Mjølkedalstinden og Vest for Austre Rauddalstinden (01.10.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Olavsbu (1,450m)
Endpoint Leirvassbu (1,400m)
Ascents Mjølkedalstinden (2,138m) 01.10.2011
Vest for Austre Rauddalstinden (1,930m) 01.10.2011
Visits of other PBEs Olavsbu (1,440m) 01.10.2011 09:30

DAG 3 FRA OLAVSBU - MJØLKEDALSTINDEN

Dag 3 på Olavsbu (lørdagen) ble rake motsetningen til dagen i forveien! Jeg var fortsatt helt alene på Olavsbu fredagskvelden, og gjorde klar hytten og sekk til avreise lørdagen. Været om kvelden var fortsatt vått og grått, og jeg krøp til køys uten de store forhåpningene for turværet neste dag. Gleden var desto større da jeg våknet opp til den praktfulle dagen - klar, blå himmel, nesten ikke vind og sommertemperatur omkring 10 grader!! Pakket tursekk og kom meg avgårde mot dagens mål - Mjølkedalstinden - litt senere enn egentlig beregnet - kl 0930.

MJØLKEDALSTINDEN
Fulgte vanlig rute vestover mot breresten øst for 1808 høyden. Breen var veldig glatt og isete, og ville krevd stegjern. Jeg valgte isteden å gå rundt i uren på østsiden av breen opp til nordryggen på Mjølkedalstinden. Her var det tildels bratte og glatte sva og mye veldig løs stein, så denne delen av turen tok endel mer tid enn planlagt. Da jeg først kom opp på ryggen var det greitt å følge tydelig varding utover mot toppen. Fjellet hadde nå tørket helt opp, solen skinte, ryggen var akkurat passe spennende å gå, og utsikten var formidabel! Bedre forhold går det ikke an å ha! Oppe på toppen etter knappe to timer kl 1115. GPS 0460055 6814190. Drømme utsikt!! Rauddalstindane i NV, Kyrkja, Visbreatinden og Semelholstinden i NNØ, Skarddalstinden og Skarddalseggje i NØ, Snøholstinden i øst, Mjølkedalspiggen og Uranostinden i SV og helt ute i vest - Hurrungene. Jeg var så begeistret at jeg måtte ringe min gode turvenn Pål Hadler og fortelle ham om utsynet til alle toppene vi har vært sammen på ved tidligere anledninger. Pål forsto godt at jeg hadde behov for å meddele meg! Selv om jeg egentlig burde komme meg videre med tanke på tilbaketuren til Leirvassbu, ga jeg meg god tid til å nyte dagen på toppen i nærmere en time.

Tilbake omtrent samme vei til Olavsbu. Snekkerne fra Stokk og Stein i Lom var nå kommet tilbake, og i godværet gikk det helikoptertransporter med byggematerialer fra Leirvassbu til Olavsbu nærmest kontinuerlig. Forstyrrende, men nødvendig. Da jeg skulle krysse elven ved Olavsbu hadde hytteansvarlig akkurat tatt inn broen, men han viste meg til et sted like nedenfor hvor det var greitt å komme seg tørrskodd over uten å ta av støvlene. Jeg hadde brukt ca 5 timer på turen med lang pause. GPS-en viste 6.9 km distanse og 800 hm fra Olavsbu. Så var det laste opp resten av utstyret i sekken og begi meg ivei mot Leirvassbu
Jeg kom meg avgårde ca. kl 15 og fulgte T-merket sti nordover til 1456-vannet øst for Simledalsbandet. Planen var å gå tilbake til Leirvassbu via Simledalen, og muligens få med meg Austre Rauddalstinden.

VEST FOR AUSTRE RAUDDALSTINDEN
Rundet 1456-vannet på nordsiden og gikk videre vestover opp til Silmledalsbandet. Flott og lettgått terreng. Vel fremme ved ryggen som fører opp mot 1930-toppen vest for selve toppen pakket jeg om igjen til lett sekk og begynte på de 300 hm opp mot 1930 toppen. Litt kronglete å komme seg opp her/finne optimal rute, men ingen egentlige problemer. Oppe på 1930 toppen Vest for Austre Rauddalstinden kl 1740. GPS 0460098 6817513. Været var nå begynt å bli dårligere med tåke på Austre og det begynte å bli sent på dag med tanke på avtanden tilbake til Leirvassbu. Da jeg skulle ta bilde fra toppen var fotoapparatet til min store forskrekkelse borte vekk fra ryggsekkbeltet! Mistet eller glemt igjen et sted.... Dermed ble toppstøtet definitivt avblåst. Jeg måtte bruke gjenværende lys til å lete etter kameraet. Jeg fulgte GPS-sporet så nøyaktig som mulig tilbake til der jeg hadde pakket om sekken uten å finne det igjen, og regnet det for nesten sikkert som tapt. I et siste forsøk gikk noen hundre meter oppover igjen etter visuelt minne på hvor jeg hadde gått. Akkurat da jeg så å si hadde gitt opp håpet sto kameraet der på en stein! Jeg hadde glemt å feste det i ryggsekkbeltet under en liten, litt tids-stresset rosinspisepause på vei oppover. Gjett om jeg ble glad!! Så var det å ta fatt på den lange tilbaketuren vestover i Simledalen. På vei ned ryggen syntes jeg jeg hørte stemmer oppe fra hovedtoppen. Men det var ingen å se, og jeg hadde vel hørt feil.

Det ble mørkt etterhvert, og hodelykten måtte på. Det var en nydelig kveld med nesten sommer-temperaturer på 12 - 15 grader. Da jeg nærmet meg Storutla ble jeg usikker på hvor det var best å krysse elven. Fulgte elven oppover, og da jeg kom til et sted det var greitt å krysse kom jeg meg greitt over, men ble gående og rote litt i bratte skråninger et godt stykke nedenfor vanlig sted før jeg kom meg opp på anleggsveien. Under siste del av turen kom der to hodelykter dansende samme vei som meg i mørket. Da jeg traff eierne av hodelyktene oppe på veien viste det seg å være de to toppturentusiastene krisvoll (Ketil Risvoll) og Per Tore Granli. De hadde vært over alle Rauddalstindane fra Vestre via Store til Austre, og det var dem jeg hadde hørt på vei ned ryggen! De hadde med sykler, og lå i telt ved Geitsætra. Jeg måtte pent gå de 4 km tilbake til Leirvassbu, men det var en fin og varm stjerneklar kveld så det var i grunnen bare kos. Fremme ved bilen kl 23. Andre del av turen fra Olavsbu denne dagen ble på 20 km, nesten 9 timer og vel 1000 hm ut fra GPS (virker overestimert).
Ved Geitsætra tigget jeg varmt vann til posemiddag hos Ketil og Per Tore, og etter en god middag og hyggelig prat i teltet ble det hjemtur til Bergen via Tindevegen.