Kvamsfjellet og Vassberget i Lindås (20.05.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Erstadvegen (160m)
Endpoint Samme (160m)
Ascents Kvamsfjellet (231m) 20.05.2012 11:05
Vassberget (288m) 20.05.2012 12:20
Visits of other PBEs Svarthamrane (200m) 20.05.2012 10:45

Kvamsfjellet og Vassberget i Lindås

Start på stien til Kvamsfjellet fra Erstadvegen
Astrid på utsiktpunktet Svarthamrane. Radøy i bakgrunnen

Nydelig søndagsvær på Vestlandet. Pga andre gjøremål ble det en relativt kort tur for Astrid og meg i finværet. Nå når de fleste toppene i nærområdet er besteget, er vi begynt å søke utover i nabokommunene til Bergen. Det er mange fine fjell i Lindås, og idag valgte vi to småfjell som Runemb (Rune Blomberg) var på 8. mai, og hvor han har lagt ut et greit GPX-spor som vi delvis fulgte.

Vi kjørte til Lindås og tok av mot venstre fra RV 57 oppover en sidevei som heter Erstadvegen. Fant skilt mot Kvamsfjellet i vegkanten. Grei parkering i nærheten. Start kl 1030. God og tydelig men gjørmete sti oppover mot toppen. Vi kom først til et utsiktspunkt ved navn

SVARTHAMRANE
Her var det flott utsikt vestover og NV-over mot Radøy og Meland. Skilt og turkasse med bok. GPS 6722239 294628 200 moh.
Videre til

KVAMSFJELLET
Oppe der kl 11. Igjen nydelig utsikt mot Radøy og Meland, samt sørover mot Bergen med Lyderhorn synlig i det fjerne. Opprinnelig GPS posisjon lå 30-40 sør for stedet der varden og turboken er, og dette er på det høyeste punktet i området. Jeg har korrigert koordinatene til GPS 6722892 294441.

Kvamsfjellet
Godt skiltet på Kvamsfjellet. Vassberget skimtes i bakgrunnen mot høyre
Utsikt mot Sv fra Kvamsfjellet

VASSBERGET
Vi fant ingen sti direkte ned mot dalen øst for Kvamsfjellet, og fulgte isteden merket sti mot Storavatnet. Denne førte greit ned til enden av skogsvegen som går i dalen mellom Kvamsfjellet og Vassberget. Vi gikk så litt SØ på vegen, og tok av ved en myr oppover mot Vassberget. Se GPS-track. Det var veldig vått og ingen sti langs myren, men ved enden av myren kom vi på en bra sti som ført litt bratt opp mot toppen. Oppe der kl 1220. GPS 6723579 294926. Varde og rester etter et trig-punkt i form av en bolt i fjellet.

Seks andre turgåere innom toppen. Flott utsikt langt utover i havet. Vi spiste matpakkene våre og returnerte på en annen og bedre sti i SØ retning langs ryggen på Vassberget tilbake til skogsvegen. Like før RV 57 går det av en sideveg som fører opp til Erstadvegen som vi fulgte tilbake til bilen. Tre timers tur og vel to timers gangtid. Nydelig turdag!