Nonsfjellet (Høylandet) fra Nessan (24.04.2022)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Nessanvegen ved Seterfossen (260m)
Endpoint Samme (260m)
Ascents Nonsfjellet (927m) 24.04.2022 16:50

Lang tur i vilt vinterlandskap til kommunetoppen i Høylandet

Reisen fra Lierne til Nessan
Etter den flotte turen til Hestkjøltoppen dagen før ble det en tidlig oppstart fra hytten på Brattvoll i Lierne. Dagens mål var Nonsfjellet på grensen mellom Bindal og Høylandet og høyeste fjell i sistnevnte kommune.
Vi kjørte nordover på vei 7012 mot Kvelia og var en snartur innom Sverige før vi dreide vestover mot Tunnsjøen. Det var tidlig morgen og nesten ikke trafikk på veien. Det medførte at vi gjentatte ganger så både tiur og orrfugl i veikanten, tydeligvis i gang med vårens leik. Et meget uvanlig og flott syn for oss vestlendinger!

Tiuren poserer i veikanten ved Tunnsjøen
Nå får det være nok - jeg stikker

På vei langs Tunnsjøen så vi rett i mot den imponerende Tunnsjøguden - innlandsøyen med størst primærfaktor i Europa. Mer info: Gudfjelløya.
Toppen på øyen er på 812 m, og rager 460 m over vannflaten på Tunnsjøen. På Peakbook er det kun to registrerte besøk her, ikke uventet av otto (Otto Lund) og JoSo (Johan Solberg) i april 2013! Turrapport: Tunnsjøguden.
Fra Tunnsjøen kjørte vi videre vestover forbi Gjersvika og Finnvollan til Brekkvasselv der vi tok inn på sideveien til Nessan.

Nonsfjellet - Joevejællatjahke (sørsamisk), Høylandet
Navnet Joeve-jælla-tjahke er satt samme av Joeve (Ur) - jælla (dal) og tjahke (fjelltopp). På norsk blir da navnet "Urdalstoppen"!
Opprinnelig plan var å gå fra Kongsmoen/Aunet vest for toppen. Fastboende kjentfolk i området advarte bestemt mot skitur fra den siden pga mye snøsmelting og rasfare langs Grøtesåa og i området rundt Kverntjønna. Planen ble derfor endret, og vi satset på å gå fra Nessan i Namskogan ØSØ for toppen slik JoSo (Johan Solberg) gjorde i mars 2009. Johan logget tur på 27 km og 1053 hm på sin tur. Tidsbruken til JoSo (3.5 t opp og 2 t ned) forbigåes i stillhet!
Vi kontaktet Kjell Asgeir Trones på Nessan Gård som kunne fortelle om glimrende skiforhold, og ønsket oss velkommen!
Vi traff Nessan-folket på tunet da vi ankom. De hadde i forveien vært innover skogsveien mot demningen som er under bygging, og ga oss tillatelse til å kjøre helt inn så langt veien går. De hadde også sjekket at det gikk bra å komme over elven som kommer ned fra øst på en snøbro.
Slik forholdene lå an nå, anbefalte de å ta turen nordover langs elven i dalen og å dreie vestover mot Nilsfinntjønnin. Meget hyggelig møte og gode tips og råd om turen fra folket på Nessan!

Stig klar til start ved enden av veien langs Nessaelva
Passasje til høyre for demningen som er under bygging

Nydelig, lettskyet vær og flott føre fra start til slutt! Vi gikk over Grønlielva på siste rest av en snøbro på flaten (Melan) før oppstigningen begynner, og fortsatte oppover på vestsiden av elven. Mellom 450 og 500 moh NNØ for Snauskallen 582 skråner terrenget bratt ned mot elven, og her måtte vi opp på en haug før vi kunne fortsette nordover langs elven.

Stig i godt driv oppover langs Grønlielva
Utsikt sørover mot Nessan fra pausestedet vårt ved Grønlielva
Fonner og utrasinger bærer bud om et ganske heftig fjellterreng!
Nydelig dag i fjellet langs Grønlielva

Oppe på det flatere partiet ca. 600 moh begynte vi å se etter rute vestover mot Nilsfinntjønnin 668. Det var vanskelig å orientere seg i det snødekte terrenget. De tallrike småvannene har ingen navn på kartet, og formen på vannene passet ikke med kartet på GPS-en. Under tvil valgte vi å fortsette nordover opp til utløpet av Nedre Grønlitjønna 668 før vi dreide mot vest, en avgjørelse som dessverre førte til en ganske lang omvei og en adskillig lengre tur enn nødvendig.
Så fulgte en grei etappe vestover langs Grønlitjønnan. Her så vi eldre spor, sannsynligvis etter jerv, oppover mot et høydedrag. Nå håpet og trodde vi at det skulle være strake vegen til Nonsfjellet, men der tok vi feil! Omtrent ved kommunegrensen går terrenget ned mot Nilsfinntjønnan 668. Her måtte vi ned ca. 100 hm til vannene. Rett mot vest er det et bratt, rasutsatt gjel som vi ville unngå. østskråningen ned mot 668-vannet så heller ikke trygg ut.

