Strålende 17. mai i Skjækerfjella (17.05.2022)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Setertjønnhytta (455m)
Endpoint Samme (455m)
Storbrenta bru (450m) 17.05.2022 08:40
Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark (660m) 17.05.2022 10:00

Skjækerhatten og Løysmundhatten - høyest i Snåsa og Verdal

Denne turen var planlagt som skitur når det igjen ble meldt godt vær i Skjækerfjella. Opprinnelig så 18. mai ut til å være den beste dagen, men værmeldingene endret seg, og 17. mai seilte da opp som en desidert favoritt. Jeg hadde gått inn til Setertjønnhytta dagen i forveien for overnatting. Værmeldingen lød på kuldegrader på natten i hele området, på de aktuelle toppene helt ned mot minus 12-14 på det kaldeste. Våknet tidlig til en aldeles nydelig dag med blå himmel og vindstille ved hytten. Nattefrost hadde gjort skiføret steinhardt. Nye Åsnes Rabb fjellski med kortfeller som basis, men langfeller med i sekken. Jeg tok ikke sjansen på å gå over det islagte Skjækervatnet da dette var delvis åpent inn mot land. Jeg gikk derfor mot Skjeldbreiosen der det er prikket inn sommersti over elven fra Skjeldbreien i håp om at her kunne være en snøbro. Det var det ikke. Elven rant stille og stor og kunne ikke krysses uten å ta av støvler og ski. Men isen på Skjeldbreien virket trygg, ikke minst pga kuldegradene om natten. Jeg våget meg utpå isen et stykke fra elveutløpet, og det gikk helt fint. Fortsatte på god snø over flatene og myrområdene i nordenden av Skjækervatnet mot elven Storbrenta. Vannføringen i elven var stor, og det var ikke aktuelt å komme tørrskodd over. Heldigvis finnes Storbrenta bru - en helårsbro som var meget nyttig! Alternativet hadde vært å fortsette oppover på vestsiden av Storbrenta til Reinshorntjønna.

Storbrenta bro. Hytte og jordgamme på sørsiden av elva

Så fulgte en fin og lettgått etappe oppover langs Storbrenta. Hattkjønnbekken var for det meste åpen, men lot seg krysse på snøbro.

Flott terreng og nydelig føre innover mot Reinhorntjønna. Skjækerhatten i bakgrunnen

Nå var jeg godt inne i Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark som ble opprettet i 2004, og er den fjerde største i Norge. Området har vært brukt til reindrift av sørsamene i mange hundre år, og det finnes mange kulturminner i form av gamle boplasser, gravplasser og hellige steder. Mer info på Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark.
Omtrent midt på innsjøen Fjellskjækra 610 dreier den anbefalte vinterruten fra nord mot sør, og her begynner oppstigningen mot Skjækerhatten - Huvhpie.

Skjækerhatten - Huvhpie - høyest i Snåsa
Kort tid etter at jeg hadde begynt oppstigningen mot toppen ble jeg møtt av en isende kald nordavind og steinhardt, isete føre som ikke i det hele tatt var egnet for kortfeller. Jeg vurderte å skifte til langfeller, men valgte isteden å ta skiene på sekken. Etterhvert som jeg kom høyere opp åpenbarte det seg et fint dalsøkk der det er tegnet inn en bekk på kartet. Nå ble alt meget bedre. Vinden hadde avtatt og føret var igjen godt egnet for kortfellene.
Inne i det fine dalføret nord for Huvhpie. Toppen sees i bakgrunnen

De siste 200 hm opp mot toppen er relativt bratte. Her var det igjen isete føre med en ny runde med skiene på sekken. Endelig oppe på det flate toppområdet kl 1330, ca. 6 timer etter start.

Den snødekte varden på Skjækerhatten sett fra øst

Herlig følelse endelig å ha nådd toppen! Og forholdene var bare helt fantastiske. Vindstille, sol og formidabel utsikt. Lang matpause på toppen der jeg nøt stunden i fulle drag. Bedre 17. mai markering enn dette er vanskelig å forestille seg!

