Småtopper mellom Alvøen og Haakonsvern (18.07.2021)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Torvmyra (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Myraskjena (87m) 18.07.2021 13:49
NØ for Ytste Rotatjørna (88m) 18.07.2021 14:32
Mathopsskjenet (73m) 18.07.2021 14:44
Storhaugen (87m) 18.07.2021 15:11
Grønabrekka (94m) 18.07.2021 16:17
Visits of other PBEs Vassenden skole (tuft) (29m) 18.07.2021 15:40

Etter en regntung formiddag ble været bedre slik at vi dro ut mot Haakonsvern og Alvøen for å besøke noen nykommere på listen over Alle topper i Bergen. Vi var egentlig tenkt å kjøre inn Vassendveien som går til gamle, nedlagte Vassenden skole, men denne veien var skiltet privat. Uvisst om denne merkingen er i kommunal eller privat regi, men det innbød uansett ikke til kjøring/parkering inn her. Isteden kjørte vi til Torvmyra der vi parkerte i veikanten like før en snuplass. Selv om vi ikke egentlig hadde planlagt det slik, ble det til at vi stort sett fulgte samme rute som hbar (Harald Barsnes)turen 11. juli 2021.
Vi startet med Myraskjena. Her er det en bratt fjellskrent opp fra vest. Vi gikk sti på vestsiden av Ytste Rotatjørn. Denne stien var ganske overgrodd av vått gress og så ikke ut til å være mye brukt. Flotte, modne blåbær langs stien.

Myraskjena fra Torvmyra sør
Astrid på toppen av Myraskjena. Rusten trig-bolt i fjellet

Samme sti ned igjen og opp på haugen uten navn NNØ for Ytste Rotatjørn (87,8 moh, PF 38, terskel mot Store Kongshaugen). Denne høyden er så vidt jeg kan se er like høy som Storhaugen og den tredje høyeste i området utenom Store Kongshaugen på 132 m og Grønabrekka på 94 m. Stedet er i september 2021 lagt inn (av andre enn meg) som NØ for Ytste Rotatjørna, og er derved med på listen over Alle topper i Bergen blant 23 (!!) andre nykommere i samme område.

På toppen av høyde 88 NNØ for Ytste Rotatjørn

Nedover igjen på god sti til Inste Rotatjørn og opp på Mathopsskjenet.

Mathopskjenet

Fortsatte sørover og så østover ned til Kvernhusvatnet. Her kom vi til vår store overraskelse inn på en gammel vei som kan være Gamle Byveien som går langs Småvatnet (Alvøyvatnet). Fulgte denne opp til et hus (Hillerenveien 29). Litt sør for dette går det av god sti mot Storhaugen som heller ikke vi fant noen sti helt op til.

Storhaugen Mathopen 87 moh PF 24

Ned igjen samme vei til Kvernhusvatnet. Nå fulgte vi (By?)veien nordover til Småvatnet der vi kom ned på en flott spaservei! Da bestemte vi oss for å ta med den siste av nykomlingene, nemlig Grønabrekka her ute også. Fulgte veien til stedet der den gamle skolen ved Vassenden lå. Fint tilrettelagt friluftsområde!

Infoskilt med sørenden av Småvatnet i bakgrunnen
Vassenden skole 1880-1957

Gode stier vider mot Grønabrekka, opp gjennom langs en sti med gammel granhekk før det det går litt ned igjen mot et myrområde. God sti helt til toppen.

Grønabrekka - blåbærskog her også!

Tilbake samme vei til Småvatnet der vi bestemte oss for å følge Gamle byveien tilbake til bilen.

Idyllisk langs Gamle byveien ved Småvatnet i Alvøen!

Alt i alt en kjekk liten tur i et for oss helt ukjent område med flotte veier og stier samt rester etter kulturminner i forbindelse med virksomheten i Alvøen.