Flott tur til Løksetinden - høyest i Dyrøy (01.08.2022)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Løksa parkering Mjåsundveien (52m)
Endpoint Samme (52m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Løksetinden nord (1,201m) 01.08.2022 16:50
Løksetinden (1,240m) 01.08.2022 17:20
Visits of other PBEs Løksa parkering Mjåsundveien (52m) 01.08.2022 12:13

Etter turen til Rohkunborri dagen i forveien og overnatting på Innset i Bardu kjørte Stig og jeg vestover mot Salangen, Sjøvegan og Løksebotn i nydelig sommervær. Målet for dagens tur var

Løksetinden 1240 moh i Dyrøy
Dette er en flott og ruvende topp som er meget godt synlig fra mange steder i området. Vi beundret toppen da vi var på Langlitinden i juni 2022, og kjørte forbi Løksa parkering Mjåsundveien. Nå var alt duket for en bestigning.

Løksetinden sett fra Sjøvegan
Løksetinden midt i bildet sett fra Løksebotn. Aksla med omkring 45 graders stigning mot venstre

Vi parkerte som eneste bil på Løksa parkering Mjåsundveien og valgte å litt tilbake langs veien til Løksetinden stistart.

Stig gjør seg klar for tur på Løksa parkering
Infoskilt ved stistart

Stien og ruten til toppen er veldig godt rødmerket hele veien. Turen starter i tett løvskog og stiger gradvis opp 300 moh der terrenget åpner seg opp. Så følger en lettgått etappe over store myrområder (støvler anbefales) der Navarselva krysses enkelt. Deretter moderat stigning mot ØSØ-ryggen av Aksla. Meget bratt opp til selve ryggen og vedvarende bratt de påfølgende høydemetrene fra ca. 500 til 725 moh. Men stien er veldig flott anlagt der den slynger seg oppover mot toppen av Aksla, hel tiden med formidabel utsikt over Salangen og Sagfjorden. Vi slet oppover Aksla i solsteiken, og brukte en god del tid her.

Utsikt fra Aksla østover mot Salangen og Sjøvegan

Adskillig lettere ble det langs det øvre, slakere partiet på Aksla opp til 900 moh. Her fikk vi også flott oversikt over topp-området og ruten videre.
Siste del av ryggen på Aksla med topp-området i bakgrunnen. Ruten videre går mot høyre i underkant av de sammenhengende snøfeltene
Nydelig og lettgått område med friskt og kaldt  vann oppover mot  Løksetinden Nord
Nydelig og lettgått område med friskt og kaldt vann oppover mot Løksetinden Nord
En flokk med flotte reinsdyr kjølte seg ned på snøfeltene

Vi gikk i skygge oppover dalen, og det var herlig endelig å runde kanten mot nord og komme opp på Løksetinden nord.

Stig på Løksetinden Nord
Meg på Nordre. Hovedtoppen(e) i bakgrunnen. Fantastisk dag!
Lettgått og fint fra Nordtoppen mot hovedtoppene. Vardetoppen 1233 med skilt mot venstre, hovedtoppen 1240 med trig-merke mot høyre

På vei mot toppen overså vi sti og rødmerking mot 1233-toppen og fortsatte i underkant (NV) for denne på noen gresskledde hyller som førte opp til sadelen mellom 1233 og 1240-toppen.

Mellom disse steinblokkene dreier rødmerket sti mot sør og fortsetter til 1233-toppen
Vi gikk i underkant av 1233-toppen (mot venstre) til sadelen øst for hovedtoppen
Fra sadelen fant Stig en grei, ikke eksponert renne opp mot hovedtoppen
Stig har erobret Løksetinden! Nok en topp med PF > 1000 m er i boks! Kartverkets rustne bolt i forkant
Ved varden med rester etter gammelt trig-merke. I bakgrunnen vardetoppen 1233 mot høyre og Nordtoppen mot venstre. Foto: Stig

Kartverket oppgir koordinatene 33W 602642 7648919 for toppen. Så vidt jeg kunne bedømme ligger disse ved en jernbolt noen meter vest for varden. Jeg fikk GPS-posisjonen 33W 602647 7648924 ved selve varden.

Fra 1240-toppen nordover mot 1233-toppen med større varde og skilt
Utsikt fra Løksetinden 1240 mot ryggen på Aksla og Salangen
Fra Løksetinden 1240 vestover mot Mjøsundbrua og Andørja med Langlitinden 1276
Utsikt vestover mot Vestre Løksetinden 1239.7 og Fakstinden 1228

Fra varden på Løksetinden 1240 så vi mot Vesttoppen som også er oppført med høyde 1240 på norgeskart. Det så litt ruskete ut vestover, og vi var veldig glade for turrapporten fra Vemund Mathiesen fra 27.7.2021 der han ut fra hoydedata.no konkluderte med at Vesttoppen er 70 cm lavere enn østtoppen (se Løksetinden inkl. vesttoppen). Da slapp vi å ta oss bort dit!

Fra Løksetind 1240 mot varden på 1233 til høyre og Nordtoppen til venstre

Fra 1240-toppen tok vi oss ned igjen til sadelen mellom de to toppene og opp til 1233-toppen med den store varden og navneskiltet. En kort, eksponert egg over her, men greit når en holder seg på nordsiden av eggen. Like etter er det et litt eksponert opptak før en er trygt oppe ved den store varden. GPS her 33W 602732 7648997.

Løksetinden 1233 med 1240 (som ser lavere ut!) i bakgrunnen
Varden og skiltet på Løksetinden 1233. Foto: Stig

Så var det bare å følge merkingen ned igjen fra toppen, forbi det gamle tauet som vi ikke hadde behov for, til Nordtoppen der vi pauset litt og nøt dagen før vi tok fatt på returen.

Vi valgte å gå på snøfonner nesten hele veien fra nordtoppen ned mot bekkedalen før Aksla
Stig på vei mot Aksla
Nydelig dag i Salangen!

Tilbake ved bilen etter en flott og spennende tur i nydelig vær og fantastisk landskap. Tusen takk for som vanlig veldig hyggelig turfølge, Stig! Dette er en tur vi kommer til å huske lenge!

Nok en gang,

Written by Stigun 09.08.2022 23:01

takk for en fantastisk tur! Helt enig i at denne vil huskes lenge! Ser forresten at du har begynt med blomstermotiv du også(reinfann i forkant av avstandsbildet av Løksetinden), ikke verst :)

Takk for sist!

Written by knutsverre 10.08.2022 19:03

Likeså Stig! Blomster er vakre, men navnene går fort i glemmeboken, selv om du stadig minner meg på de!

Turene våre denne gangen er oppsummert i rapporten for Hjerttinden. Ser frem til nye turer sammen i løpet av høsten!

Herlig!

Written by vemundmathiesen 09.08.2022 22:06

Ikke alle forunt å komme seg på Løksetinden i slikt vær. Herlige bilder fra "min andre hjemkommune" som jeg skrev i loggen til Stig. Ser ut som dere har hatt fantastiske dager i nord, jeg er misunnelig! Flott at loggen min kunne komme til nytte også, det er deilig å spare seg for de meterne i løs ur bort til Vesttoppen!

Sv: Herlig!

Written by knutsverre 10.08.2022 19:00

Takk for hyggelig kommentar, Vemund! Det er så bra å kunne støtte seg til de gode turrapportene dine! Jeg hadde lastet ned GPX-sporet fra din tur til Vesttoppen, og dette var greit å ha når vi beveget oss oppe på eggen mellom toppene og nede i vestsiden! Fortsatt god sommer!