Kvamsfjellet og Vassberget (28.06.2014)

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Characteristic Jogging
Ascents Kvamsfjellet (231m) 28.06.2014
Vassberget (288m) 28.06.2014
Visits of other PBEs Svarthamrane (200m) 28.06.2014

Joggetur til mine to første Lindåstopper. Parkerte i en liten lomme langs Erstadveien og fulgte veien noen hundre meter før skiltet stistart mot Kvamsfjellet. Flott sti forbi det lille utkikkspunktet Svarthamrane og videre over Kvamsfjellet og ned igjen på motsatt side. Jeg hadde lest Knut Sverre sin turrapport på forhånd og tenkte å ta samme snarveien over myren og direkte opp til toppen. Problemet var bare at jeg aldri fant stien han nevnte på den andre siden av myren. I steden ble det kratt, kratt og mere kratt. Tidvis braker som var høyere enn meg selv. Og nevnte jeg fluene? Jeg hadde sikkert nærmere 100 fluer surrende rundt hodet mens jeg kjempet meg gjennom krattskogen. Det var faktisk en lettelse når et voldsomt tordenvær med påfølgende syndeflod brøt løs få minutter før jeg var oppe.

Vel oppe fant jeg straks hovedstien til Vassberget som ender opp på den andre siden av myren hvor jeg startet offtrail-delen av turen. Når jeg sjekket GPS-sporet etterpå viste det seg at jeg på det nærmeste bare var 25 m unna stien før jeg bestemte meg for å skifte retning mot toppen...

Til slutt var det bare å jogge slukøret og dyvåt tilbake langs grusveien og opp igjen til bilen. En potensielt veldig fin joggerunde, bare man holder seg unna "lure" snarveier...