Det måtte bare bli en ny tur hit (25.03.2009)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Ascents Nonsfjellet (927m) 25.03.2009

(Skrevet av JoSo 27.03.2009)

Tur foretatt: Mars 2009.

25.3.09. I dette fjellmassivet var jeg også på tur i juni-07. Var oppe på Fuglstadfjellet først, og fortsatte deretter mot Nonsfjellet.
Hele tiden siden har jeg imidlertid vært i tvil om jeg egentlig var på det rette punktet på Nonsfjellet. Den gang var jeg "lammet" av et massivt knottangrep natta før (overnattet i bilen), jeg fikk batterisvikt på min GPS (noe som aldri har skjedd siden) og ikke minst lavt skydekke da jeg nærmet meg Nonsfjellmassivet.

I dag; nesten to år senere tok jeg turen fra motsatt side av fjellet. Jeg kjørte til Nesan gård i Namsskogan, og kvelden før snakket jeg med Kjell Asgeir på Nesan om litt turtips. Han fortalte at det pågikk skogsdrift inne i dalen her og at jeg også var velkommen til å kjøre skogsveien videre forbi Nesan og helt til stigningene før Sæterhaugen.
Jeg startet derfor skituren noe lenger inn enn jeg på forhånd hadde beregnet.
Jeg valgte å gå dalen inn mot Nilsfinntjønnin og kom etterhvert inn på høydene mot toppene på Nonsfjellet fra øst. Endel opp og ned innover fjellene her, og masse jervspor å se!
Jeg fikk også endelig bekreftet at jeg hadde bommet på toppen her i juni-07. Toppen jeg var på dengang ligger ca 700 meter nordøst for det høyeste punkt og hadde ikke i nærheten så stor varde som hovedtoppen. Den heter også Nonsfjellet, men har også et rart samisk navn; Joevejaellatjahke.
Fin, kald dag og flott utsikt i dag. Heilhornet er kanskje mest markert herfra.
Jeg brukte 3t og 30min opp og 2t ned. Utrolig artig nedfart ned mot dalen, mens det også her var svært hardt og isete høyere oppe i fjellet. 27,2 km t/r og 1053 m total stigning.