Dagen ble markert med en liten 17-mai sløyfe på sekken!
Utsikt østover mot "smultring-topper" i Sverige. Er det den store innsjøen Torrön og Sösjöfjällen i bakgrunnen?
Foto litt mer mot NNØ mot Lierne?

På grunn av tidlig start var klokken ennå ikke mer enn 14. Været var nydelig og jeg bestemte meg for å forsette til

Løysmundhatten - Raassje
Rikelig med snø og godt skiføre ned fra Skjækerhatten. Gikk med skiene på sekken ned det første, bratte partiet. Senere ble det mange flotte renn der jeg kunne bestemme farten ved å krysse meg nedover. Snart var jeg nede i Storskardet eller Sukkertoppskardet øst for Gihperegaejsie (Sukkertoppen) der det ble en pause i solen.

Pause i Storskardet. Gihperegaejsie (Sukkertoppen) til venstre i bakgrunnen

Behagelig stigning på godt føre fra Storskardet opp mot 861-vatnet. Øst for Litlskjækerhatten kom det to snøscootere som passerte meg på noen hundre meters avstand uten å stoppe. Opp skråningen fra 861-vatnet ble det en ny runde med skiene på sekken pga hardt, delvis isete og skavlete forhold. Omsider oppe på platået ved Løysmundhatten Nordtoppen åpnet terrenget seg opp, og det ble flott skue mot ryggen videre sørover!

Løysmundhatten Nordtoppen sett fra NØ. Enorme skavler mot øst!

Løysmundhatten Nordtoppen 1090
Ingen spesiell markering av toppunktet på denne ganske så flate toppen. Kart med 1 m koter og min GPS viste at Peakbook-koordinatene ikke var helt korrekt plassert. Rett posisjon 33V 375167 7096069, høyde 1089 m, altså litt under Løysmundhatten Sørtoppen. PB-koordinatene er justert.

Stavene markerer toppen på Løysmundhatten Nordtoppen 1089 moh. Skjækerhatten i bakgrunnen.

Fortsatte sørover langs ryggen i trygg avstand fra skavlene mot øst til
Løysmundhatten Midtre 1081 moh
Heller ikke her noen markering av toppunktet. Koordinater korrigert ut fra norgeskart med 1 m koter og egen GPS til 33V 374474 7095436 1081 moh, endret på PB.

Fra Løysmundhatten Nordre mot Midtre og Søre
Toppen på Midtre Løysmundhatten i forkant. Nordre og Skjækerhatten (mot venstre) i bakgrunnen
Tilbakeblikk mot Skjækerhatten og Sukkertoppen (mot venstre) fra Midtre Løysmundhatten
Tilbakeblikk langs ryggen av Løysmundhatten fra sør mot NNØ. Nærmest Midtre Løysmundhatten 1081 med den bratte, mørke skrenten mot venstre. Bak mot høyre den avrundete Nordtoppen 1089. Skjækerhatten 1138 i bakgrunnen mot venstre

Jeg fikk meg en liten overraskelse på vei fra Midtre mot Sørtoppen. Plutselig sto jeg overfor et ca. 15 m høyt stup som ikke virket enkelt å komme ned. Heldigvis fant jeg en grei passasje ned et lirte skar mot øst, og snart var jeg oppe på dagens andre hovedmål

Løysmundhatten Sørtoppen - høyest i Verdal
Toppen er markert med en liten, beskjeden varde, skilt og kasse med turbok. GPS koordinatene var på forhånd justert slik at de samsvarer med Kartverkets "høyeste topp" 32V 667915 7096790.

Løysmundhatten Sørtoppen - kommunetoppen i Verdal
Vestover mot Skjækervatnet

Klokken var allerede blitt 18, men solen sto fortsatt høyt, og været var flott. Det var "bare" å ta fatt på returen!

