Villingstadåsen (08.05.2021)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Villingstadåsen (356m) 08.05.2021 08:52
Utsikt mot Drammen og Blefjell

Siden formen ble testet og godkjent tidligere, på Fosskollen, var det klart for en litt lenger tur denne gangen. Jeg bestemte meg for Villingstadåsen i gamle Røyken.

Grunnen til at det ble denne toppen skyldes ene og alene utsikten mot Drammen og Blefjell. På denne tiden av året er den ganske spektakulær, med et snøkledd Blefjell bak et grønt lavland. Foruten utsikten er ikke dette et veldig spennende turmål. Det er det nok andre som mener også, for det er dårlig med stier det siste stykket opp til toppen.
Jeg kjørte bilen til Røyken VGS og startet turen derfra.
Til å begynne med går turen på bygdeveier gjennom Jaksland, før man tar av inn på skogsbilvei inn i skogen. Skogsbilveien kan man eventuelt følge helt til Hyggen. Jeg skulle ikke så langt men fulgte veien til et veidele hvor jeg gikk videre mot Langemyrene. Jeg skulle ikke så langt heller, så et stykke opp i bakkene tok jeg av fra denne veien også, og fulgte et skogsmaskinspor videre opp på Villingstadåsen. Det er hogd en del på nordsiden av Villingstadåsen. Det er anleggsveien til dette hogstfeltet jeg følger, og det er også dette hogstarbeidet som gjør at det er så fin utsikt mot Drammen.
200-300 meter fra toppen slutter den maskinkjørte veien, og kun et svakt synlig tråkk går videre mot toppen. Heldigvis er det meste av motbakker unnagjort, og det er åpen og lettgått skog videre, så det er greit å få oversikt over veien videre.
Like før toppen kommer man til turens fineste utsiktspunkt. Her står man på toppen av en liten skrent og har fri utsikt mot Drammen og Blefjell. Jeg fant fram kameraet og fikk sikret meg noen blinkskudd, før jeg gikk de siste meterne opp til toppen, bare for å kunne si at jeg har vært der.
Hjem igjen gikk jeg akkurat samme vei jeg kom.
Turen var på 8,7 kilometer og gikk unna på akkurat 2 timer.