Burlifjellet og Skorafjellet, Samnanger/Fusa (11.03.2014)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Kjøpmannsvadet (256m)
Endpoint Samme (247m)
Ascents Burlifjellet (855m) 11.03.2014 12:45
Skorafjellet (821m) 11.03.2014 14:25
Visits of other PBEs Kjøpmannavadet Parkering (250m) 11.03.2014 10:25

FIN FJELLTUR I FUSA!

På gårsdagens tur til Såta i Samnanger hadde jeg utsikt fra Vadet mot Burlifjellet som ligger på grensen mellom Fusa og Samnanger, og fikk lyst til å gå denne turen herfra. Fikk råd på Sævell om å kontakte Liv Kolle-Holmefjord i Fusa Turlag som har gått denne turen mange ganger. Ringte Liv og fikk gode råd om adkomst og stistart. Værmeldingene for dagen var gode, og da jeg hadde glemt vindvottene mine ved Kjøpmannavadet Parkering dagen i forveien, talte mye for en tur til nye Fusafjell.

Burlifjellet

Sti mot Burlifjellet starter bak hytten
Her slutter skogsveien og går over i sti

Start like over broen ved Vadet. Mine våte vindvottene lå pent og ventet på meg på antatt sted. Fulgte skogsvei til SØ enden av Breivatnet (250 moh) til en rødmalt hytte. Bak hytten starter stien, som først går noen hundre meter over myrområder før den møter en meget bra skogsvei som fortsetter 5-600 m oppover til ca. 350 moh. Ulendt terreng utenom skogsveien, så denne skogsveien gjorde turen mye lettere!
Fortsatte på godt ryddet og fint tilrettelagt sti opp til vel 500 moh. Der lå det snø, og stien ble vanskelig og etterhvert umulig å følge. Jeg fortsatte nå nokså direkte mot toppen, men kom antagelig litt for langt mot NV slik at det det ble noen bratte snøbakker og skrenter å klyve opp etter passasjen av elven fra 676-vatnet. Snøen bar sånn noenlunde mellom 500 og 700 moh, men det var veldig bra med gamasjer. Opp mot 700 m var mye av snøen vekke på sørsiden av fjellet, og det som lå igjen var fint og fast å gå på. Vel oppe på flaten 800 moh var alt bare velstand - bra vær, glimrende utsikt og perfekt snødekke for fjellskoene! Stor og flott varde med turkasse med en stein som lokk! Turboken var tilsvarende gjennomvåt. Ut fra den hadde det ikke vært folk her oppe siden oktober 2013. GPS ved varden nøyaktig som på Peakbook 321389 6693221. Retur litt lenger mot øst ned til skaret og elven.

Flott varde på Burlifjellet!
Fra Burlifjellet vestover mot Stemmevatnet
Burlifjellet sett fra nord - Årland i Samnangerfjorden dagen etter

Dagen var enda ung, og det ble tid til en tur opp til nabofjellet

Skorafjellet i bakgrunnen litt til høyre for midten sett fra sørsiden av Burlifjellet

Skorafjellet i Fusa
Omgikk for sikkerhets skyld et lite vann hvor isen hadde begynt å gå opp og fortsatte oppen relativt bratt og smal dal til et flatere parti 700 moh. Flott og uberørt terreng - ingen spor etter mennesker, kun etter ryper, rev og hare. Lettgått på fast snø. Rundet toppen på Skorafjellet på sørsiden og forsatte opp på ryggen. På toppen er der rester etter et trig-merke på 320773 6691470. Litt lenger mot sør er det en liten fjellknaus som virker litt høyere (ca. 1 m?). Laget en liten varde her på GPS 320760 6691431.

Skorafjellet med snøfonn på nordsiden
Skorafjellet. Trigpunktet nærmest, litt høyere varde bak. Foto mot sør
Tilbakeblikk mot Burlifjellet fra sør. Samnangerfjorden til venstre

Retur samme vei med en snarvei tilbake til stien. Se GPS spor. Tilbake ved bilen litt før kl 16 - godt fornøyd med en nydelig tur til to nye Fusafjelll Takk til Liv for gode turtips!