Retur fra Løysmundhatten - mer krevende enn forventet
Jeg hadde bestemt meg for å gå ned sørryggen fra Løysmundhatten da jeg var usikker på hvor bratt og skredutsatt det var i de mulige passasjen på vestsiden av ryggen der bl.a. Stigun gikk i fjor sommer. Til å begynne med så det greit ut, men såpass bratt at jeg valgte å ta skiene på sekken. Knappe 100 hm under toppen befant jeg meg plutselig ved et stupbratt, snødekt parti som i ettertid viste seg å være ca. 25 m høyt. Det var fullstendig uaktuelt å fortsette ned her, både pga av brattheten og snøskredfaren. Nå var gode råd dyre! Heldigvis hadde jeg lastet ned Kvambekkenes sitt GPS-spor fra vinterturen deres 1. mars 2018. Dette ble redningen! I overkant av stupet dreide deres spor 90 grader mot høyre. Ved å følge sporet deres vestover kom jeg til et parti der mye av snøen hadde smeltet bort og blottlagt en ganske bratt, men fullt farbar skråning nedover mot det smale dalsøkket mellom Sørtoppen og Tilhengaren. Delvis i steinur og delvis i snø som heldigvis fortsatt var bløt beveget jeg meg med stor forsiktighet nedover mot bunnen av skaret.

Skråningen ned fra Løysmundhatten Sør - mye brattere enn bildet gir inntrykk av!
Nesten nede fra Løysmundhatten Sørtoppen. Skaret nord for Tilhengeren mot høyre
Nede i skaret
Herlig å komme nedover i roligere terreng!
Flotte renn fra skaret vestover mot Skjækervatnet!

Fra ca. 850 moh var det fantastisk flotte snøforhold omtrent hele veien nedover mot Skjækervatnet. Her kunne jeg legge løypen slik det passet i forhold til fart og skiferdigheter, og det gikk ganske så radig nedover. Turens absolutte høydepunkt når det gjaldt skikjøring! Litt mer kjedelig ble det helt nede mot vannet. Jeg tok ikke sjansen på å gå på isen over Skjækervatnet da det var overvann inn mot land mange steder. Gikk isteden mot trygg passasje over Storbrenta bru, men måte krysse noen mindre åpne bekker underveis, den ene med ski og støvler på. De nye Åsnes Rabb skiene mine fikk da prøvd seg som vannski!
Den siste etappen tilbake mot Skjeldbreiosen var lang og traurig, men hva gjør det når dagens turmål er nådd og en er vel nede igjen på trygg grunn uten skader eller problemer! Det var noe mer overvann på isen over Skjelbreien på returen. Jeg valgte derfor en rute lenger fra osen, og kom greit i land på denne måten.

Tilbakeblikk mot Skjækerhatten til venstre og Sukkertoppen (Gihperegaejsie) 947 på kvelden
Mot Litlskjækerhatten 988. Løysmundhatten mot høyre, Sukkertoppen mot venstre

Tilbake ved Setertjønnhytta kl 2230 etter en lang tur på nesten 15 timer, inkludert 1.5 t pauser, glad og lykkelig over at disse to flotte kommunetoppene var besteget, og at jeg hadde valgt å fremskynde turen til 17. mai som ble en slik fantastisk flott dag i Skjækerfjella!

Huvpie,

Written by miombo 19.11.2023 03:59

innsjøen er Torrøen

Sv: Huvpie,

Written by knutsverre 19.11.2023 09:29

Takk for oppklaringen!

Godt jobba!

Written by Snilen 29.05.2022 16:59

Jeg sitter med en følelse av at du ikke trenger min assistanse om du vil over Besseggen når du blir 80.

Sv: Godt jobba!

Written by knutsverre 29.05.2022 18:16

Takk for det, Lars ;-)! Jeg hører til den lille skare av fjellvandrere som aldri har gått Besseggen, og heller ikke har planer om det! Men hvis jeg skulle ombestemme meg, tolker jeg deg dithen at jeg kan muligens kan ta kontakt... God sommer!

For en tur!

Written by Osten 29.05.2022 13:08

Gratulerer med godt gjennomført. Jeg var faktisk så vidt innom tanken med løymundhatten selv når jeg først var i Trøndelag. Jeg droppet skiene og dro hjemover 16. mai. Takk for flotte bilder og detaljert turbeskrivelse. Håper å få tatt Verdals høyeste fra Mokk via sørenden av Skjækervatnet til sommeren.

Sv: For en tur!

