Grythaugen første kommunetopp i Finnmark:) Vardø 142/403 (21.03.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Grythaugen (492m) 21.03.2014
Visits of other PBEs Vakthytte Komagvær JFF (93m) 21.03.2014

Første kommunetopp i Finnmark ble Grythaugen i Vardø. Vi kjørte til Komagvær der vi fikk skutertransport inn til enden av skuterløypa, ved Antonvannet. Her fikk vi lasset på oss sekkene og spente på oss skiene med kurs mot første porten og portgammen der vi skulle overnatte. Den ligger i enden av sommerstien. Brukte en god time inn til portgammen med god utsikt mot Grythaugen hele veien. Tok oss en god lunsj i solveggen til hytta og fyrte opp samt la i fra oss delen av bagasjen vi ikke trengte til toppturen før vi satte kursen mot toppen. Det går en bekkedal fra hytta og opp mot Cavnnat, men her var det noen store skavler så vi gikk opp over høyde 265 før vi fulgte dalen innover og opp mellom høyde 293 og 299. Så fortsatte vi opp til toppen mens skyene begynte å komme innover fra sjøen og noen små snøbyger kom og gikk. Brukte ca 2,5 timer fra hytta til toppen der det ble kort stopp for bildetaking og nyting av utsikt, men vinden tiltok i styrke og det var ikke akkurat varmt, så det var bare å sette kursen nedover igjen. Samme vei tilbake, og brukte noe under to timer. Overnattet i den lille portgammen, to soveplasser men en vedovn som holdt oss gode og varme til litt ut på morgenkvisten. Neste dag pakket vi sekkene og gikk på ski tilbake til bilen. Det var litt over 12 km i luftlinje, men ble en del lengre i virkeligheten og vi brukte 3,5 timer på returen til bilen. Ingvill var med

Godt med

Written by Olepetter 25.03.2014 11:29

turrapporter på denne. Jo lenger unna, desto bedre med rapporter, så man kan forberede seg godt. Noen gps-data?

Sv: Godt med

Written by Sola19 25.03.2014 13:54

Massevis av data som ligger inne på GPSen min, men har hatt problemer med å få programmet som en bruker for å bearbeide dataene på pcen til å virke så foreløpig ligger de godt forvart i gpsen:)

Sv: Godt med

Written by Sola19 30.08.2016 15:02

Da har jeg fått lagt inn gps data på denne også:) Skal prøve å få lagt inn på de gamle toppene der det ikke finnes gps spor fra før