SNÅSA KOMMUNES MIDTPUNKT + SKAVLANFJELLET (13.11.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Elgsbåsvegen ved Reinsjøen (393m)
Ascents Skavlanfjellet (552m) 13.11.2022
Visits of other PBEs Snåsa kommune geografisk midtpunkt (468m) 13.11.2022

På en flott solfylt Novemberdag kjørte jeg til Snåsa og inn til Mona og Kolven. Her kjørte jeg inn til Belbu og videre etter Elgsbåsvegen. 50 kroner i bompenger (Vipps) Denne veien er også en del av pilegrimsleden (Nordleden) som går fra Gløshaug Kirke til Stiklestad. Jeg kjørte 8 km. innover denne veien og parkerte på ei stor utkjøring ved Reinsjøen. Jeg gikk på nordsiden av Reinsjøen etter en utydelig sti, passerte en flott gapahuk, bru over Korptjønnbekken. Videre etter myrdrag opp til Kalvtjønnbekken. Fulgte denne bekken opp til Kalvtjønna. 250 meter øst for Kalvtjønna ligger midtpunktet i Snåsa vakkert til på en liten høyde med tre furutrær. Like ved har bekken som renner ned til kalvtjønna dannet en liten kulp som furutrærne speiler seg i. ca. 5 km. hit. Et flott turmål i Snåsa. Jeg fortsatte videre drøye 2 km. til til peakbooktoppen Skavelfjellet. Lettgått terreng opp til den flate toppen. Fin utsikt mot flere vann. Returnerte i samme spor tilbake.
Statistikk Snåsa: 17/50
Trøndelag: 832/1559
Lengde på turen 14,9 km.

Her kan du kjøre etter Elgsbåsvegen helt til Imsdalen.
Skogsfugl på tur
Reinsjøen
Gapahuk ved Reinsjøen
Kalvtjønna
Furua i midten er midtpunktet i Snåsa.
Skavelfjellet er flatt på toppen
Utsikt fra Skavelfjellet
Ei flott tjønn 485 moh.

ExSnåsning

Written by Sea2Summit 08.01.2023 17:00

Fin rapport og som ex-snåsning er jeg jo bare forpliktet til å ta denne turen engang ...

Sv: ExSnåsning

Written by TERJES 08.01.2023 17:29

Snåsa har jo 50 flotte pf100 topper, og mye flott turterreng. Jeg ser at du snart er ferdig med kommunetopplisten, og da blir det vel en snåsatur en gang i blant. Jeg snakket med en som heter Belbu i området, og han skulle varsle trimgruppa som arrangerer Snåsatur, så kanskje blir midtpunktet med på dette opplegget.