Grøttingbratten (15.10.2021)

Written by NJK500 (Nils-Jørgen Kristiansen) GSM

Ascents Grøttingbratten (1,142m) 15.10.2021 10:49

Endelig ble det toppjakt igjen. Været skulle i følge yr.no bli bra, så da ble det langhelg. Jeg kjørte opp på torsdag etter jobb og fant en grei plass oppe på Harrsjøvollen hvor jeg stod om natten. Om morgenen tok jeg motorsykkelen ned til Hanestad, hvor jeg krysset Glomma og kjørte opp til turstart for å gå på Grøttingbratten.

Winter is coming. Det var surt å kjøre motorsykkelen oppe på fjellet i dag, og det var godt å begynne å gå, selv om det var en kald vind fra nord
Mosen var frossen og fylt med snø, så det var tungt føre
Tilbakeblikk og over mot dagens neste topp, Svarthøgda
Når jeg kom litt høyere opp, dukket det opp to ørner som gled et par runder over meg, før de tok av innover fjellet
Vel oppe det bratte partiet mot toppen, fikk jeg ganske flat innspurt mot det høyeste punktet
Voldsomt til byggverk på toppen
Flott utsikt bort mot Rondane, hvor toppene var dekket av snø
På returen så jeg hvorfor jeg hadde sett de to ørnene. Her lå det en død rein, antagelig skadeskutt, og klart å unnslippe jegerne for deretter å lide en langsom død. Skrotten vil nok være en matkilde for ørnene og reven langt utover vinteren
Skrotten var enda ikke frossen og ørnene hadde forsynt seg bra