Blåfjellet 1775 - høyest i Stranda (08.08.2021)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Geirangervegen ved Hole hytter (290m)
Endpoint Samme (290m)
Ascents Blåfjellet (1,775m) 08.08.2021 16:35
Visits of other PBEs Grinddalssætra (815m) 08.08.2021 11:20

Fra vakre Grinddalen til steinørken opp mot Blåfjellet

Etter den flotte turen til Seljebottstinden i Stordal dagen i forveien tok jeg fergen over Norddalsfjorden fra Linge til Eidsdal der jeg overnattet. Kjørte vei 63 sørover fra Eidsdal forbi Eide og Eidsvatnet og ned imponerende Ørnevegen til Møllsbygda og Geiranger.
Værmeldingene for området var blitt stadig bedre de siste dagene, og alt lå til rette for en ny tur i området - nemlig til kommunetoppen i Stranda - Blåfjellet 1775.

Langs vei og flott sti til Grindadalssætra
Fra Geiranger kjørte jeg oppover mot Hole Hytteutleie og fant en liten lomme der jeg kunne sette fra meg bilen like før starten på den flotte skogsveien oppover mot Storsæterfossen og Grinddalssætra. Skogsveien går i Z-form knappe 2 km oppover til ca. 550 moh. Fullt mulig å sykle denne veien, men det er 250 hm og nesten bare oppoverbakke.

Info om Holebakkane og snøskred

Skogsveien går over til meget god sti som har vært brukt til buføring og melketransport til/fra Grinddalssætra. Det er laget til trappetrinn og sikring der det trengs. Varmt oppover brattene her, men ellers en fornøyelse å gå på en slik gammel kultursti.

Formidabel utsikt mot Geiranger fra stien
Mot Flydal og Flydalsjuvet
Flott sti til Grinddalsætra. Vinsåshornet 1344 ruver i bakgrunnen

Etter 1t 20 min var jeg fremme ved Grinddalssætra - en fin, gammel støl med fantastisk beliggenhet og utsikt.

Stølshus og gamle murer på Grinddalssætra
Formidabel utsikt fra sætra mot Geirangerfjorden. Geitfjellet 1615 i bakgrunnen

Innover Grinddalen
Jeg hadde høsten 2020 vært i kontakt med graham (Jørgen) som gikk turen i september 2018 og fulgte hans GPS-spor og råd. Takk for dette, Jørgen!
Fulgte god sti fra sætra litt oppover mot venstre forbi et lite tjønn til bro over Stillelva. Merket rute mot Vinsåshornet fortsetter over elven. Innover i Grinddalen fant jeg ingen sti, bare enkelt sauetråkk som ikke var til mye hjelp. Idyllisk og relativt lettgått innover i dalen langs flotte Stillelva som bærer sitt navn med rette. Myrene var ganske tørre, men endel vierkratt måtte forseres underveis. Mesket meg med fullmodne multebær underveis både på turen opp og ned. Herlig!
Selv om graham (Jørgen) hadde advart meg mot å gå i høyden innover mot elven fra Grinddalskupa, kom jeg likevel etterhvert gradvis høyere opp i terrenget og inn i ekkel og meget tidkrevende steinur omkring 1000 moh. På returen gikk jeg adskillig lavere, og dette var en mye bedre rute! Herlig å komme inn på den fine vollen på vestsiden av elven som var helt uproblematisk å krysse.

Grinddalen med Stillelva. Litlesåthornet 1577 sentralt i bildet i bakgrunnen
Elven fra Kupevatnet var liten og lett å krysse

Fra Grinddalen gjennom steinørken til toppen
Jeg gikk opp skråningen øst for elven, litt bratt i starten, men etterhvert fine gressbakker med sporadisk stitråkk opp til vel 1200 moh. Derfra ble det mer og stein og ur. Disse 300 hm var likevel adskillig lettere enn det jeg hadde trodd på forhånd.

Bare stein og ur oppe ved Kupevatnet 1334
Varde ved utløpet av elven fra Kupevatnet. Sørflanken av Blåfjellet i bakgrunnen. Det anbefales å gå ryggen midt i bildet mot toppen!

