Seljebottinden - høyest i Stordal (07.08.2021)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Seljebotn P-plass (420m)
Endpoint Samme (420m)
Ascents Seljebottstinden (1,536m) 07.08.2021 15:00
Visits of other PBEs Seljebotn parkering (420m) 07.08.2021 09:40

Flott tur til Seljebottinden - høyest i gamle Stordal kommune

Med flotte værmeldinger for Sunnmøre de kommende dagene dro jeg nordover til overnatting på Sjøholt. Herfra er det vel en halvtimes kjøring på vei 5934 til Almås der sideveien til Seljebotn tar av mot venstre. Kjørte oppover i dalen, tok av mot høyre i en krapp sving og fortsatte til veis ende ved Seljebotn parkering like ved den idylliske og velholdte gården i Seljebotn som var utgangspunktet for dagens tur til

Seljebottinden
Seljebotttinden med sine 1536 m var høyeste topp i Stordal kommune frem til kommunen ble slått sammen med nabokommunen Norddal 1. januar 2020 til den nye kommunen med det merkelige navnet Fjord. Pyttegga 1999 moh var og er høyest i Norddal kommune, og således også i nye Fjord kommune.
Jeg hadde lest meg opp på den meget gode og nyttige turbeskrivelsen fra Ole-Petter fra 4. juli 2012 og hadde god nytte av både den og GPS-sporet hans.

Seljebotn - Uriskarbotn
Start kl 0940 i ideelt turvær, lettskyet og passe temperatur. Vakre Seljebottinden er godt synlig fra gården, og kneiser høy og stolt i horisonten mot sørøst, knappe 5 km unna i luftavstand!

Dagens mål Seljebottinden sett fra gården i Seljebotn

Fulgte meget god traktorvei ca. 1.5 km innover i Seljebotnen gjennom to grinder. Det hadde gått fint å sykle dette stykket.

Fin traktorvei innover i Seljebotnen

Videre innover på ganske tørre myrområder uten sti litt nord for hovedelven. Krysset de 3-4 bekkeløpene som kommer ned fra Tverrbotnen. Svært lite vann i disse, og helt ukomplisert å komme over. Ruten dreier så mot høyre (nord) over et myrområde før de 250 hm opp mot Uriskarbotnen. Oppover her er det ryddet og meget tydelig - om enn noe overgrodd - (saue)-sti som slynger seg fint oppover i høyden. Massevis av herlige, fullmodne blåbær langs stien.

Tilbakeblikk mot gårdene i Seljebotnen fra stigningen opp til Uriskarbotnen. Fjellene i bakgrunnen sannsynligvis Auskjeret 1340 og Ørastolen 1392

Uriskarbotnen - topp-platået
Matpause i idylliske Uriskarbotnen før jeg tok fatt på de 350 hm oppover langs bekken som kommer ned fjellsiden fra et lite vann NNØ for 1182-toppen.

Ser ned mot Uriskarbotnen fra skråningen mot øst. Geitabottstinden 1495 mot venstre

Lettgått i starten, men noe mer strevsomt de siste 100 hm hvor det er ganske bratt. På tur opp kom jeg litt for langt mot høyre inn mot noen glatte sva som jeg unngikk på returen.

Skråningen opp fra Uriskarbotnen. Ruten - som er adskillig brattere enn en får inntrykk av på bildet - går til venstre (nord) for bekkeløpene midt i bildet. 1182-toppen mot høyre. Vestflanken av Seljebottinden helt i bakgrunnen
Oppe i det ødslige steinlandskapet og det lille vannet ved 1182-toppen
Samme område litt lenger sør. Herlig kaldt drikkevann pipler frem gjennom mosen!

Fortsatte opp gjennom steinuren til omtrent der terrenget begynt å gå ned igjen. Ruten videre går opp en bratt skråning mot venstre (øst). Her var det tydelige og velkomne stitråkk som indikerer hvor en kan gå. Det er reist en varde på GPS 32V 410305 6914219 1195 moh som greit indikerer hvor det er fornuftig å gå ned igjen, ikke minst i tåke!

Varde på ca. 1200 moh nederst på vestryggen av Seljebottstinden. Ser nedover mot Uriskarbottsvatnet helt nede mot høyre

Oppe på 1200 moh er landskapet adskillig flatere og mer vennlig, men består så å si utelukkende av stein. Ingen sti eller varding, men stitråkk her og der viste hvor folk hadde gått. Steinuren var ikke av verste sort, og relativt grei å gå i.

