Engerdal (01.09.2020)  4

Litlsjøberget (1,082m) 01.09.2020 13:09
Djupsjøberget (1,112m) 01.09.2020 14:25

Tre topper i Engerdalen

I dag ble tre nye topper i Engerdalen besteget. På en god dag i mars med godt skiføre er det fint mulig å ta med seg Tovbergan og Steinvikstøten, men disse får ligge der ubesteget enn så lenge. Området er preget av myr og rabber der det vokser furuskog. Noen av trærne er veldig gamle og det er godt med tyristammer i området. Det er blitt drevet hogst i området, men dette er lenge siden. Opp mot Litlsjøberget er det snaut med innslag av noen unge furuer. Det er også noen tyristubber/tyristammer, så det tyder på at det har vært skog her tidligere. Kanskje det er blitt hogd her i forbindelse med kobberverket på Røros?

Første topp, Herbensen. Bildet er tatt fra Båthusberget
Slike var det mange av
Reinsbukk på toppen av Herbensen
Reinbukken er ikke veldig redd mennesker
Ned til venstre for bukken er det noen gevir. Kanskje det er en bukk til. Jeg så ikke flere enn bikken på bildet, men jeg så heller ikke noen gevir som lå på bakken..
Jeg gikk ned denne siden av Herbensen
Båthusberget. Ikke lett å skjønne hvordan noen har kommet på det navnet..
Fjellrype. Jeg så ca 8 til sammen
Autostrada ned fra Djupsjøberget, det må være en populær topp
Gammel kjempe har falt
På tur opp til Båthusberget er det fin utsikt mot sør, der kan man se Storsjøen, og Hammarsjøen bla.
Kjekk kar. Det er ikke lett å ha fokus hele tiden..