Vel oppe ved Kupevatnet valgte jeg en uheldig trasé for langt mot vest. Her kom jeg inn i grov steinur, som vanligvis sikkert ligger under snøen, og som var tung og tidkrevende å forsere. Trakk etterhvert mot høyre (ØNØ) og kom inn på en liten rygg hvor det var adskillig lettere å gå. Anbefales! Uansett ble de påfølgende og gjenstående 400 hm et slit gjennom mer eller mindre tunggått ur. Verst var den første biten opp langs vestryggen fra ca. 1600 m mot toppen der det var storsteinet og meget tidkrevende ur. Adskillig lettere oppover mot toppen som ligger på en stor, steinete flate med begrenset utsikt. Mens jeg var på vei mot toppen mørknet det til i horisonten mor nordvest. Var det regn og torden på vei?? Heldigvis passerte styggeværet vest for meg, og det falt bare noen få dråper med regn der jeg var. Det hadde ikke vært noe særlig med tilbaketur gjennom våt steinur.
Høyeste punkt på Blåfjellet 1775 er i følge kartverket en bolt i varden og trig-merket på 32V 4114116886902 - et punkt helt i ytterkant av den lille rundingen som markerer 1775-koten. posisjonen stemte med min GPS. Peakbook koordinaten lå endel meter fra dette på et sted uten markering. Flyttes slik at de samsvarer med Kartverket. Det er ikke lett å bestemme høyeste punkt her oppe, men visuelt sett virket det høyest ved varden og trig-merket. En liten varde med to skråstilte heller litt lenger sør ligger under 1775-koten. Ellers var det ikke varder å se. Turbok der jeg skrev meg inn i en sylindrisk rør ved varden. Ikke mange besøkende på denne toppen - 6-7 navn innført for 2021. Ruslet ut på sørsiden av toppen med utsikt mot Vesteråshornet og deretter på nordsiden før jeg tok fatt på returen.

Varden med rester etter trig-stangen på Blåfjellet
Røret med turboken
Utsikt nordover mot Vesteråsvatnet. Vesteråshornet i bakgrunnen
Breen og brefallet på vestsiden av Blåfjellet. Vesteråsdalen mot høyre
Stupbratte fjellsider mot øst!
Terrenget vestover fra toppen. Grinddalsnibba 1636 på den avrundete kuppelen i bakgrunnen
Fra sørsiden av toppen. Såthornet 1759 mot venstre
Litlesåthornet 1577 og 1490-toppen lenger mot sørvest
Ryggen mot høyre i bildet er best å gå
Faktisk litt vegetasjon på denne ryggen!
Nede igjen ved Kupevatnet. Såthornet 1759 ruver mot venstre etterfulgt av Litlesåthornet 1577 og 1490-toppen.
Idyllisk ved utløpet av Kupevatnet og godt å kunne leske seg med iskaldt vann fra bekken!
Ned igjen mot bunnen av Grinddalen langs østsiden av elven fra Kupevatnet

Returen gikk heldigvis bedre og noe raskere enn turen opp, ikke minst pga bedre rutevalg. Retursporet anbefales for andre som vil gå turen.

Vel nede i dalen ble det en veldig fin tilbaketur i kveldsol tilbake til Grinddalssætra. Været var nydelig, jeg ga meg god tid og koste meg med multer underveis. Fortsatte fra sætra i skygge ned til Hole og videre til overnatting på gamle, ærverdige Hotel Utsikten. Jeg brukte nesten 12 timer på turen, hvorav ca. 9 timer i bevegelse, og var meget godt fornøyd med å ha gjennomført denne turen under så gode forhold. Terningkast 5 med trekk pga det steinete og tidkrevende terrenget fra Kupevatnet og opp.

Sør-Norge

Written by Stigun 24.08.2021 19:20

for dine føtter, Knut! Mangler bare en(?) k-topp så er Sør-Norge komplett! Som vanlig velskrevet og rikholdig turrapport; interessant lesning om skredulykkene. Flotte bilder; særlig bildet av stølshusene på Grinddalssætra var praktfullt.

Sv: Sør-Norge

Written by knutsverre 24.08.2021 20:33

Tusen takk for hyggelig kommentar, Stig! Vi satser på Trollhøtta når det byr seg en anledning for oss begge!

Jakten fortsetter

Written by Harex 24.08.2021 15:22

Jakten på kommunetoppene fortsetter ser jeg. Flott turrapport som vanlig Knut Sverre. Blir fint å følge når jeg en gang tar turen til toppene i området. Vel blåst :-)

Sv: Jakten fortsetter

Written by knutsverre 24.08.2021 20:31

Tusen takk for hyggelig kommentar John T! Det kan muligens være bedre å gå denne turen tidligere på sommeren da deler av steinuren ovenfor Kupevatnet forhåpentligvis er delvis dekket av (sommer)snø! Se litt på turrapporter fra månedsskiftet juni/juli!