Øystre Fagerdalshøe (05.11.2010)  3

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Start point Riksvei 51 (1,200m)
Characteristic Ski trip
Ascents Øystre Fagerdalshøe (1,504m) 05.11.2010 13:15

Sesongens første topptur på ski

Pictures

Mot Søre og Nørdre Kalvehølotinden.
Mot Rasletinden (2015 moh).
Fra det sørlige mot det nordlige toppunktet på Øystre Fagerdalshøe.

Etter at jeg snudde i Båtskardet på gårsdagens tur hvor Øystre Fagerdalshøe var målet, var det duket for et nytt forsøk.
Været så i grunnen ganske fint ut nede fra dalen, men det var samme leksa som i går. Kraftig vind og snøføye på vei opp mot Båtskardet. Dog med noe færre skyer enn sist.
Jeg parkerte et stykke forbi Rjupa bru, fant fram skiene og la på litt blåvoks (hva ellers) og så var jeg klar.

Turen

Jeg gikk over til Rjupetjedne, og krysset etter hvert dette (isen så trygg ut og fristelsen var for stor). Jeg kan ikke akkurat påstå at det vær mye snø, men det var nok. Det vekslet mellom litt språ skaresnø, skavler og vindpakket tørrsnø. Feste var det lite av oppover mot toppen, men jeg krysset og sikksakket slik at turen ble litt lenger og jeg kunne gå opp nesten uten et eneste fiskebein.
Kom først til den ene av to toppunkt på Øystre Fagerdalshøe. Vinden ulte forbi og transporterte mye drevsnø i kastene. Merket at jeg nok var litt lett kledd ja, jeg er nok ikke helt i vintermodus ennå.
Karret meg videre til den andre toppen lenger mot nord. Den er mer markert i formen, men jeg er jammen ikke sikker på hvem som er høyest. Magefølelsen og øyemålet holder en knapp på det sørligste punktet.
Ned fra toppen fant jeg det hensiktsmessig å bære skiene et stykke.
Returen gikk som en lek ved å finne en snøsti gjennom stein og bare flekker. Enkelte steder med overvann gjorde at jeg stod på vannski et par steder, men ellers gikk skituren veldig fint!

Deilig med ski

Denne turen var en bra påminnelse om hvor fint det i grunnen kan være å gå på ski. Å skli lett gjennom landskapet med lite anstrengelser og til lyden av ski mot snø. Det blei langtfra noen rekordtidlig sesongstart i år, men det er likefullt deilig når det omsider skjer!

Ved et lite tjern rett øst for Øystre Fagerdalshøe.