Nyheitinden (23.02.2013)  6

Karte
Besteigungen Nyheitinden (1.598m) 23.02.2013
Nyheitinden V3 (1.505m) 23.02.2013

En kjempefin overnattingtur på randoski til Nyheitinden og toppene vest for hovedtoppen. Gikk opp fra Rabban (var brøytet helt fram til Stølen) med 25/30kg på ryggen. Tok ikke lang tid før den varsla snøskredfaren ble besvist. I løpet av 2-3 timer så jeg hele 11 større snøras som gikk ned Høgseternebba, Helvetestinden og helt vest på Nyheitindan (pt.1300), det ene stanset ca. 50m fra der jeg sto.

Solnedgang

Gikk opp på ei nesten-flate på 1300m, midt i mellom isbrevannet og Nyheitinden pt.1508 og satte opp teltet der. Fikk en fin solnedgang og etterpå sto fullmånen opp å lyste opp såpass at jeg kunne bestige den ene syltynne toppen på ca 1505m langs ryggen. Etterpå brant jeg opp 10kg ved og det gikk med litt drikke (måtte få lettet den sekken før nedturen!).

Bål ved Basecamp, Gjuratinden bak og Isfjorden til høyre

Våknet på søndagen med at toppene fyltes med skyer å etterhvert kom det noen snøfnugg. Gikk opp til pt.1505 igjen og ned på nordsiden av ryggen på breen. Videre opp til skaret mellom Nyheitinden og Sjøvdøla for så å bestige Nyheitinden. Hadde jeg hatt bedre vær og litt mer mat hadde Sjøvdøla blitt besteget også, men må vel spare noen topper til senere!

Episk bra pudderføre herfra og ned igjen. Fikk med meg sekken nede på 1300m og rant ned til ca. 600m hvor det gikk over i hard skare. Redningen ble å sette på fellene den siste biten gjennom skogen.

Benutzerkommentare

Kein Titel

Geschrieben von Mayhassen 03.03.2013 20:10

Ahhh, ser at jeg skal slutte å bruke tid på skogstopper på østlandet.. Kult bålbilde! mektig omgivelser, men hva er toppen som trer så tydelig frem da?

Bra du sparer noen topper, blir gjerne med deg på topper i dette området i senere anledning :)

Sv:

Geschrieben von Þróndeimr 03.03.2013 20:39

Er vel Gjuratinden du tenker på, tøffing det! Ett mecca av tøft terreng rundt det området (Romsdalen, Eikesdal/Sunndal), har masse å gå på til en senere anledning! :)

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.