Mot den bratte rennen/skaret vest for Nilsfinntjønnin
Stig ved en av de mange, bratte vindherjete grytene langs ruten. Ikke noe terreng i dårlig sikt.

Det ble til at vi for sikkerhets skyld tok en omvei mot NV opp til 719-vannet. Herfra var det opp nye 100 hm til de flatere partiene som fører mot Nonsfjellet. Nå begynte vi endelig å nærme oss, men fortsatt var det et godt stykke i humpete terreng til toppen!

Omsider kommer Nonsfjellet til syne mot vest

Vi hadde brukt lang tid (6.5 t) til toppen, mye pga den unødvendige omveien nord for Nilsfinntjønnin.

Varden på toppen av Nonsfjellet 927. Koordinatene 32V 672595 7207421 i samsvar med Kartverkets "fot varde"

Peakbook koordinatene ligger noen meter vest for varden. Justeres slik at de samsvarer med Kartverkets.

Stig ved varden på Nonsfjellet
Stig tok bilde av meg

Noen meter øst for varden er det en liten, oppstikkende fjellknaus som er 1 m høyere ut fra norgeskart.no. Både varden og knausen ligger i følge norgeskart inne på Bindal-siden, 8-9 m nord for der kommunegrensen er tegnet.

Knaus øst for varden. GPS 33W 389204 7204496

Sikten var ikke helt klar, men vi kunne identifisere Heimdalhaugen i Grong mot sør og Heilhornet i Bindal mot NV.

Mot Heimdalhaugen
Mot Heilhornet

Returen ble heldigvis både lettere og raskere enn turen opp (4 timer). Vi fulgte stort sett samme rute tilbake, med enkelte mindre avvik. At vi hadde gått en lang omvei, oppdaget vi ikke før vi var vel hjemme og så GPS-sporene våre på kartet!
Snøforholdene var aldeles utmerkete, og vi fikk mange flotte renn. Stig briljerte som vanlig med elegante telemarksvinger mens jeg krysset mer forsiktig nedover bakkene.

Stig på hjemtur fra Nonsfjellet mens solen heldigvis ennå står høyt på den trønderske himmel!

Tilbake ved bilen etter i underkant av 11 timer, inkludert ca. 1 times pause.

Dette ble en uventet lang og noe kronglete, men veldig fin tur i vilt og uberørt fjellterreng i Namskogan og Bindal. Turen til Nonsfjellet fra Nessan anbefales, men med rutevalg lenger sør enn der vi gikk (mot 692 og 680-vannene). Et greit sted å ta av fra Grønlielva mot NV kan være i dalsøkket mellom på ca. 570 moh (GPS 33W 397170 7203280) å gå opp skråningen vestover mot 690-692-vannene.
Tusen takk til Stig for meget kompetent og hyggelig turfølge og til karene på Nessan gård for råd og dåd i forbindelse med turen.

Glemt er omvei og ekstra

Written by Stigun 29.04.2022 22:09

høyde/kilo-meter; det var en på alle måter flott tur i vilt og urørt terreng og mykji lys og varme; i alle fall i stigningene.. Tusen takk nok en gang for meget trivelig tur og ditto turfølge!

Imponerande helg!

Written by bakken59 28.04.2022 23:35

Det var mange km og hm på to dagar etter kvarandre! Flotte bilete dessutan.

Gratulerer så mye

Written by Sola19 27.04.2022 22:50

med to flotte kommunetopper Knut Sverre, og fine detaljerte rapporter som kan komme godt til nytte når jeg en gang i tiden kommer meg til Nord-trøndelag igjen

Sv: Gratulerer så mye

Written by knutsverre 28.04.2022 11:51

Tusen takk for hyggelig kommentar, Solveig! Og gratulerer til deg med flotte turer til Snønipa og Grovabreen! Mange flotte fjell og turmål både i Vestland og Trøndelag!