Skjækerhatten og Løysmundhatten - høyest i Snåsa og Verdal (01.03.2018)  6

Skjækerhatten (1,138m) 01.03.2018
Visits of other PBEs Setertjønnhytta (455m) 01.03.2018 05:00
Setertjønnhytta p-plass (290m) 01.03.2018 05:00

Vi sov på Føllingstua camping etter fine turer på Beingårdsheia og Reinsjøfjellet i går. Det var 18 kuldegrader om morgenen og bilen ville ikke starte. Vi fikk god hjelp av campingplasseieren til å starte med startkabler, men vi innså at batteriets dager var talte. Inn til Steinkjer hvor vi på Bilextra fikk installert luksusvarianten av Powerserien med Carbon-booster. Aldri mere startproblemer :)

Men dette tok tid, og etter gode samtaler med fjellkjente på verkstedets venteavdeling innså vi at planen om å gå på begge toppene i dag med retur og overnatting på Setertjønnhytta gikk i vasken! I stedet shoppet vi litt i Steinkjer og tok et kafebesøk hos Jordbærpikene.

Etter hvert kjørte vi inn Ogndalen til parkeringen. SMS-betaling for parkering og vei, 100 kr for mer enn 24 timer. Vi gikk inn til Setertjønnhytta på gode skuterspor. Var en tur bortom Norges Geografiske Midtpunkt som er 500 m sør for hytta. Så fyrte og fyrte vi slik at det ble levelig inne.

Setertjønnhytta
Norges geografiske midtpunkt
Bunnfrossen Spaghetti ala Capri til middag!
Kveldssol over Løysmundhatten

Temperaturen ute sank og sank, så når vi sto opp kl. 4 var det -29,5 blå! Ut kl. 5 etter frokost og rydding. Det var blikk stille, og enda noen grader kaldere ned på Skjækervatnet, men med litt nesevarming av og til gikk det greit. Flott fullmåne gjorde lys unødvendig.

Vi skrådde over vannet og steg oppover lia mot skaret til høyre for Løysmundhatten. Det var mye avblåst, store felter med grunnvann som var frosset til is, og ellers hard snø. Dessverre slet jeg med feller som løsnet. Til slutt måtte de tapes med sportstape! Sondre hadde kortfeller og stakk oppover fjellet med skiene på sekken fra første trange partiet i skaret. Jeg fortsatte innover skaret i håp om at det skulle bli litt slakkere. Litt oppe i lia valgte jeg også å gå over på føttene og fulgte de ferdigsparkete sporene til Sondre. Oppe på toppen var det fantastisk utsikt, men som ventet litt vind. Likevel mye mindre enn vi hadde fryktet!

Sondre skuer mot Sverige fra sørtoppen på Løysmundhatten, kommunetoppen i Verdal.
Sondre ved varden på sørtoppen av Løysmundhatten. Sjækerhatten som er neste mål sees rett til høyre for han.

Vi fortsatte med feller på bortover hele ryggen. Rundet de to andre toppene litt for å spare krefter. Egentlig mot våre prinsipper som ekte toppkaller! Av med fellene og et litt vanskelig renn ned mot Storskardet. Vanskelig fordi det skiftet mellom is, frosset hav og vindpakket snø som noen steder brast. Ble bedre nederst.

Rast i Storskardet
På vei mot Skjækerhatten

Rastet litt før vi limte fast fellene igjen og tok de 400 høydemetrene opp til Skjækerhatten. Holdt langt til høyre for å få det slakkest mulig. Det har blåst kraftig fra øst i flere dager, så det var litt overraskende at nysnø lå igjen på vindsiden. Synd det ikke var der vi skulle renne ned igjen.

Turens høyeste topp, Skjækerhatten

Etter anbefaling fra de lokalkjente rant vi ned mot Fjellsjækra. Igjen ekle snøforhold før vi kom langt ned. Der fant vi 200 høydemeter med pudder. Det ble mildere utover dagen, så det ble vel nærmere -10 grader, men føret var trått, så de fine rennene ned mot Skjækervatnet ble mest tråkking. Jeg begynte å gå tom for vann, så alt ble litt tyngre. Fant vann i utløpet av Skjeldbreien. Det smakte godt! De 9 km fra vi kom inn på skuterløypa til parkeringen var laaange. Et par gnagsår og en vond tånegl gjorde det ikke bedre. Men vi kom frem i tide til kl. 15 slik at vi rakk å kjøre til Oppdal hvor vi overnattet hos de alltid gjestfrie Inger Lise og Otto. Bestilte pizza og pratet til vi sloknet halv tolv etter en lang dag!

Turen ble på 42 km fra starten ved Setertjønnhytta til parkeringen, og vi brukte litt under 10 timer. Vi hadde relativt få pauser, men litt tid gikk med til å ordne fellene. De første 9 km inn til hytta er ikke med i sporet, men de gjorde vi dagen før megaturen!

Etterord: På grunn av dårlige værvarsler ble det ikke noen tur til Pyttegga. Gnagsår, vond tå og generelt sliten, gjorde at jeg valgte å ta kveldstoget hjem. Takk for en fin tur Sondre, og takk for gjestfriheten Inger Lise og Otto!

Start date 01.03.2018 04:58
(UTC+01:00)
End date 01.03.2018 14:45

Sprengkulde i Trøndelag

Written by TERJES 03.03.2018 12:51

Kjempeartig å lese om turene dere har tatt i Trøndelag. Ekstremt å bestige Skjækerhatten og Løysmundhatten i 30 minusgrader. De fleste foretrekker disse toppene i Juli/August. Møtte dere noen andre skiløpere (peakbookere) på turen? Når det gjelder Oppdal vil jeg sitere sangen til Terje Tysland (fra NAMSOS): (Oppdal e bygda mi). Innbyggerne i Oppdal er svært lik den vakre Oppdalsnaturen .

Sv: Sprengkulde i Trøndelag

Written by aask 03.03.2018 19:32

Så sant, så sant, det om Oppdal. Følte vel ikke at turen var ekstrem, men lang til å være på tråe fjellski/feller. Selv om sommeren er dette en lang tur, som selvsagt kan deles i to utflukter. Vi var alene oppe i fjellet, men vi krysset mange skispor i skogen over Skjækervatnet. Antar at det er rypejegere.