Written by knutsverre 29.05.2022 18:08

Tusen takk for hyggelig kommentarer, Olav! Løysmundhatten via sørryggen på sommeren tror jeg må være grei, men stedvis ganske bratt. Det er visstnok denne ruten verdølene tar til toppen, og jeg syntes jeg så enkelte små varder på turen ned skråningen. Håper du får en fin tur! God sommer!

Herlige bilder

Written by otto 27.05.2022 19:41

De eldste er fremdeles best. Denne var solid Knut, og i hvilket trøndersk vær. Akkurat som på Hestkjøltoppen var hellet med deg på selveste 17 mai. Nå gjenstår kun Jetnamsklumpen i Trøndelag. Du får gi et hint så venter jeg på p-plassen med marsipankake..

Sv: Herlige bilder

Written by knutsverre 28.05.2022 19:50

Takk for hyggelig kommentar, Otto! Ja, vi/jeg har vært virkelig heldig(e) med utfluktene til Trøndelag denne våren! Håper på tur til Jetnamsklumpen sammen med Stig i løpet av sommeren! Motivasjonen stiger ytterligere med utsikter til marsipankake etter turen! God sommer!

• +

Sv: Sv: Herlige bilder

Written by TERJES 30.05.2022 01:28
        • +

Sv: Sv: Sv: Herlige bilder

Written by knutsverre 30.05.2022 17:34

Norges navle!

Written by SturlaS 26.05.2022 11:16

Flott tur og rapport rundt Norges midtpunkt på selveste nasjonaldagen!

Jeg har hatt den samme turen høyt oppe på todo-listen i mange år nå..

Sv: Norges navle!

Written by knutsverre 27.05.2022 11:02

Hei Sturla og takk for hyggelig kommentar! Dette var en virkelig stor opplevelse! Skitur sparer en for tråkking i trønderske myrer og tur i rufsete terreng mellom Skjæker- og Løysmundhatten. God sommer!

Imponerende!

Written by Hawkeye 25.05.2022 20:30

Imponerende prestasjon å gjennomføre begge disse kommunetoppene på en og samme dag! Gratulerer.

Sv: Imponerende!

Written by knutsverre 26.05.2022 11:37

Tusen takk for hyggelig kommentar, Finn Olav! Moret meg over rapporten fra dere to aerodynamiske karer :-) som gikk samme tur med ukonvensjonelt rutevalg en natt i slutten av juni 2020! God sommer!

Gratulerer med fornemme

Written by Stigun 23.05.2022 20:55

kommunetopper som må jobbes for! Flotte bilder og spennende Turrapport! Artig å se området i fullt vinterskrud. Du imponerer og inspirerer stadig storlig, mange halvparten så gamle som deg har parkert i sofaen for lengst!

Sv: Gratulerer med fornemme

Written by knutsverre 24.05.2022 13:07

Tusen takk, Stig! Det var jo din tur til disse fjellene i fjor høst sammen med denne vårens lange og flotte skiturer sammen i Trøndelag som inspirerte meg til denne turen! Kjekt når alt klaffer på en slik tur!

Missing title

Written by graham 23.05.2022 19:18

Gratulerer med en nydelig tur! Og det var litt av en dagsmarsj.. Jeg var inn der en vinter, men da var det så harde forhold mot toppen at brodder eller hardere skyts var nødvendig, men slikt lå igjen hjemme. Så det ble en sommertur i stedet, over to dager. Litt artig at du havnet i Trøndelag på 17. mai, selv hadde jeg en flott tur, i din del av landet, da til Olsskavlen.

Sv: Skjækerfjella 17. mai

Written by knutsverre 24.05.2022 13:04

Takk for hyggelig kommentar, Jørgen! Jeg opplevde som deg isete forhold, og savnet stegjern, men det gikk heldigvis bra uten så sent på våren. Det ser ut som du hadde en nydelig dag på Olsskavlen 17. mai. Jeg var der på i forbindelse med en pinsetur over Raundalsryggen - en tur som kan sterkt anbefales. Du er virkelig på hugget med kommunetoppene! Tretten nye bare i løpet av mai måned! Slikt står det respekt av ;-)! Fortsatt god vår og sommer!