Idyllisk høsttur til Nord-Aurdals høyeste (13.09.2020)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Djuptjernkampen P-lomme (984m)
Ascents Djuptjernkampen (1,325m) 13.09.2020 15:33
Visits of other PBEs Djuptjernkampen p-lomme (975m) 13.09.2020 14:34
Stidele Djuptjernkampen (1,114m) 13.09.2020 15:12
DNT-sti krysses (1,143m) 13.09.2020 15:20

Etter turen på Spåtind kjørte jeg og Natasha forbi Lenningen og bort til P-plassen som ligger på østsiden av Sæburøssjøen, som utgangspunkt for turen til Djuptjernkampen.

Herfra fulgte vi anleggsveien inn til Tronhus og herfra videre på god og bred sti mot Skjelbreibua. Jeg har virkelig fått øyene opp for naturen i dette fjellområdet mellom Fagernes og Lillehammer. Hyttene rundt om Lenningen er også veldig koselige. Må være flott her om vinteren også.

Høstfargene preget området mye. Stien var også helt upåklagelig. Natasha mente jeg bare skulle stikke i forveien da hun ikke følte for å holde høyt tempo. Like sørvest for Tørrisknattane tok vi av fra hovedstien og fulgte videre en sti med noe dårligere kvalitet mot toppen, men ikke noe å klage på altså. Det hadde skyet litt til idet jeg startet på den siste stigningen opp til Djuptjernkampen. Da jeg kom opp på toppen, møtte jeg også en kraftig vind. Traff et par som gjorde seg klar for returen. Benyttet anledningen til å spørre om de kunne knipse et bilde av meg.

Flott utsikt herfra. Skrev meg inn i boken og startet på returen. Traff igjen Natasha lenger nede. Vi jogget tilbake til bilen samme sti vi hadde fulgt opp. Skiftet til tørre klær før vi kjørte hjemover. Gjorde et stopp på Pizzabakeren i Fagernes for en bedre middag før vi deretter kjørte tilbake til hytten på Filefjell. Takk for to fantastiske turer i dette fjellområdet denne dagen!