Stein og atter stein oppover mot toppen
Vilt og vakkert ned mot Gullakoppen 973 fra sørsiden av toppen. Norddalsfjorden og Tafjorden i bakgrunnen

Topp-området

Topp-området på Seljebottstinden består utelukkende av stein! Foto fra varde i sør mot nord der de tre dominerende vardene er bygget

Det er markert to trig-punkter på kartet - et mot sør og et annet mot nord. Jeg gikk først opp til
Trig-merke sør
Her er det rester etter trig-merket i form av stang av treverk ved en moderat stor varde. GPS 32V 411055 6914302, høyde 1532 m på min GPS. Dette tilsvarer Kartverkets koordinater for Seljebottstinden som lå inne på den gamle listen over Høgaste fjelltopp i kvar kommune så lenge Stordal eksisterte som egen kommune.

Varde og trig-merke sør på Seljebottstinden
Trig-merke sør. Utsikt mot Valldal/Tafjord i sør

Høyeste punkt på Seljebottstinden
Fortsatte opp på det flate partiet ØNØ for varden for å forsøke å finne høyeste punkt her oppe. Dette er ikke lett å avgjøre visuelt, men jeg bestemte meg for et sted 75 m ØNØ for varden og bygde en liten varde på dette stedet. GPS 32V 411120 6914348, høyde 1537 på min GPS som virket klart høyere enn ved varden i sør. Koordinatene for toppen flyttes til denne posisjonen.

Bygget en minivarde på stedet jeg tror er høyest på Seljebottstinden!

Tre varder ved trig-merke nord
De tre vardene ute på den bratte nordpynten er godt synlige på lang avstand. Det er en trig-bolt ved foten av den midterste varden. GPS32V 410995 6914620 1517 moh etter min GPS og i overensstemmelse med Norgeskart. Vardene ligger ca 300 m NNV og 19-20 m lavere enn høyeste punkt på Seljebottinden.

De tre flotte og markante vardene nord på Seljebottstinden
Lang pause i godværet. Turbok i kasse og bolt i fjellet etter trig-merket
Redigert skjermdump fra Norgeskart med markerte varder og høyder. Høyeste punkt ligger altså ca. 20 m høyere enn vardene i nord og 5 m høyere enn varden i sør.

Kuppelen på toppen er ofte dekket av snø og is slik at det ikke er lett å se hvor det egentlig er høyest. Denne dagen var all snøen borte. Trig-punkten/vardene er nok av samme grunn bygget i områder med mindre snø og i tillegg på steder hvor de er godt synlige i forbindelse med Kartverkets oppmålinger fra eldre dager.

Utsikt fra toppen langs NNV-ryggen mot Seljebotn i nordvest
Utsikt østover fra toppen. Valldalen og Valldalssætra mot venstre. Hovedveien mot Trollstigen lenger mot høyre

Etter en lang pause i det nydelige været på toppen retur omtrent samme vei som jeg gikk opp. Turdata fra GPS: 9.5 timer totalt hvorav ca. 6.5 timer i bevegelse. Traff ingen andre på dagens tur. Alt i alt en kjempefin tur i nytt og spennende, alpint terreng. Klart terningkast 6!

Gratulerer med en seig topp

Written by Snilen 11.08.2021 12:34

Du er seig på tur, unge mann. Jeg kan erindre fra min tur dit for mange år siden at jeg valgte å gå betydelig lenger inn dalen før jeg gikk opp. Mye sne i fjellet da, og under de forholdene var nok den ruten best. Ned igjen tror jeg kanskje jeg valgte din rute, slik at jeg kunne skli på bratte snefonner ned i dalen.

Sv: Gratulerer med en seig top

Written by knutsverre 13.08.2021 10:09

Takk for hyggelig kommentar, Lars! Det kan nok være greit å runde lenger inn i dalen slik du gjorde. Ser flere andre også har gjort det. Høydemetrene blir uansett de samme. Snøfonner kan være greie å ta seg ned igjen på, men nå var det knapt snø igjen der oppe.

Så flott !

Written by Gunski 11.08.2021 07:05

Sikkert en flott tur Knut Sverre ! Ikke vanskelig å lage tre varder med slike mengder med stein :-). Super turrapport og fine bilder. Fortsatt god sommer til dere !

Sv: Så flott !

Written by knutsverre 11.08.2021 10:05

Takk for hyggelig kommentar, Gunnar! Kjekt at du setter pris på mine utførlige turrapporter! Legger en del arbeid i dette, og håper det kan være avklarende for andre som vil ta turen. God sommer til dere også!