Kyrkjetaket - sesongstart. (18.10.2021)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Heiaelva (210m)
Ascents Vestre Steinberget (766m) 18.10.2021 11:27
Steinberget (981m) 18.10.2021 12:17
Kyrkjetaket (1,439m) 18.10.2021 13:34

- Sesongstart og førstespor.

Høstdag i Isfjorden.

Etter noen dager med pjuskete vær og form, dukka det opp en inneklemt finværsdag. Nedbøren i det siste hadde kommet som snø i høgda, og det var fristende å ta med skia til fjells.
Var usikker på hvor mye snø det hadde kommet inn ved Trolltind (Jordalsgrenda). Dessuten er jo det tidligtoppenes "Roseby", så en trenger jo ikke plent å dra dit.
Jeg satte istedet kursen for Isfjorden med flere alternativer i tankene. Hadde lite tru på at Vegvesenet kom til å åpne Trollstigen, det er jo dessuten mye skygge oppi der. Kyrkjetaket så innbydene ut da jeg kjørte innover langs Isfjorden, og etter litt fundering, kjørte jeg oppover skogen.
Et lite lag blautsnø fra i går hadde fryse på, og ga fint skiføre fra start. Fra Vårseterhjellen blei føret etterhvert tyngre, og nysnøen økte kraftig på oppover mot Steinberget. Ganske løst var det og. Innover Steinberget blei det litt fastere. Hadde lagt igjen en del krefter nede i lia, så det føltes litt tungt fortsatt. Kasta et blikk over skuldra av og til for å se om Grøvdal'n eller andre fartsholdere kom etter. Men ingen dukka opp - så da blei det førstespor ned igjen da, et sjeldent privilegium på Kyrkjetaket.
Da jeg var på toppen kom det en skiløper opp skogen fra Kavliheian, hvis spor jeg skulle få god nytte av på flata framover mot vegen. Tok meg god tid nedover i sola, brøytinga satt i beina, og sola varma. "Perfekt" føre nedover, noe tyngre snø i brattskogen. En skiløper tok meg igjen framover flata. Det viste seg å være en tredje person, som hadde "sneke" seg over Steinberget etter meg. Deretter gikk det med stadig økende fart ned vegen til bilen.

Skare ga god dekning fra start.

Godt med snø oppunder Steinberget. Snortungen bak.

Mot fjella rundt Vengjedalen.

Fole!

Vest på Steinberget. Tilbakeblikk mot Isfjorden.

Fra toppen mot Klauva.

Førstespor - et sjeldent privilegium her...

...og på det argaste føret.