Fire topper fra Ferja (21.06.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Ferja (291m)
Ascents Alhusen (516m) 21.06.2020
Esplingheia (622m) 21.06.2020
Ferjheia (459m) 21.06.2020
Olheia (632m) 21.06.2020

En fin ny runde i sommervarmen. 27 kilometer med 27 varmegrader. Ved Jokerbutikken på Sprova går det en vei fra Fv 17 inn mot Vånåbu. Etter Vånåbu går det en vei inn mot Ferjlia. Dette er en bomvei kr 130 i bompenger (samme pris sommer og vinter) Parkeringsplasser inne ved innsjøen Ferja. Fra Fv 17 er det 10 kilometer inn til Ferja. Første mål i dag var ti på topp posten Kattrumpheia øst for Måggåtjønna. Etter appregistrering her raste jeg opp på topp-plasseringen til plass nr 1860. Gikkned til dammen sør i Måggåtjønna og fortsatte langs Måggåtjønna og satte kursen gjennom Måggåtjønndalen. Lettgåtte tørre myrer. Ved ei elvekryssing mot Olheia lå det en hoggorm rolig kun en meter fra meg. Dessverre fikk jeg foto kun av halve slangen. Den koste seg i sommervarmen, og var vel litt redd meg. Gikk opp til Olheia med trigpunkt og varde. Gikk videre ned til dalen mellom Skurvtjønna og Langvatnet og satset på oppgang fra sør direkte opp, litt bratt et lite stykke, opp til Esplingheia til et nytt trigpunkt og varde. En god del påfylling av cola og solo på denne turen med litt lilæms attåt. Videre ned i Bjønnaskaret. Her lå det en del spennende snøflater og en del snøkalving ned mot noen tjønner. Full snøsmelting. Videre etter myrdragene mot Alhustjønna og opp til Alhusen som ligger både i Namsos og Steinkjer. Varde og trigpunkt også her. Så videre til siate topp i dag, øst mot Angeltjønna og over elva som går ned til Gåslona og fint terreng opp til Ferjheia. Varde og trigpunkt. Returen direkte ned mot Ferja og parkering var bratt og geitete. Flott tur, men litt for varmt selv om det var vind på toppene.
NAMSOS 153/178
STEINKJER 51/64

Bomveien inn til Ferja
Måggåtjønna
Ti på topp Steinkjer
Dammen på Måggåtjønna
En vakker slange øverst i bildet