Austre Rauddalstinden (27.09.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Leirvassbu (1,416m)
Endpoint Olavsbu (1,444m)
Ascents Vest for Austre Rauddalstinden (1,930m) 27.09.2013 15:15
Austre Rauddalstinden (2,086m) 27.09.2013 16:20
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 27.09.2013 10:00
Olavsbu (1,440m) 27.09.2013 21:00

GJENSYN MED AUSTRE RAUDDALSTINDEN

Jeg var på vei opp til denne toppen for 2 år siden, men måtte droppe toppstøtet pga av tiden og et gjenglemt fotoapparat. Nå var tid for et nytt forsøk. Med aldeles praktfulle værmeldinger for helgen hadde jeg lagt opp til en oppsamlingsrunde av 2K topper med Olavsbu som utgangspunkt. Etter overnatting i Bøverdalen kjørte jeg til Leirvassbu fredag morgen og startet turen derfra i nydelig høstvær. Det var allerede kommet en del snø i fjellet over 1600m, med temperaturer godt under null. Fulgte anleggsveien vel 4 km nedover Gravdalen og tok av mot venstre like før første betongbro i Gravdalen. Krysset elven, som i dag bare var en liten bekk, på GPS 457617 6821641. Fantastisk flotte fjell og farger i det klare høstværet. Dette tegnet til å bli en drømmedag!!

Hurrungane fra anleggsveien i Gravdalen
Store og Vestre Rauddalstinden sett fra Gravdalen/Simledalen

Lettgått og fint innover Simledalen til jeg begynte å nærme meg 15-1600m. Der møtte jeg på løs nysnø som i kombinasjon med grovere ur gjorde at tempoet gikk adskillig ned da det var umulig å vite hva som skjulte seg av overraskelser mellom steinene. Det ble en balansegang delvis på og delvis mellom store og mindre steinblokker resten av turen.

Fra Simledalen. Midtre Høgvagletind til venstre, så Austre Rauddalstinden og Vest for Austre

Jeg valgte å ta meg opp langs ryggen vest for toppen som fører opp til Vest for Austre Rauddalstinden. Pakket om til lett tursekk på ca 1600moh og fortsatte de vel 300 hm oppover ryggen. Snøen utgjorde ikke noe problem utenom i steinurene, heller ikke is på svaene som var lett å se og omgå. Ikke nødvendig med stegjern. Jeg valgte å ta en ny tur til Vest for Austre da jeg var uten kamera i 2011.

Vest for Austre Rauddalstinden
Oppe der kl 1515. Liten varde på toppen av en stor steinblokk på GPS 460100 6817515. Dette var samme GPS posisjon som jeg fant i 2011, men 25-10m forskjellig fra den som ligger inne på PB. Endrer koordinaten på PB. Panoramautsikt som skulle bli enda bedre på neste topp!

"Varden" på Vest for Austre Rauddalstind i forgrunnen med hovedtoppen i bakgrunnen. Semeltinden i bakgrunnen til venstre for hovedtoppen
Fra Vest for Austre Rauddalstind mot Store og Vestre. Hurrungane i bakgrunnen til venstre

AUSTRE RAUDDALSTINDEN
Fortsatte ned i skaret og fulgte vestryggen oppover til den lille hammeren ca. 2050 moh. Fjellet var her helt bart og tørt og jeg kløv opp hammeren direkte uten problemer. Oppe på toppen som er markert av en middels stor varde på en steinknaus kl 1515. GPS 460844 6817527. Utrolig flott utsikt i alle himmelretninger.

Klyvepunktet på vestryggen mot Austre Rauddalstind
Toppvarden Austre Rauddalstind. Rauddalen og Hurrungane til venstre, Store og Vestre Rauddalstind i bakgrunnen
Panorama mot vest (venstre) til nord. Høgvagletindane litt til høyre for midten
Semeltinden, Skarddalstinden og Skarddalseggje
Rauddalseggje og Snøholstinden

Ned igjen i egne spor, men nå valgte jeg å gå ned den smale og utsatte passasjen mot nord. Her lå det litt snø, men det var godt feste for en hånd i en bergsprekk på det kritiske stedet, og vips så var jeg nede! Resten av turen tilbake til sekken gikk raskt og greit i egne spor. Så ble det en tung og kjedelig vandring i steinuren til jeg var oppe på Simledalsbandet.

Fra Simledalen mot øst. Semeltinden og Skardalstinden med S-eggen bakenfor
Fra Simledalen mot VNV. Fra venstre Gravdalstinden og Surtningstinden med Storebjørn og andre Smørstabbtinder i bakgrunnen

Derfra gradvis lettere ned mot T-stien til Olavsbu, men en betydelig omvei på nordsiden av 1456-vatnet og tung oppstigning de 150hm til Rauddalsbandet. Her er det laget fine steintrapper i stigningen - sannsynligvis Sherpa-arbeid. På T-stien så jeg fotspor i snøen som jeg regnet med var etter min gode turvenn Jan som jeg hadde avtalt å møte på Olavsbu. Jan hadde gått inn fra Leirvassbu på i underkant av tre timer, og var ankommet Olavsbu før meg. Jeg slet meg gjennom de siste 3 km til Olavsbu i avtagende kveldssol, og måtte frem ned hodelykten siste timen. Selv med hodelykt var det vanskelig å holde stien i mørket, men det gikk nå uten alt for store omveier. Da jeg nærmet meg Olavsbu så jeg lys i hytten og kjente duften av bjørkeved! Endelig fremme litt før kl 21 til god og varm, ny hytte på Olavsbu - hytten som var under arbeid i 2011 og som nå var ferdig. Luksus med solcellepanel og strøm! Etter en Drytec viltgryte og planlegging av neste dags tur gikk vi ganske tidlig til ro.

Start date 27.09.2013 10:11
End date 27.09.2013 20:53

Like flott blir det ikke!

Written by Øyvindbr 04.10.2013 10:58

Det der var jo akkurat som jeg drømmer om!

Hadde ikke sjansen til tur sist fredag pga dyrepass hjemme og en allerede oppbrukt tirsdag som jeg må være fornøyd med! Men neste høst skal jeg passe på å ha en fleksibel høstferie så jeg får Rauddalstindene i akkurat sånt vær under identiske forhold. Ingen andre årstider kan gi like fin estetikk som sånne høstdager!

Er bare å gratulere! :)

Sv: Like flott blir det ikke!

Written by knutsverre 09.10.2013 21:22

Takker! De tre turdagene med Olavsbu som base i slutten av september slo til i år slik som i 2011. Store opplevelser! Det blir nok like flott igjen, Øyvind! Det er bare å komme seg på tur når mulighetene er der.