte for meg, for flatere topp-parti er det ikke mange av i Jotunheimen! Det er mange varder her oppe. Vi gikk innom alle og målte høyder med GPS-en. Høyeste punkt så ut til å være noen få meter sør for varden på GPS 456340 6812449.

Mjølkedalspiggen i boks!
Flate Mjølkedalspiggen med mange varder
Fra Mjølkedalspiggen mot Langeskavltinden
Klatrepartiet i vestflanken på Mjølkedalspiggen

Tilbake samme vei til sekkene. Klokken var ikke mer enn 18, og været var like fint. Siden jeg kun hadde vært på Langeskavltinden i tåke med elendig sikt, valgte vi å ta turen opp dit også, og å returnere over Langeskavlen til Fondsbu. Jeg begynte å angre litt på beslutningen da vi sto foran nye 200hm opp tll

Langeskavltinden
men vi kom oss nå opp ved å ta tiden til hjelp. GPS ved varden 456193 6810747. Kjekt å få med seg den flotte utsikten herfra i godværet.

Langeskavltinden i godvær! Sagi i bakgrunnen. Storebjørn sees også

Så fulgte en lang og til dels kjedelig tur sørøstover Langeskavlen. Vi var oppom

Langeskavlen 1878
To varder her oppe, en mot vest på GPS 457912 6808484 og en annen lenger øst med trigbolt i nærheten på GPS 458013 6808495. Ut fra eget GPS-track og visuelt inntrykk mener jeg den østligste toppen, som har den største og eldste varden, er den høyeste, og flytter PB koordinatene dit.

Langeskavlen 1878 Vest-toppen
Langeskavlen 1878 mot østligste varde
Øst-toppen på Langeskavlen 1878

Vi gikk og vi gikk, og kom omsider til dagens siste topp

Langeskavlen SØ1
en ubetydelig, liten topp med varde på GPS 458985 6806758. Herfra var det enda langt igjen til Fondsbu. Det hjalp at vi fant endel lange fin snøflater å skli på deler av veien. SØ for 1740 toppen gikk vi litt feil i retning Sløtatjørnet, men vi fant ganske fort tilbake til grei, delvis vardet rute som tok oss trygt ned igjen til Fondsbu.

Langeskavlen SØ1 - dagens siste. Falketind og Stølsnostind i bakgrunnen
Bra med litt snøbakker til avveksling for all steinen tilbake mot Fondsbu!

På Fondsbu rakk vi de siste minuttene av VM finalen mellom Tyskland og Argentina før Solbjørg og kompani vartet opp med herlig middag omkring midnatt. Og ikke nok med det. Mens Tshering og jeg satt alene igjen i peisestuen og slappet av med en kald pils kom jamen Solbjørg inn til oss og sang en stemningsfull godnattsang, slik som bare fantastiske Solbjørg på Fondsbu kan gjøre! Sangen er skrevet av Valdresdikteren Anders Underdal, og heter Bådnsull i huldrehaugen! En meget spesiell og minneverdig avslutning på en perfekt turdag! Tusen takk til Steinar for fleksibel tilrettelegging, til Tshering for en fantastisk spennende og hyggelig tur rundt Mjølkedalsbreen og til Solbjørg for en kulturopplevelse helt utenom det vanlige på Fondsbu!

Start date 13.07.2014 08:30
End date 13.07.2014 23:17

Flott rygg!

Written by elbow 28.07.2014 20:53

Den Sagi-traveresen ser jammen spennende ut! Tror den kommer høyt opp på prioriteringslisten for neste Jotun-sommer!

Du er virkelig

Written by Olepetter 27.07.2014 22:02

i siget, nå! Kunne jeg fått tausikring på Sagi, ville jeg ha valgt det. Gi meg et pip om du trenger turfølge framover, da!

Imponerende

Written by Glenn 22.07.2014 11:16

Nye bestigninger hver dag :) Stå på!

Sv: Imponerende

Written by knutsverre 22.07.2014 12:27

Takker, Glenn. Ja det ble noen lange turer på rekke og rad, men så var det godt å slappe av i sommervarmen i Bergen etterpå! Fortsatt god sommer!

Dette er jo helt rått!

Written by Fjellsamleren 21.07.2014 00:46

Vanvittig bra jobbet, Knut Sverre. Dette er en lang tur. Gleder meg til rapporten :)

Sv: Dette er jo helt rått!

Written by knutsverre 22.07.2014 12:31

Rapport kommer. Flott og spennende tur. Du gikk jo Sagitraversen i fjor (?) og er godt kjent i dette flotte området.

• +

Sv: Sv: Dette er jo helt rått

Written by Fjellsamleren 27.07.2014 18:45

Råskinn

Written by otto 20.07.2014 22:35

Den ene langturen etter den andre (>30 km) .. hvor henter du energien fra.! En stund siden du fylte 50 he he. Nærmer deg målet ditt...