Levada dos Tornos (12.03.2020)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Turrapport dag 1

Madeira tur med Ann Kristin, Heidi og Halvor, dag 2:

I dag gikk vi deler av Levada dos Tornos. Tok banen opp til Monte og gikk østover til Curral dos Romeiros hvor vi kom inn på Levadaen. I 2014 gikk Ann Kristin og jeg deler av denne turen, men vi tok inn en dal før Curral dos Romeiros og kom inn på levadaen i dramatiske omgivelser. Den var nå stengt og venter på restaurering. Håper det gjenåpnes da den første delen var bratt og spennende. Dagens tur går i svært snilt levadaterreng så godt som fritt for utfordringer. Unntaket er en lav og mørk ganske lang tunnel som vi gikk gjennom.

Vi stoppet for en matbit på Hortensia Garden. Et koselig tehus med en fin hage. Vi hadde ingen god plan for returen, men når vi kom til en alt for lang levadatunnel nær Camacha ga vi oss. Jeg tok frem google maps, og vipps sa den at det gikk en buss til Funchal om 10 minutter rett oppe i gata, så en og en halv time å vente på neste buss. Da fikk vi opp farta. Rakk det med god margin da bussen var 10 minutter forsinket. Bussen tok oss nesten helt til leiligheten.

Vi tok bussen 18.30, så vi hadde vært i farta i fem timer. Var nok en god time minst på Hortensia Garden, ellers var vi mest i bevegelse.

Turen går litt i skog, men mest nær bebyggelse. Likevel en fin Levada i nærområdet.

Turrapport dag 3

Fin bru i dalen vi krysset før vi kom inn på levadaen.
Aner ikke hva det er, men den pynter opp!
Ruta vår markert med rød strek. Blå pil ved Hortensia Garden.