Fra fjell til fjord - Sagetindane (20.06.2020)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Lotsstøylen (460m)
Endpoint Lotsstøylen (460m)
Ascents Sagtennene (1,023m) 20.06.2020 12:41

Vinjar og meg var heldige å få med oss familien Kruse i dag på tur til Sagetindane i varmen. Heldigvis var det litt trekk i lufta, så selv om det var rimelig varmt ved starten, var det levelig.

De små var superflinke å gå, og kjekt er det alltid med snøfelt underveis hvor de voksne måtte tåle å fungere som blink for opptil flere iskalde snøballer :-)

Vi tok oss en velfortjent rast på toppen. Der blåste det faktisk så mye, at selv om temperaturen var fortsatt ganske høy, måtte vi til med litt mer påkledning. Nedfarten var planlagt med snøbrettaking nedover direktelinja mot støylen og ble så bra som den var tenkt! De små suste av gårde på rumpeakebrettene sine og syntes det var storveis!!!

En superflott tur i lag med gode turvenner, som ble avrundet med en lang badeøkt på stranda etterpå der mange kjente og ukjente også hadde tatt turen i dag.

I så og si samlet tropp oppover fra støylen
Vi fant rumpetroll, marihøne og diverse andre småtasser som vi fikk hilst på underveis
Avkjølende snø i varmen
Tom må tåle noen kalde snøballer
Enkelte korte parti som ennå minner oss på hvilke store mengder snø det kom på slutten av sesongen!
Vinjar og Carla spurter oppover siste kneikene mot toppen av Sagetindane
Vinjar ved toppen av Sagetindane 1022
De små samlet med utsikt over Hornindalsvatnet
Vinjar i full fart ned fra toppen - det gikk så det suste innimellom :-)
Noen timer med bading og avkjøling på stranda etterpå. Her ilag med en av bestekompisene i barnehagen