Norges Geografiske Midtpunkt (16.05.2022)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Setertjønnhytta P-plass (290m)
Endpoint Setertjønnhytta (455m)
Visits of other PBEs Setertjønnhytta p-plass (290m) 16.05.2022 18:35
Norges geografiske midtpunkt (450m) 16.05.2022 18:46
Setertjønnhytta (455m) 16.05.2022 19:00

17. mai helg i Trøndelag

Endelig slo det til med varsel om noen fine dager i Trøndelag med 17. mai som den desidert beste turdagen. Jeg fremskyndet planlagt reise med en dag og dro av gårde i bil til overnatting på Berkåk. Dagen etter (16. mai) ble det en behagelig og rolig tur nordover til Steinkjer og videre opp Ogndalsvegen til den store Setertjønnhytta p-plass ved østenden av Lustadvatnet. Parkeringsavgift betales med Vipps. Forbausende mange biler på plassen - antagelig både hytteeiere og folk på dagstur.

Flott tilrettelagt parkering for turer i området, inkludert Setertjønnhytta!
Infotavle på parkeringsplassen

Jeg hadde forhørt meg med fastboende i området angående snøforholdene, og fått vite at det fortsatt var rikelig med snø. Det stemte. Etter noen hundre meter opp bakken fra P-plassen var det sammenhengende og gode skiforhold langs meget godt merket og delvis scooterkjørt løype til Norges geografiske midtpunkt. Flott terreng. Et stykke opp i bakkene kom det en liten flokk med reinsdyr ut av skogen og løp over løypen! Andre hadde sett ganske nyfødte kalver i området. Oppe på flatene kom turmålene for neste dag til syne.

De tre toppene på Løysmundhatten (Raassje) kommer til syne. Sørtoppen 1090 moh lengst mot høyre
Skjækerhatten 1138 delvis innhyllet i tåke mot venstre. Ruten mot Setertjønnhytten og Midtpunktet er merket med høye påler

Setertjønnhytta ligger bare noen minutter fra merket rute til Norges geografiske midtpunkt som jeg besøkte først.

Norges Geografiske Midtpunkt
.. med koordinater

Norges geografiske midtpunkt er arealtyngdepunktet beregnet av Statens Kartverk. Link:Norges Geografiske Midtpunkt.

Setertjønnhytta 16. mai 2022

Det var ikke folk i Setertjønnhytta da jeg ankom tidlig på kvelden, og heller ingen andre besøkende de neste to dagene. Standard hengelås med DNT-nøkkel. Solcellepanel med muligheter for lading av telefon. Vann må hentes et stykke fra hytten. Rikelig med ved og proviant. Gassbluss.
Etter å ha fyrt opp i ovnen og fått varme i hytten gjorde jeg meg klar for morgendagen og gikk tidlig til ro.

Norges Midtpunkt

Written by TERJES 21.05.2022 20:42

Artig å se at du tar noen av sesongens siste skiturer i Trøndelag. En del av årsaken til at denne P-plassen er så populær, er at "Ti på topp Steinkjer" med 2600 deltagere har en trimpost ved Midtveisgapahuken mot midtpunktet. Du passerte sikkert denne på turen din. GOD TUR VIDERE INN I FJELLHEIMEN.