Løksetinden inkl. vesttoppen (27.07.2021)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Løksetinden (1,240m) 27.07.2021 13:41
Vestre Løksetinden (1,239m) 27.07.2021 13:41
Løksetinden nord (1,201m) 27.07.2021 13:41
Visits of other PBEs Løksa parkering Mjåsundveien (52m) 27.07.2021 13:41

Det var meget beleilig at Flyr skulle dra i gang en liten priskrig på innenlandsfly i sommer, da det plutselig ble meldt møkkavær sørpå og strålende vær nordpå. Billetter ble bestilt mandag kveld, og tirsdag morgen dro vi av gårde i regnvær til Oslo Lufthavn.

Etter å ha landet på Evenes rakk vi både handel og lunsj med besteforeldrene før vi fortsatte utover Sagfjorden mot Løksa parkering Mjåsundveien. Her starter en alternativ sti rett på andre siden av veien som passerer et gammelt fundament, og sparer ca. 100 meter langs veien (Se GPS-spor). Den møter fort rødmerket sti. Fra 200 moh og videre til Navarselva hoppet vi elegant over myrområdene før vi tok en velfortjent drikkepause. Videre er det litt mer våte myrområder før stigningen for alvor tar til oppover Aksla.

Forfriskende ved Navarselva
Oppver Aksla med utsikt inn Sagfjorden til Sjøvegan
Skal være mulig å finne riktig vei opp her

Brøytestikka som markerer toppen av det bratteste partiet av Aksla var dessverre knekt i år, men den har gjort jobben sin godt i lang tid. Videre herfra gikk det greit opp til stien knekker av Aksla og fortsetter nordvestover under ryggen mot toppen. Vi kom fort opp til det siste partiet der vi knekker opp på toppryggen, og karret oss opp til pkt. 1201. Her fikk jeg for femte gang se utsikten mot toppeggen til Løksetinden. Nok en gang ser vesttoppen faretruende høy ut - Ja rett og slett høyere enn østtoppen.

Mot toppen fra Aksla
Toppeggen fra høyde 1201. Postkassetoppen helt til venstre. Østtoppen er første til høyre for postkassetoppen. Vesttoppen helt til høyre.

Videre til postkassetoppen gikk det radig, og her møtte vi til min overraskelse en 7-åring som var oppe på toppen med faren sin. Imponerende! Tok noen bilder av dem før vi tok oss ned i skaret mot østtoppen som skal være høyest. en litt kinkig passasje før eggen, før vi kløv oss opp greit til toppen. Her kastet jeg nok et blikk mot vesttoppen, og gjorde litt nærmere undersøkelser. På kartverkets nyeste kart er det nå 1-meterskoter for området. Jeg begynte å telle. Fra 1225-koten er det 14 koter til østtoppen som vi satt på. 1239 moh. Vesttoppen ble undersøkt. 14 koter fra 1225-koten. 1239 moh. Shit.

Mot Dyrøy og Senja
Småluftig i skaret mellom postkassetoppen og østtoppen

Det ble forhandlinger for å få lurt min bedre halvdel videre bortover toppeggen. Disse toppene og høydekotene er meget ubetydelige i det store bildet, noe jeg ofte kan ha vanskelig for å fatte. Heldigvis er hun sjelden vond å be, og samlebasillen har nok smittet noe over. Vi tok oss forsiktig ned i løs ur til ca. 1160 moh og traverserte på nedsiden av et snøfelt. Deretter tok vi oss opp til eggen igjen og fulgte denne videre til vesttoppen. Uproblematisk, men tidkrevende. Her ble massivet betraktet fra en ny vinkel, og vi nøt nista vår.

Fra vesttoppen mot postkasse- og østtoppen
Fakstinden
Andørja

Etter en stund på toppen bestemte vi oss for å rekke ølsalget på Sjøvegan så vi kunne knekke en kalt IPA etter toppbesøket. Dette medførte et lite tidspress, og vi traverserte rett over snøfeltetet og under østtoppen og postkassetoppen før vi småjogget nedover på snøfelt til Aksla. Deretter tok vi igjen gutta fra toppen, og hadde konkurranse med minstemann ned til Navarselva. Han vant. Herfra bar det ukritisk gjennom myr og bekk, som medførte store mengder skitt oppover beina. Vel nede i bilen turet vi tilbake til Sjøvegan, og rakk ølsalget med 10 minutters margin.

Tilbake ned Aksla

Vel hjemme ble det servert lasagne, og vi la oss til å sove etter en fantastisk innholdsrik dag som startet i Eikerbygdene, og endte i Øvre Salangen. Dagen derpå sjekket jeg opp gårsdagens oppdagelser på hoydedata.no. Høyeste måling jeg kunne produsere for østtoppen var 1240.51 (NN2000). Tilsvarende for vesttoppen er 1239.81. Altså skal det være en forskjell på 70 cm på de to toppene - Og gamletoppen er fortsatt høyest. Det hører med til historien at østtoppen er bevardet, i motsetning til naboen i vest. Trekker man fra denne høyden er nok forskjellen forsvinnende liten. Nå vet ikke jeg hvordan varder påvirker kartverkets målinger, men det er noe å ha i bakhodet. Her kan det være få centimeter som skiller.

Start date 27.07.2021 13:41
End date 27.07.2021 19:35

Veldig fin turrapport!

Written by knutsverre 06.08.2021 11:26

Takk for denne! Sannelig ikke verst å våkne opp i Eiker, bestige begge Løksetindane og avslutte dagen i Salangen! Imponerende av deg og din bedre halvdel! Flott at du tok jobben med å sjekke ut høydene på de to toppene - et eksempel til etterfølgelse! Betryggende at du fant at "gamletoppen" er høyest. Menneskeskapte varder teller ikke med når høyden på toppen beregnes. Fortsatt god sommer!

Sv: Veldig fin turrapport!

Written by vemundmathiesen 09.08.2021 22:32

Tusen takk, og takk for avklaringen vedr. varder. Da er det ikke så mye spenning igjen rundt disse toppene, gamletoppen er stadig høyest. Dog med en del mindre margin enn tidligere antatt!