Raudhorn fra Raudalen (04.11.2010)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Raudhorn (1,143m) 04.11.2010

Kort snarvisitt i fjellet

Pictures

Innover ryggen mot toppen.
Nærbilde av toppen fra sør med litt "Raudt" i flanken til høyre.
På toppen av Raudhorn mot Øyangen og Mellane i Øystre Slidre.

Jeg må innrømme at etter jeg har begynt å samle på topper i Valdres med pf. >=100 meter har jeg blitt skremmende målrettet i turvalget. Denne friformiddagen var i så måte intet unntak. Jeg tittet på kartet med grå nåler (ubestegne topper) og valget falt på Øystre Fagerdalshøe (tror ikke jeg har vært der). Men opp mot Båtskardet blåste og føyket det både friskt og utrivelig så jeg feiget ut, snudde i Båtskardet og kjørte mot reserveturmålet: Raudhorn.
Jeg parkerte ikke så langt fra skitrekket i Raudalen og dukket inn i skogen på nordsiden av Gipa. Det lå 10-20 cm snø på bakken, noe som ga litt motstand oppover lia. Men jeg var heldig, snart fant jeg konturene av en sti. Gammel, falmet og delvsi bortflasset rødmaling på enkelte trær vitnet om at her har det vært merket opp i sin tid. Stien var grei å følge hele veien opp til snaufjellet.
Herfra fulgte jeg ryggen nordover til toppen, med litt småklyving den siste bratta opp. Det lå ullen røyk over det meste av høyfjellet - lite å se med andre ord, men jeg fikk små korte gløtt av Bitihorn og Skaget. Ellers fin utsikt mot Øyangen og Melladn.
Det blåste så friskt på toppen at jeg måtte jobbe litt for å bli stående på stedet hvil, så noe langt opphold ble det ikke.
Returen gikk fort og lett.
Raudhorn fra Raudalen var en flott tur som overrasket positivit til tross for litt amputert utsikt.