Bogadalen (28.08.2021)

Ascents Herfindalsfjellet (801m) 28.08.2021 13:21
Visits of other PBEs Bogavegen parkering (62m) 28.08.2021 11:15
Bogadalen p-lomme (340m) 28.08.2021 11:41

Vi kjørte gjennom Bogatunnelen til Vaksdal og deretter litt sørover langs "gamleveien". Fra parkering ved siden av Bogavegen fulgte vi grusvei oppover. Skal man kjøre her, må man ha tillatelse og en bil som er høy under. Veien er overraskende bratt etter at den krysser elva som renner ut fra Bogavatnet. Her er det mange løse steiner på veien. Oppe ved Bogavatnet tok vi av på sti som går forbi flere hytter. Etter hvert fulgte vi terrenget videre oppover. Ved Herfindalsfjellet tok vi en god pause. Jeg hadde en avtale senere på dagen, så vi rakk ikke å gå videre til Gråfjellet. Det er et fint område her oppe, med god utsikt. Dette ser også ut til å være et fint område om vinteren. På vei tilbake fulgte vi en god sti som går mer direkte til Bogavatnet. Denne stien er kortere enn den vi fulgte oppover, hvis man skal til f.eks. Gråfjellet,

Takk for turen, Kjell Åge!

Skiltet står ved starten av veien som går oppover Bogadalen.
Den bratteste delen av grusveien opp til Bogavatnet.
Fra Bogadalen, like ovenfor der veien krysser elva som renner ut fra Bogavatnet.
På vei opp til Herfindalsfjellet. Samnangerfjorden og Fusafjorden i bakgrunnen. Gullfjellet bakerst til høyre. Sveningen til høyre for midten.
Fra Herfindalsfjellet mot vest.
Fra Herfindalsfjellet mot nordøst.
Demningen i sørenden av Krossatjørnan.
På vei ned til Bogavatnet. Hananipa i midten. Bruviknipa til høyre.