Flotte høstfarger på tur til Spåtind (13.09.2020)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Feplassen P-lomme (1,022m)
Ascents Spåtind, vest for (1,374m) 13.09.2020 13:01
Spåtind (1,414m) 13.09.2020 13:10
Visits of other PBEs Spåtind Feplassen parkeringslomme (1,015m) 13.09.2020 12:17
Spåtind - høyde 1197 m utsiktspunkt (1,197m) 13.09.2020 12:36
Fjellsetra-Lenningen stidele (1,391m) 13.09.2020 13:06

Jeg hadde lenge hatt lyst til å utforske fjellområdet mellom Fagernes og Lillehammer. Vi bestemte oss derfor for å ta en dagstur til de to kommunetoppene, Spåtind og Djuptjernkampen. Dette er to meget flotte turmål som ligger i et typisk idyllisk Valdresterreng med vid utsikt til mye flott.

Vandring i nydelig natur på vei opp Spåtind

Fra hytten på Filefjell kjørte vi til parkeringslommen ved Feplassen. Herfra går det tydelig sti og er godt skiltet til Spåtind. Allerede over tregrensen var utsikten blitt nydelig. Høsten er godt i gang og vi gikk i et inferno av flotte farger.

Vi forsøkte å holde et jevnt og godt driv oppover. Været så ut til å bare bli bedre. Møtte en del andre folk på stien i dag. På toppen av Spåtind står en stor varde og en utsiktsskive like ved siden av. Her ser man virkelig mye. Natasha følte også at hun var ganske nærme Espa, da vi så mye i den retningen. Toppene i Rondane, Dovrefjell og Jotunheimen viste seg også veldig tydelig i den klare og kalde høstluften. Etter en liten matbit, startet vi på returen samme vei. Siden vi hadde en topp til på programmet vårt i dag, holdt vi et radig tempo ned igjen også.

På toppen av Spåtind. Høyeste punkt i Etnedal og Nordre Land kommuner
Alltid like kjekt med utsiktsskive
Takk! Da slapp jeg å google det